Gå til innhold

Overkommelig sliten

Anbefalte innlegg

Madelenemie

Hei!

Jeg klarer meg bra i dag selv om huset i går var fylt med mennesker som gikk rundt og spiste og pratet.

Jeg pratet bare litt med hver da jeg kunne unnskylde meg med kjøkkenet. Det er best sånn, at jeg ordner ting, for setter jeg meg ned og begynner å prate om noe, glemmer jeg tiden liksom.

Det holdt på å skje en gang da jeg beynte på historien om hvordan jeg fikk billettene til Cecilia Bartoli, når jeg begynte på klokkeslettene, ringte en "indre bjelle" som liksom minnet meg på,

"asperger symptom, asperger symptom" (takket være opplysninger fra enkelte her inne)osv...jeg droppet da klokkeslettene, reiste meg og gikk på kjøkkenet igjen.

Gjestene hadde det hyggelig sammen, og siden det var en pågående konflikt mellom noen (slik er det i min familie alltid) så sa jeg i fra til en venn om denne vennen kunne ta seg litt ekstra av følgende personer, vennen svarte "selvfølgelig", og det ble vellykket.

Når vedkommende person som ikke ble hilst på av visse gikk, spurte jeg "Hvordan gikk det med deg i dag, ble du lei deg inni deg, noen gang?", jeg fikk til svar at det hadde gått bra.

Jeg er ganske opptatt av at alle skal ha det bra i hjertene sine og bli mette i magen og ellers være glade, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre hvis mennesker er lei seg så jeg er glad hvis de ikke blir det.

Takk for all hjelp her inne.

Det var alt for mye mat,men ganske passe med kaker, eller egentlig for mye,men detskal jo være litt mye når man har selskap. Og barna er så glade for at vi hadde denne festen. Nå er det et år til neste så store selskap, men inni mellom er det bursdager, men til dem trenger man ikke linservietter og like mye forberedelser. Jeg syns forberedelsene til tider er morsomme, det er menneskene som går rundt i mitt hus og skal prate det kan bli litt strevsomt med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som et trivelig selskap. Og jeg ble så glad når jeg hørte at du hadde fått en slik "ringeklokke" som sa at for mye detaljer kan bli litt slitsomt for oss som ikke har asberger :)

Kos deg på kjøkkenet når det blir for mye. Jeg kan selv innimellom velge en slik løsning - selv om jeg ikke har asberger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3177319
Del på andre sider

Madelenemie

Det høres ut som et trivelig selskap. Og jeg ble så glad når jeg hørte at du hadde fått en slik "ringeklokke" som sa at for mye detaljer kan bli litt slitsomt for oss som ikke har asberger :)

Kos deg på kjøkkenet når det blir for mye. Jeg kan selv innimellom velge en slik løsning - selv om jeg ikke har asberger.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3177360
Del på andre sider

Madelenemie

Så herlig da. Alle vil at hele selskapet skal trives når man holder selskap. Men samtidig har folk gjestene et ansvar selv for å hygge seg.

Hei!

Ja de hygget seg tydeligvis, det sa de da de gikk, samt at vi er kjent for å ha veldig mye mat. Jeg tror min mann er glad også ja for han savner selskaper da han er min motsats og jeg er da glad ved tanken på at han også sikkert er glad fordi han endelig fikk en fest.

Og jeg har masse vin igjen, så det ble altså mer enn nok.

Jeg orket ingenting i går, men i dag spiser jeg, og nå drikker jeg musserende. I går ble det så mye for meg og jeg skulle passe på å si det riktige og ikke for mye og være på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3177362
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Så bra at det ble en fin fest, både for gjestene, hovedpersonen og deg! Fint at du lyttet til din indre stemme angånede detaljer.

Jeg tenkte faktisk en del på deg i går, og lurte på hvordan festen gikk :-)

:)

Å så hyggelig.

Vel jeg tenkte jo litt på dere her inne også når noe sa "asperger symptom, asperger symtom" når jeg begynte på 19.35 nei 19.40 tror jeg det var, nei 19.45 osv osv da kom jeg på det med klokkeslettene.

