PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 ''Det jeg er ute etter å påpeke er at det blir fullstendig galt når utagerende adferd blir nesten eneste inngangsbillett til hjelp med dysleksi og/eller andre lærevansker. Altså at manglende utagering stenger døren for ekstra pedagogiske resurser. Og motsatt at utagering åpner slusene.'' Denne virkeligheten kjenner ihvertfall ikke jeg igjen. Det er bra du ikke kjenner den igjen. Det betyr at de fungerer godt en del steder. Dessverre har jeg sett så pass mange varianter av dette ved selvsyn at det er en trend jeg tror behøver å adresseres. mvh 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 ''jeg tror neppe at det lønner seg å være slem på sikt, selv om jeg er enig i tankegangen din. Jeg vet ikke hvor mye fisketurer og tivoli kan kompensere for ordinær undervisning. '' Problemet er at det er mange år fra opplevelse til elevene oppdager den sannheten... :-) mvh Men når de blir voksne så vil det føles enten bra eller dårlig;) 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 ''Det jeg er ute etter å påpeke er at det blir fullstendig galt når utagerende adferd blir nesten eneste inngangsbillett til hjelp med dysleksi og/eller andre lærevansker. '' Dette er en virkelighetsbeskrivelse jeg overhodet ikke gjenkjenner fra de skoler og de ppt-kontorer jeg kjenner til. Flott at det fungerer der du er. Dessverre gjør det ikke det alle steder. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 Men når de blir voksne så vil det føles enten bra eller dårlig;) Jeg er mer bekymret for elevenes kortsiktige valg når det formidles en slik virkelighetsoppfatning. :-) mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 ''Jeg er ikke uten videre villig til å svelge konseptet med den stakkars hjelpeløse pøbelen.'' Men det stakkars, hjelpeløse, stille barnet, er du uten videre villig til å svelge ? Barn velger sine strategier, og de velger strategiene som fungerer for dem, på den ene eller andre måten. Mens et barn reagerer på omsorgssvikt ved å utagere, reagerer et annet med å gå inn i seg selv og forøker å gjøre seg usynlig. I dine øyne er altså det utagerende barnet produktet av egne valg, med en villet pøbelatferd, mens det stille barnet, er offer for sine omgivelser. Den distinksjonen blir helt gal i mitt hode. ''Men det stakkars, hjelpeløse, stille barnet, er du uten videre villig til å svelge ?'' Stille barn er dine ord. Jeg har kun snakket om manglende utagering / ikke utagerende. mvh 0 Siter
Gjest kun Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 ...eh... 1) Du får komme med dokumentasjon på at folk lærte mer da enn nå. Faktum er at flere får høyere utdanning nå. 2) Å fjerne elever fra klassen fjerner kanskje problemet der og da, men lager et langt større problem som du få i ansiktet noen år etterpå. Ergo er det best å bruke pengene tidlig for å forhindre at slikt skjer. Med vennlig hilsen ''1) Du får komme med dokumentasjon på at folk lærte mer da enn nå. Faktum er at flere får høyere utdanning nå.'' Ganske tynt "bevis" på at bråkete og bøllete elever ikke skaper problemer for læringen. ''2) Å fjerne elever fra klassen fjerner kanskje problemet der og da, men lager et langt større problem som du få i ansiktet noen år etterpå.'' Det gjør spesialskoler neppe. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Jeg er mer bekymret for elevenes kortsiktige valg når det formidles en slik virkelighetsoppfatning. :-) mvh En får håpe at eleven har såpass mye falig og sosial ballast at han ikke faller for fristelsen Jeg kom til å huske på læreren vi fikk i fjerde klasse.Gerd hadde vært oberstløyntant i forsvaret. Nåde den som vippet på stolen i timene hennes, et blikk fra henne var nok Så kanskje vi bør ansatte militære folk i skolen? De kan jo gå vakt i skolegården med våpen. 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 ''Så du utelukker at skolebytte kan være god hjelp for begge elevene?'' I noen tilfeller kan skolebytte være en god løsning, men det bør ikke brukes som sanksjon mot elever med adhd i barneskolen. Barn bør kun flyttes dersom det vil føre til et bedre opplæringstilbud. ''I noen tilfeller kan skolebytte være en god løsning, men det bør ikke brukes som sanksjon mot elever med adhd i barneskolen. Barn bør kun flyttes dersom det vil føre til et bedre opplæringstilbud.'' Om et barn har plaget et annet barn så grovt og så lenge at barnet som har blitt plaget ikke lengre kan føle seg trygg på skolen, bør barnet som plages flyttes til en annen skole. Voksne får lov å slippe å omgås med folk som har gjort livet deres til et helvete. En annen ting er at en man på en barneskole aldri burde la det gå så langt at det er nødvendig å fjerne et barn for at et annet barn skal føle seg trygg på skolen. