Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jo man skal helst unngå poter. Men som snaks så mener jeg at det ikke er det verste. Grunnet det jeg sa at det er mye fett.

Det kommer ut her med en GI på middels. Under hvitt brød...

http://www.treningkosthold.no/glykemiskindeks.aspx

Ok! Jeg elsker potetgull;)

Fortsetter under...

Ok! Jeg elsker potetgull;)

Potetgull er ikke noe på lavkarbo, der kan man heller spise baconcrisp - dvs. den varianten som virkelig er laget av svinesvor og ikke det produktet som heter "snacks med baconsmak" eller noe sånt, det er lagd av hvetemel og/eller mais og er bare juks.

Gjest togli

Potetgull er ikke noe på lavkarbo, der kan man heller spise baconcrisp - dvs. den varianten som virkelig er laget av svinesvor og ikke det produktet som heter "snacks med baconsmak" eller noe sånt, det er lagd av hvetemel og/eller mais og er bare juks.

Usj.... Jeg hadde håpet Maaruds salte potetgull var sunn jeg da :P

• 1 måned senere...

Hvorfor må du spise brødmat før og etter da?

Mitt forslag:

Frokost: et eller to egg med smør, evt egg og bacon - samt et knekkebrød med kalkunpålegg.

Lunsj: Rester fra gårsdagens middag (hvis du spiste noe sunt) / to knekkebrød med makrell i tomat, kalkunpålegg, tunfisk med pepper etc..

Middag: Den jeg skisserte i forrige innlegg.

Kvelds: Rester fra middagen / salat (du kan ha i f.eks. grønn salat/kylling/kalkunpålegg/røde bønner/blanding av litt sennep, pepper og eddik som dressing etc)

I løpet av dagen kan du drikke et glass appelsinjuice, spise et eple og ta deg en liten neve nøtter.

Knekkebrød er vel ikke lavkarbomat?

Annonse

Gjest togli

Det kan jeg være enig i (spiser nesten bare knekkebrød selv :), men i forhold til lavkarbokosthold så passer det nok ikke inn.

Ok, men hvis målet er å gå ned i vekt, så funker iallefall knekkebrødtipset (bare sånn for å ro meg pent i land :-P)

Gjest winda

Jeg spiser så og si alt utenom: Sukker, poteter, ris, pasta og mel.

Noen ganger erstatter jeg sukker med litt sukrin (som ikke gir blodsukkerstigning, kjøpt på helsekost).

Istedet for potetstappe, koker jeg blomkål og moser sammen med litt creme freshe evt fløte. Ris og pasta savner jeg ikke.

Brød må jeg derimot ha. Jeg lager en type knekkebrød selv som inneholder linfrø, sesamfrø, solsikkefrø, litt salt og vann. Disse er også meget bra for magen :-). Brus kan du erstatte med farris eller vann.

Du vil oppdage at når du har gått noen dager, kanskje en uke, på dette kostholdet så vil du ikke få det samme suget etter mat lengre. Dette fordi blodsukkeret ditt holder seg mere stabilt.

Anbefaler at du kjøper boken "matglede med lavkarbo" av Annika Dahlqvist og Maria Høglund. Her vil du finne mange oppskrifter som er enkle og "filosofien" bak lav-karbo er bra beskrevet. Lykke til :-)

Knekkebrød er vel ikke lavkarbomat?

''Knekkebrød er vel ikke lavkarbomat?''

Jo, det kan det godt være. Lavkarbo er definert som et kosthold med opptil 150 g karbohydrater i døgnet, så om man ligger på f.eks. 100 g så kan man spise 2-3 knekkebrød uten problemer.

Det kan jeg være enig i (spiser nesten bare knekkebrød selv :), men i forhold til lavkarbokosthold så passer det nok ikke inn.

''Det kan jeg være enig i (spiser nesten bare knekkebrød selv :), men i forhold til lavkarbokosthold så passer det nok ikke inn.''

Det finnes mange typer knekkebrød og en god del av dem passer fint i små menger på lavkarbokosthold. Men ikke på ketolyse som er tilnærmet nullkarbo - stor forskjell her.

''Det kan jeg være enig i (spiser nesten bare knekkebrød selv :), men i forhold til lavkarbokosthold så passer det nok ikke inn.''

Det finnes mange typer knekkebrød og en god del av dem passer fint i små menger på lavkarbokosthold. Men ikke på ketolyse som er tilnærmet nullkarbo - stor forskjell her.

"Vanlige" knekkebrød passerer nok ikke som lavkarbo, nei.

"Vanlige" knekkebrød passerer nok ikke som lavkarbo, nei.

''"Vanlige" knekkebrød passerer nok ikke som lavkarbo, nei.''

Jeg spiser av og Wasa Havreknekkebrød og de inneholder rundt 10 g/kh pr. stk. Går greit med et par sånne om dagen om man skal ligge på max 100 g/kh f.eks. Det skal faktisk mye grønnsaker (som vokser over bakken) til for å komme opp i noe særlig karbohydratmengde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...