Men så hyggelig at du tenkte på meg, takk:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3177364
Del på andre sider

Madelenemie

Vel overstått :)

Du er ikke den eneste som blir sliten av å ha masse mennesker i huset. Det er moro, men du verden så deilig det er når de drar hjem igjen ;)

Hei!

Moro er det ikke,

men barna og min mann syns det er moro,

ja så det er moro for noen :)

Jeg skal snart på fest med min mann, det gruer jeg meg til, det er en 40 årsdag og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det. Jeg vil helst ha med meg nintendo dsi eller en bok, men det tar seg ikke ut at en dame sitter slik med sine ting,så jeg må gå helt uten noe annet enn en veske.

Men jeg driver nå og tenker ut noe jeg kan snakke om, jeg kan jo pugge en artikkel samt huske på å spørre alle spørsmålene jeg bør om hvordan andre mennesker har det, samt deres barn, det beste er hvis de voksne glemmer meg og jeg kan sette meg på barnerommet med en bok. En gang i et sånt selskap satt jeg på barnerommet og leste om dinosaurer, foreldrene ble glade og barna var glade og jeg ble glad, men jeg vet ikke med min mann.

Er det greit å gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3177717
Del på andre sider

Gjest togli

Hei!

Moro er det ikke,

men barna og min mann syns det er moro,

ja så det er moro for noen :)

Jeg skal snart på fest med min mann, det gruer jeg meg til, det er en 40 årsdag og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det. Jeg vil helst ha med meg nintendo dsi eller en bok, men det tar seg ikke ut at en dame sitter slik med sine ting,så jeg må gå helt uten noe annet enn en veske.

Men jeg driver nå og tenker ut noe jeg kan snakke om, jeg kan jo pugge en artikkel samt huske på å spørre alle spørsmålene jeg bør om hvordan andre mennesker har det, samt deres barn, det beste er hvis de voksne glemmer meg og jeg kan sette meg på barnerommet med en bok. En gang i et sånt selskap satt jeg på barnerommet og leste om dinosaurer, foreldrene ble glade og barna var glade og jeg ble glad, men jeg vet ikke med min mann.

Er det greit å gjøre?

Jeg er enig i at du ikke kan ta med deg en bok eller nintendo i selskap - det virker uhøflig...

Du trenger ikke å tenke så hardt på hva du skal konversere om... Smil til menneskene som er der, si hei, hyggelig å hilse på deg...og vent til de spør deg om noe/snakker med deg, og svar på det de spør om. Hvis de spør hva du jobber med e.l, så svar på det og deretter kan du spørre det samme tilbake: "Du da? Hva jobber du med?"... Du kan spørre om vedkommende har barn? Hvor personen bor? osv..

Lykke til:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3177769
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg er enig i at du ikke kan ta med deg en bok eller nintendo i selskap - det virker uhøflig...

Du trenger ikke å tenke så hardt på hva du skal konversere om... Smil til menneskene som er der, si hei, hyggelig å hilse på deg...og vent til de spør deg om noe/snakker med deg, og svar på det de spør om. Hvis de spør hva du jobber med e.l, så svar på det og deretter kan du spørre det samme tilbake: "Du da? Hva jobber du med?"... Du kan spørre om vedkommende har barn? Hvor personen bor? osv..

Lykke til:)

Hei!

Takk skal du ha.

Ja det pleier å gå, ofte står jeg litt bak/på skrå bak min mann slik at jeg oppfatter hva som er temaet før jeg snakker, jeg vil ikkesnakke for mye om mine ting, det kan jo også bli feil.

Jeg har problemet med å finne balansen, jeg blir så detaljert ofte og jeg vet ikke å begrense meg, men derfor liker jeg å se/høre min mann konversere, for han gjør det så lett, :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3177907
Del på andre sider

Gjest togli

Hei!

Takk skal du ha.

Ja det pleier å gå, ofte står jeg litt bak/på skrå bak min mann slik at jeg oppfatter hva som er temaet før jeg snakker, jeg vil ikkesnakke for mye om mine ting, det kan jo også bli feil.

Jeg har problemet med å finne balansen, jeg blir så detaljert ofte og jeg vet ikke å begrense meg, men derfor liker jeg å se/høre min mann konversere, for han gjør det så lett, :)

Det virker som du er veldig bevisst på dette, så jeg er sikker på du greier deg fint :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3177940
Del på andre sider

Madelenemie

Det virker som du er veldig bevisst på dette, så jeg er sikker på du greier deg fint :)

Hei!