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 En får håpe at eleven har såpass mye falig og sosial ballast at han ikke faller for fristelsen Jeg kom til å huske på læreren vi fikk i fjerde klasse.Gerd hadde vært oberstløyntant i forsvaret. Nåde den som vippet på stolen i timene hennes, et blikk fra henne var nok Så kanskje vi bør ansatte militære folk i skolen? De kan jo gå vakt i skolegården med våpen. Sa du ikke at et blikk var nok? Da trengs vel ingen våpen... ;-) Glad jeg ikke bor i land der de faktisk trenger vepnede vakter for å beskytte elevene mot hverandre. mvh 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Sa du ikke at et blikk var nok? Da trengs vel ingen våpen... ;-) Glad jeg ikke bor i land der de faktisk trenger vepnede vakter for å beskytte elevene mot hverandre. mvh '' Sa du ikke at et blikk var nok? Da trengs vel ingen våpen... ;-) '' Det er et ekstratilbud for de som er nærsynte eller trenger å få det inn med teskjeer ( eller våpen) ;-) Eller rett og slett forebyggende. Men Gerd fikk skikkelig orden på denne klassen. Ingen lærere hadde klart det før henne. For første gang var det mulig å høre én person snakke om gangen, i timen. Men militære folk er undervurdert i skolen. 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 '' Sa du ikke at et blikk var nok? Da trengs vel ingen våpen... ;-) '' Det er et ekstratilbud for de som er nærsynte eller trenger å få det inn med teskjeer ( eller våpen) ;-) Eller rett og slett forebyggende. Men Gerd fikk skikkelig orden på denne klassen. Ingen lærere hadde klart det før henne. For første gang var det mulig å høre én person snakke om gangen, i timen. Men militære folk er undervurdert i skolen. ''Det er et ekstratilbud for de som er nærsynte eller trenger å få det inn med teskjeer ( eller våpen) ;-) Eller rett og slett forebyggende. '' Er nærsynthet problemet må de nok fyre av noen salver iblant som lydeffekt. ;-) ''Men Gerd fikk skikkelig orden på denne klassen. Ingen lærere hadde klart det før henne. For første gang var det mulig å høre én person snakke om gangen, i timen.'' Hurra for Gerd! ''Men militære folk er undervurdert i skolen.'' Sukk, ja. mvh 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Nei, hvis en ekstralærer/ressurs i 100% stilling i noen år kan sørge for at den eleven blir en hardt arbeidende skattebetaler, i stedet for å tilbringe de neste 50 årene i fengsel/sykehus/rusavvenning/trygdt, så har samfunnet spart millioner. Med vennlig hilsen Det er sikkert sant, men når hver skole kanskje har ti slike elever så sier det seg selv at det verken finnes nok folk eller penger til å gjøre det på denne måten... 0 Siter
elfi Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Det er lett å forstå Madelenemi s ønske å få denne utagerende eleven ut av skolen der på stedet. Gutten hennes må lide mye. Ang. spesialskoler. Det var full fart i nedleggelsen av spesialskoler for ca 30 - 40 år siden. Jeg kan huske at det ble sagt fra sentralt hold at de pengene som nå ble spart, skulle komme skolen til gode som ekstra ressurser ved slikt spesialbehov. SÅ HER MÅ DET VÆRE PENGER Å HENTE ! Det er helt uakseptabelt at den enkelte skole skal belastes . Staten må tre inn her. Slik som denne saken har utviklet seg, hadde det vært best for begge parter om den utagerende måtte flyttes fra denne skolen , så den andre, i det minste, får fred. 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 ''I noen tilfeller kan skolebytte være en god løsning, men det bør ikke brukes som sanksjon mot elever med adhd i barneskolen. Barn bør kun flyttes dersom det vil føre til et bedre opplæringstilbud.'' Om et barn har plaget et annet barn så grovt og så lenge at barnet som har blitt plaget ikke lengre kan føle seg trygg på skolen, bør barnet som plages flyttes til en annen skole. Voksne får lov å slippe å omgås med folk som har gjort livet deres til et helvete. En annen ting er at en man på en barneskole aldri burde la det gå så langt at det er nødvendig å fjerne et barn for at et annet barn skal føle seg trygg på skolen. mvh ''Om et barn har plaget et annet barn så grovt og så lenge at barnet som har blitt plaget ikke lengre kan føle seg trygg på skolen, bør barnet som plages flyttes til en annen skole.'' Hva er lenge, og hvilke tiltak skal være forsøkt før man ev. skal flytte en elev? Gjelder det alle alderstrinn ? Hva med tilfeller der mobberen opplagt er drevet av egen bakgrunn, og er offer selv? Har da ikke mobberen like stor rett på beskyttelse og ivaretakelse som den som mobbes? Det er da barn vi snakker om her, barneskolen? Da er barna maks 13 år, og fremdeles under kriminell lavalder. 