Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

nitty-gritty

Ligger på mellom 20-100 gram per døgn. Det varierer og jeg teller ikke.

I går spiste jeg:

2 hjemmebakte knekkebrød med fet, fransk ost og paprika.

7-8 jordbær med fløte (ikke sukker!)

Kyllingsalat m/ ruccola, rødløk, cherrytomater og hjemmelaget hvitløksdressing

Greske kjøttboller m/ brokkoli- og fetaostsalat

Gjest Jacoba

I går spiste jeg:

..og det var alt du spiste hele dagen?

Gjest SMIRnøff

I går spiste jeg:

Hørtes ut som en god meny det. ;-)

(Vurderer lavkarbo...)

Gjest togli

Jeg tror jeg spiser mye lavkarbo helt naturlig fordi jeg liker den maten godt (men jeg spiser også sjokolade og potetgull innimellom ;))

Min favorittrett til middag når jeg har dårlig tid eller bare har lyst på noe godt:

Rapsolje i woken. Ha over biter av paprika, frosne brekkbønner, sukkererter, sopp e.l. Ha så over delvis opptina scampi. Fres kort i woken før du har i en boks kokosnøttmelk og krydre gjerne med chili, pepper eller hva du nå liker.. Unngå salt.

Scampi kan evt byttes ut med stekte kyllingfiletbiter eller laks (der er det digg med masse sitronpepper på!)

Kokosnøttmelka bytter jeg innimellom ut med fløte (usikker på om det er lurt om man skal ned i vekt?) eller creme fraiche.

Nyt maten:)

Annonse

Gjest SMIRnøff

Jeg tror jeg spiser mye lavkarbo helt naturlig fordi jeg liker den maten godt (men jeg spiser også sjokolade og potetgull innimellom ;))

Min favorittrett til middag når jeg har dårlig tid eller bare har lyst på noe godt:

Rapsolje i woken. Ha over biter av paprika, frosne brekkbønner, sukkererter, sopp e.l. Ha så over delvis opptina scampi. Fres kort i woken før du har i en boks kokosnøttmelk og krydre gjerne med chili, pepper eller hva du nå liker.. Unngå salt.

Scampi kan evt byttes ut med stekte kyllingfiletbiter eller laks (der er det digg med masse sitronpepper på!)

Kokosnøttmelka bytter jeg innimellom ut med fløte (usikker på om det er lurt om man skal ned i vekt?) eller creme fraiche.

Nyt maten ja. =)

Men det er mitt inntrykk at det ikke er selve middagen som er "problemet" med å gå over til lavkarbo - det er alt det man spiser før og ev. etter - som da gjerne er brødmat...

nitty-gritty

Jeg tror ikke man trenger mer mat enn dette når man får i seg fet ost f.eks....

Nei, ikke sant. Jeg var jo mett hele dagen. Går jo ikke sulten. Pluss, tre gode måltider og et mellommåltid er da helt greit. Kunne tatt meg noen nøtter om jeg følte behov, men det gjorde jeg altså ikke :)

Kalorimessig tror jeg dette må ligge på 1500-2000 et sted, minst. Så kan da neppe være et problem.

Gjest togli

Nyt maten ja. =)

Men det er mitt inntrykk at det ikke er selve middagen som er "problemet" med å gå over til lavkarbo - det er alt det man spiser før og ev. etter - som da gjerne er brødmat...

Hvorfor må du spise brødmat før og etter da?

Mitt forslag:

Frokost: et eller to egg med smør, evt egg og bacon - samt et knekkebrød med kalkunpålegg.

Lunsj: Rester fra gårsdagens middag (hvis du spiste noe sunt) / to knekkebrød med makrell i tomat, kalkunpålegg, tunfisk med pepper etc..

Middag: Den jeg skisserte i forrige innlegg.

Kvelds: Rester fra middagen / salat (du kan ha i f.eks. grønn salat/kylling/kalkunpålegg/røde bønner/blanding av litt sennep, pepper og eddik som dressing etc)

I løpet av dagen kan du drikke et glass appelsinjuice, spise et eple og ta deg en liten neve nøtter.

Annonse

Gjest togli

Nei, ikke sant. Jeg var jo mett hele dagen. Går jo ikke sulten. Pluss, tre gode måltider og et mellommåltid er da helt greit. Kunne tatt meg noen nøtter om jeg følte behov, men det gjorde jeg altså ikke :)

Kalorimessig tror jeg dette må ligge på 1500-2000 et sted, minst. Så kan da neppe være et problem.

Det er også noe med at når man spiser riktig mat som holder blodsukkeret stabilt, så blir man ikke så sulten som normalt :)

Mørk sjokolade og potetgull er ikke de verste utskeielsene når man går på lavkarbo. Begge grunnet at de inneholder mye fett, slik at det ikke fører til så høy blodsukkerstigning som sukkertøy f.eks.

Gjest togli

Mørk sjokolade og potetgull er ikke de verste utskeielsene når man går på lavkarbo. Begge grunnet at de inneholder mye fett, slik at det ikke fører til så høy blodsukkerstigning som sukkertøy f.eks.

Jeg trodde potetgull var et problem siden det er laget av poteter og man helst skal unngå dette (men det er kanskje ikke slik på lavkarbo?)

Ok. Jeg har gått ned 7 kg uten lavkarbo, med vanlig kosthold. Hadde aldri greid å kutte ut brød, poteter o.l.

Jeg har holdt på et års tid nå og har ikke savnet poteter ett sekund! Heller ikke pasta eller ris - det går helt fint. :o) Jeg er egentlig veldig glad i brød, men har oppdaget at brød gjør meg fryktelig oppblåst og "fisfull" så det går i grunnen greit å ligge unna det også, selv om jeg kan spise litt av og til, men det er ikke så ofte. Spiser heller knekkebrød med smør og _masse_ makrell i tomat! :o)

Jeg innrømmer at jeg sliter litt med kaker og småbakst (boller og berlinerboller og sjokolademuffins og sånt...), men jeg kan omtrent ikke huske siste jeg spiste det. Unntaket er nystekte vafler med kjærestens hjemmerørte jordbærsyltetøy! *sukk* Men vi har det ikke ofte altså - ble 3-4 små plater i dag i anledning en bursdag.

Jeg trodde potetgull var et problem siden det er laget av poteter og man helst skal unngå dette (men det er kanskje ikke slik på lavkarbo?)

Jo man skal helst unngå poter. Men som snaks så mener jeg at det ikke er det verste. Grunnet det jeg sa at det er mye fett.

Det kommer ut her med en GI på middels. Under hvitt brød...

http://www.treningkosthold.no/glykemiskindeks.aspx

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...