Det gikk ikke bra før, det går ikke alltid bra nå, men jeg prøver, og det går sikkert stadig bedre, det sier i vertfall min psykiater, selv om hun ikke har vært med meg på et selskap før osv...

Jeg forstår ikke at hun ikke kan bli med meg i et selskap det er jo da jeg trenger henne mest. Eller hun kunne komme hit hjem til meg og si om alt er i orden, det hadde jeg også trengt, men jeg spør ikke siden hun er overlege og har så mye å gjøre.

Men jeg har sendt bilder av tingene mine til henne, stuen min og barna og hun sa vi hadde det pent og koselig, og da er kanskje ting i orden. Jeg sendte henne bilder av mine ting etter ca 4 år, det tar litt tid for meg å bli så nær noen at jeg deler mine personlige ting med andre, ingen får feks komme inn på mitt rom annet enn barna og min mann og da er jeg også opptatt av at de ikke må røre eller rote med noe. Min psykiater kunne til og med fått sett i skuffene mine så godt liker jeg henne, hun kunne fått det hun ville, jeg ville bare lukket øynene og kjent glede og fred om hun til og med var alene på mitt rom, jeg stoler 100 % på henne for hun er så snill mot meg. Hun kan få flytte på ting og jeg vil ikke bli redd, vanligvis må ingenting flyttes på da får jeg lett panikk, men hun kunne flyttet på det hun måtte ønske.

Og på konserten kunne hun jo ikke bli med meg pga den loven for helsearbeidere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3178109
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Hei!

Det gikk ikke bra før, det går ikke alltid bra nå, men jeg prøver, og det går sikkert stadig bedre, det sier i vertfall min psykiater, selv om hun ikke har vært med meg på et selskap før osv...

Jeg forstår ikke at hun ikke kan bli med meg i et selskap det er jo da jeg trenger henne mest. Eller hun kunne komme hit hjem til meg og si om alt er i orden, det hadde jeg også trengt, men jeg spør ikke siden hun er overlege og har så mye å gjøre.

Men jeg har sendt bilder av tingene mine til henne, stuen min og barna og hun sa vi hadde det pent og koselig, og da er kanskje ting i orden. Jeg sendte henne bilder av mine ting etter ca 4 år, det tar litt tid for meg å bli så nær noen at jeg deler mine personlige ting med andre, ingen får feks komme inn på mitt rom annet enn barna og min mann og da er jeg også opptatt av at de ikke må røre eller rote med noe. Min psykiater kunne til og med fått sett i skuffene mine så godt liker jeg henne, hun kunne fått det hun ville, jeg ville bare lukket øynene og kjent glede og fred om hun til og med var alene på mitt rom, jeg stoler 100 % på henne for hun er så snill mot meg. Hun kan få flytte på ting og jeg vil ikke bli redd, vanligvis må ingenting flyttes på da får jeg lett panikk, men hun kunne flyttet på det hun måtte ønske.

Og på konserten kunne hun jo ikke bli med meg pga den loven for helsearbeidere?

Å være psykiater er bare en jobb for henne, og hun vil jo ha fri fra jobb når andre har fri. Da legger hun fra seg alle tanker om jobben og konsentrerer seg om sitt eget liv og sin egen familie. Psykiater er hun kun fra f.eks. klokka 09.00-16.00 :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3178112
Del på andre sider

Madelenemie

Å være psykiater er bare en jobb for henne, og hun vil jo ha fri fra jobb når andre har fri. Da legger hun fra seg alle tanker om jobben og konsentrerer seg om sitt eget liv og sin egen familie. Psykiater er hun kun fra f.eks. klokka 09.00-16.00 :)

Hei!

Jeg tror ikke det er sånn for hun sendte nyttårshilsen til min mann og på julaften sa hun at hun skulle sende meg en tanke.

Hun tenker mye på sine pasienter virker det som.

