Gå til innhold

Høyt stoffskifte over tid

Anbefalte innlegg

Gjest Svarttrost_bp
Skrevet

Jeg er bipolar, og i tillegg til Lithionit bruker jeg nå Levaxin. Sistnevnte brukes for å presse opp stoffskiftet, noe som visstnok kan hjelpe til med å stabilisere meg.

Jeg vet at verdiene mine er høye, men bivirkningene er ikke større enn at jeg tåler dem fint.

Men medisinsk sett - er det forsvarlig å tutle rundt med høyt stoffskifte i årevis?

Bør vel legge til at mange ulike medisiner er prøvd, uten hell. Jeg er visst av den sorten som er vanskelig å medisinere *sukk*

Skrevet

Høyt stoffskifte over tid går ut over hjerte. Så man skal være forsiktig med Levaxin så man ikke doserer så høyt at man blir gira og får hjertebank.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Høyt stoffskifte over tid går ut over hjerte. Så man skal være forsiktig med Levaxin så man ikke doserer så høyt at man blir gira og får hjertebank.

Hvordan går det ut over hjertet? Pga evt hjertebank?

Skrevet

Jeg vet rett og slett ikke. Men i min familie er høyt stoffskifte arvelig og jeg vet at grandtanta mi døde i en alder av 42 og det blir sagt at det var av hjertet.

Det er i hvert fall farligere å ha høyt enn lavt stoffskifte, hormonklinikken på Aker tar nå bare i mot pasienter med høyt stoffskifte og ikke lavt ble jeg fortalt. Jeg har tatt radioaktivt jod for høyt stoffskifte og fikk deretter noen år lavt og det klarer jeg ikke å regulere med Levaxin. Så jeg har blitt henvist til Aker men har ikke fått noen time, men da jeg hadde høyt fikk jeg time etter nærmere et år.

Det er ubehagelig med lavt, men mye verre med høyt, man sitter der med hjertebank og er så gira at man ikke klarer å konsentrere seg om noen ting og man får ikke sove om natta. Nå sover jeg altfor mye, 8 timer om natta og gjerne fra 2-4 om dagen, jeg bare klarer ikke å holde meg våken om ettermiddagen. Og jeg gjør ingenting som skulle gjøre meg så sliten som jeg føler meg.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Jeg vet rett og slett ikke. Men i min familie er høyt stoffskifte arvelig og jeg vet at grandtanta mi døde i en alder av 42 og det blir sagt at det var av hjertet.

Det er i hvert fall farligere å ha høyt enn lavt stoffskifte, hormonklinikken på Aker tar nå bare i mot pasienter med høyt stoffskifte og ikke lavt ble jeg fortalt. Jeg har tatt radioaktivt jod for høyt stoffskifte og fikk deretter noen år lavt og det klarer jeg ikke å regulere med Levaxin. Så jeg har blitt henvist til Aker men har ikke fått noen time, men da jeg hadde høyt fikk jeg time etter nærmere et år.

Det er ubehagelig med lavt, men mye verre med høyt, man sitter der med hjertebank og er så gira at man ikke klarer å konsentrere seg om noen ting og man får ikke sove om natta. Nå sover jeg altfor mye, 8 timer om natta og gjerne fra 2-4 om dagen, jeg bare klarer ikke å holde meg våken om ettermiddagen. Og jeg gjør ingenting som skulle gjøre meg så sliten som jeg føler meg.

Hvordan i all verden kan en psykiater gi meg dette da?

Skjønner ingenting.

Verdiene er ikke veldig høye, 23 i Ft4, TSH 0,1.

Skrevet

Slitasje, rytmeforstyrrelser, tackykarider osv osv.

Gjest kokosko
Skrevet

Skjønner ingenting.

Han gir deg det trolig fordi du ved bruk av Liothinit risikerer doserelatert hypothyrodisme/ikke-toksisk struma. Vanlig bivirkning om du leser pakningsvedlegg/felleskatalog. Dette bety at den medisinen du tar senker stoffskiftet hos mange og han er kanskje føre var? Har du tatt noen blodprøver, så har han muligens sett at stoffskiftet ditt synker og Levaxin skal da kompensere for dette. Spørr han du.

Skrevet

Skjønner ingenting.

Jeg har ikke greie på verdier engang, jeg klarer aldri å huske normalverdiene, men vet bare at jeg skal ligge så høyt som mulig uten å ligge over fordi jeg har hatt høyt før.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Han gir deg det trolig fordi du ved bruk av Liothinit risikerer doserelatert hypothyrodisme/ikke-toksisk struma. Vanlig bivirkning om du leser pakningsvedlegg/felleskatalog. Dette bety at den medisinen du tar senker stoffskiftet hos mange og han er kanskje føre var? Har du tatt noen blodprøver, så har han muligens sett at stoffskiftet ditt synker og Levaxin skal da kompensere for dette. Spørr han du.

Nei, det er ikke derfor. Jeg har ingen problemer med stoffskiftet, ei heller etter at jeg begynte med Lithionit.