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Det er sikkert sant, men når hver skole kanskje har ti slike elever så sier det seg selv at det verken finnes nok folk eller penger til å gjøre det på denne måten... Hvor mange er vanlig da? I minstemanns klasse var det i hvert fall tre med diagnoser og slik tror jeg det er i alle klassene på den skolen. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Hvor mange er vanlig da? I minstemanns klasse var det i hvert fall tre med diagnoser og slik tror jeg det er i alle klassene på den skolen. Det vet jeg ikke... men de finnes vel i de fleste klasser vil jeg tro... 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 Det er lett å forstå Madelenemi s ønske å få denne utagerende eleven ut av skolen der på stedet. Gutten hennes må lide mye. Ang. spesialskoler. Det var full fart i nedleggelsen av spesialskoler for ca 30 - 40 år siden. Jeg kan huske at det ble sagt fra sentralt hold at de pengene som nå ble spart, skulle komme skolen til gode som ekstra ressurser ved slikt spesialbehov. SÅ HER MÅ DET VÆRE PENGER Å HENTE ! Det er helt uakseptabelt at den enkelte skole skal belastes . Staten må tre inn her. Slik som denne saken har utviklet seg, hadde det vært best for begge parter om den utagerende måtte flyttes fra denne skolen , så den andre, i det minste, får fred. ''Ang. spesialskoler. Det var full fart i nedleggelsen av spesialskoler for ca 30 - 40 år siden. Jeg kan huske at det ble sagt fra sentralt hold at de pengene som nå ble spart, skulle komme skolen til gode som ekstra ressurser ved slikt spesialbehov. SÅ HER MÅ DET VÆRE PENGER Å HENTE !'' JA! Hmmm... Sa de ikke noe lignende når tunge psykiatriske institusjoner ble nedlagt over en lav sko... ''Det er helt uakseptabelt at den enkelte skole skal belastes . Staten må tre inn her.'' Ulike budsjetter og ulike budsjettvoktere, gir ikke alltid den beste samfunnsøkonomien. ''Slik som denne saken har utviklet seg, hadde det vært best for begge parter om den utagerende måtte flyttes fra denne skolen , så den andre, i det minste, får fred.'' Hvordan har disse problemene fått lov å ekskalere til et slikt nivå? Jo mer jeg tenker på denne saken, jo mer lurer jeg på om ikke den utagerende gutten kunne fått det langt bedre om han fikk startet med blanke ark på en annen skole. Fortrinnsvis en skole som klarer å sette grenser og veilede på en bedre måte. Han er kommet i en situasjon der mulighetene for å reparere de sosiale relasjonene må være veldig små. Hvilke sjanser har han til å endre det bildet andre har av ham? Men dette er spekulasjoner fra min side. Jeg vet for lite om saken til å ha sterke meninger. mvh 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Det vet jeg ikke... men de finnes vel i de fleste klasser vil jeg tro... Så egentlig har alle klasser minst en som ødelegger for de andre? Jeg har gått i jenteklasse med streng frøken og det var ingen som bråkte, men tre med dysleksi som slet. Jeg skjønner at skolen ikke er som da jeg gikk på skolen, men jeg husker blandingsklassene fra den gangen at det var mere bråk, men hos oss var det mere skjult jentemobbing. 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 ''Om et barn har plaget et annet barn så grovt og så lenge at barnet som har blitt plaget ikke lengre kan føle seg trygg på skolen, bør barnet som plages flyttes til en annen skole.'' Hva er lenge, og hvilke tiltak skal være forsøkt før man ev. skal flytte en elev? Gjelder det alle alderstrinn ? Hva med tilfeller der mobberen opplagt er drevet av egen bakgrunn, og er offer selv? Har da ikke mobberen like stor rett på beskyttelse og ivaretakelse som den som mobbes? Det er da barn vi snakker om her, barneskolen? Da er barna maks 13 år, og fremdeles under kriminell lavalder. Jeg sikter til situasjoner der noen har opplevd så mye vondt at nærværet av den som har forvoldet dette i seg selv er en belastning. Å tallfeste dette med måneder eller år gir liten mening. Hver situasjon er unik. Da har man to barn å ta hensyn til. Barnet som er utsatt for fysisk og/eller psykisk vold og barnet som har utøvd denne volden. Hensynet til voldsofferet må selvsagt alltid komme først, uavhengig av årsaken til at den andre grep til vold. Alternativet er at den uskyldige og skadelidende part blir straffet med å måtte bytte skole. For øvrig er det ikke snakk om å sende det utagerende barnet til et botsfengsel eller arbeidsleir. Kun en annen skole. På en barneskole burde det være mulig å unngå at ting kommer så ut av kontroll. Men viss skaden alt er skjedd, blir det snakk om å berge stompene. mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.