Dette stemmer med min barnepsykolog, jeg skrev til han en dag fordi jeg ville ha avklart en sak og da svarte han og ble glad fordi jeg skrev til han etter så mange år. Han skrev også at han ofte snakker om meg med sin eks kone samt tenker på meg og benevner meg som "min ...". Hvis jeg trengte noen form for hjelp ville han hjelpe meg skrev han og nå er jeg altså ikke hans pasient mer. Jeg skrev da tilbake til han om min nåværende psykiater og at jeg derfor hadde den hjelp jeg trenger.

Jeg selv tenker jo inni mellom på barna jeg jobbet med i India, tenke på hvor gamle de er nå og hvor de er i livet,det var jo en jobb for meg,men det enkelte mennesker etterlater jo visse minner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3178124
Del på andre sider

Gjest togli

Hei!

Jeg tror ikke det er sånn for hun sendte nyttårshilsen til min mann og på julaften sa hun at hun skulle sende meg en tanke.

Hun tenker mye på sine pasienter virker det som.

Dette stemmer med min barnepsykolog, jeg skrev til han en dag fordi jeg ville ha avklart en sak og da svarte han og ble glad fordi jeg skrev til han etter så mange år. Han skrev også at han ofte snakker om meg med sin eks kone samt tenker på meg og benevner meg som "min ...". Hvis jeg trengte noen form for hjelp ville han hjelpe meg skrev han og nå er jeg altså ikke hans pasient mer. Jeg skrev da tilbake til han om min nåværende psykiater og at jeg derfor hadde den hjelp jeg trenger.

Jeg selv tenker jo inni mellom på barna jeg jobbet med i India, tenke på hvor gamle de er nå og hvor de er i livet,det var jo en jobb for meg,men det enkelte mennesker etterlater jo visse minner.

Jeg har også kontakt med mine tidligere elever, men da er det på privat basis og når jeg har tid til det. Hvis de spurte meg om jeg kunne undervise dem mer i matematikk, så hadde jeg ikke gjort det uten å få betalt for det ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3178128
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg har også kontakt med mine tidligere elever, men da er det på privat basis og når jeg har tid til det. Hvis de spurte meg om jeg kunne undervise dem mer i matematikk, så hadde jeg ikke gjort det uten å få betalt for det ;)

Hei!

Ja akkurat,

men min barnepsykolog tilbød meg hjelp nå uten å ta betalt for det, så man er tydeligvis forskjellig.

Jeg tar sjelden betalt for noe, jeg er lite opptatt av penger , jeg gir bort istedet, men jeg er ikke opptatt av penger, slik andre mennesker og min mann har, i vertfall ikke på samme måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3178160
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Madelenemie

Hei!

jeg tenkte på det litt.

Det er jo det jeg mener at min psykiater trenger ikke drive terapi på meg på fritiden, men da kan jeg bare gjøre praktiske ting for henne som hun trenger hjelp med og det kan jo være mye.

Jeg er ikke veldig skravlete av meg da jeg fort får nok av lyd inn i ørene. En time med min psykiater er derfor ganske slitsomt for meg, men jeg elsker timene fordi jeg lærer så mye, får så mange oppklaringer. Men hun snakker jo en hel del, og jeg snakker og hvem som snakker mest vet jeg ikke, jeg snakker jo mye via mine mail og de må jo hun forklare løsningene på diverse problemer, jeg liker å høre hennes løsninger for jeg merker jo at de er smarte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3182933
Del på andre sider

Gjest togli

Hei!

jeg tenkte på det litt.

Det er jo det jeg mener at min psykiater trenger ikke drive terapi på meg på fritiden, men da kan jeg bare gjøre praktiske ting for henne som hun trenger hjelp med og det kan jo være mye.

Jeg er ikke veldig skravlete av meg da jeg fort får nok av lyd inn i ørene. En time med min psykiater er derfor ganske slitsomt for meg, men jeg elsker timene fordi jeg lærer så mye, får så mange oppklaringer. Men hun snakker jo en hel del, og jeg snakker og hvem som snakker mest vet jeg ikke, jeg snakker jo mye via mine mail og de må jo hun forklare løsningene på diverse problemer, jeg liker å høre hennes løsninger for jeg merker jo at de er smarte.

Det er iallefall bra du har funnet en psykiater du trives med :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365510-overkommelig-sliten/#findComment-3183134
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...