MEN - jeg er ikke stabil nok, og Levaxinvarianten kan visstnok hjelpe.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kommer helt an på graden av høyt stoffskifte. Når dette er styrt av en spesialist, må du gå ut fra at det er ufarlig.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Det kommer helt an på graden av høyt stoffskifte. Når dette er styrt av en spesialist, må du gå ut fra at det er ufarlig.

Tja, psykiateren som satte dette i gang har jeg møtt en gang, det er ellers fastlegen min som følger med på prøvene, men jeg er ikke helt sikker på at han er helt med på hva dette dreier seg om.

Den ene sier ned i dose, den andre opp....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tja, psykiateren som satte dette i gang har jeg møtt en gang, det er ellers fastlegen min som følger med på prøvene, men jeg er ikke helt sikker på at han er helt med på hva dette dreier seg om.

Den ene sier ned i dose, den andre opp....

Ofte blir slike kompliserte saker en avveining mellom ulike hensyn.

Gjest kokosko
Skrevet

Nei, det er ikke derfor. Jeg har ingen problemer med stoffskiftet, ei heller etter at jeg begynte med Lithionit.

MEN - jeg er ikke stabil nok, og Levaxinvarianten kan visstnok hjelpe.

Levaxin øker forbrenningen. Jeg kan ikke forstå at det har noen hensikt å øke forbrenningen om den ikke er lav/i nedre sjiktet/eller at det er en fare for at den blir det. Som sagt kan det hende han er føre var. Blir forbrenningen for lav/er lav kan du nemlig ha problem med opptak av medisin. Men hvorfor ikke spørre rett ut hvorfor han har satt deg på Levaxin? Da vil du få en forklaring vi her inne ikke kan gi. Du har i hvertfall ikke noen faretruende høy verdi av FT4. Tsh er lav. Noe som er normalt når FT4 er høy. Om du ikke opplever fysisk ubehag av dette, så er det ingenting som tilsier at dette er noe farlig for deg en periode. Men jeg synes du skal kreve en forklaring. Det er ingen grunn til å gå rundt å gruble over dette.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Ofte blir slike kompliserte saker en avveining mellom ulike hensyn.

Ja, og da kan en jo fort ende med å ta en medisin en ikke trenger, og som heller ikke hjelper mot det som var ment, fordi dosen ikke er høy nok *sukk*

Får gi det litt tid, og se om det hjelper på svingningene...

Gjest Svarttrost
Skrevet

Levaxin øker forbrenningen. Jeg kan ikke forstå at det har noen hensikt å øke forbrenningen om den ikke er lav/i nedre sjiktet/eller at det er en fare for at den blir det. Som sagt kan det hende han er føre var. Blir forbrenningen for lav/er lav kan du nemlig ha problem med opptak av medisin. Men hvorfor ikke spørre rett ut hvorfor han har satt deg på Levaxin? Da vil du få en forklaring vi her inne ikke kan gi. Du har i hvertfall ikke noen faretruende høy verdi av FT4. Tsh er lav. Noe som er normalt når FT4 er høy. Om du ikke opplever fysisk ubehag av dette, så er det ingenting som tilsier at dette er noe farlig for deg en periode. Men jeg synes du skal kreve en forklaring. Det er ingen grunn til å gå rundt å gruble over dette.

Hm, jeg må ha uttrykt meg utydelig. Jeg lurer ikke på hvorfor dette ble startet opp, det har jeg fått svar på.

Det jeg spurte om her er om det er helseskadelig å gå rundt med høyt stoffskifte.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Skjønner ingenting.

Hva slags bivirkninger merker du? Jeg har verdier på 1.5 og 20.5 og går med en klump i halsen. Har gjort det siden begynnelsen av januar. Blir visst ikke kvitt den.

Gjest kokosko
Skrevet

Hm, jeg må ha uttrykt meg utydelig. Jeg lurer ikke på hvorfor dette ble startet opp, det har jeg fått svar på.

Det jeg spurte om her er om det er helseskadelig å gå rundt med høyt stoffskifte.

Ja det er helseskadelig over tid. Men du har foreløpig ikke verdier som tilsier at du behøver bekymre deg for det.

Skrevet

Hva slags bivirkninger merker du? Jeg har verdier på 1.5 og 20.5 og går med en klump i halsen. Har gjort det siden begynnelsen av januar. Blir visst ikke kvitt den.

Har du sjekket skjoldbrukskjertelen med ultralyd? Jeg har knutestruma og har tre knuter og de kan jeg kjenne på yttersiden av halsen alle tre. De blir ikke borte uten å operere, men da må jeg ta å fjerne hele kjertelen for det er to på en side og en på den andre. Jeg har tatt knekken på dem med jod da så stoffskiftet ikke lenger er høyt, men derimot lavt.

Da mitt var høyt så var jeg 43 kg og jeg er vel like høy som deg omtrent. Nå er jeg 67 kg og det er ikke noe stas.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Svette, løs mage, uregelmessig mens og noe høyere puls.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Svette, løs mage, uregelmessig mens og noe høyere puls.

Ja, det er nok derfor jeg også har hatt løs mage i ca 10 år da. De andre problemene merker jeg ikke noe til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...