Gå til innhold

Holde seg for ørene!

Anbefalte innlegg

Skrevet
  Madelenemie skrev (På 3.6.2011 den 17.53):

Hei!

jeg har ørepropper jeg bruker, men jeg får av og til øregangsproblemer hvis jeg bruker dem for mye,derfor kan jeg bare bruke dem i anledninger som selskaper, uvanlig mye støy, barnegråt, hundebjeffing, asfaltknusere osv... Jeg har dem som regel med meg, men jeg går ikke alltid med dem. Jeg må jo da rekke å få dem på meg.

Jeg skal få laget nye musikerpropper nå, jeg må betale selv for man får ikke dette når man har autisme bare når man har ME.

Men det er dyrt og jeg har ikke fått prioritert det enda, for vi har jo barn med samme vansker, men noen av oss fikk det innvilget men det får man vist ikke egentlig, så det må derfor ha skjedd en feil. det koster mange tusen å lage dem.

Men jeg bør få det fort for jeg plages jo forferdelig og det er vist mer vanlig enn jeg viste også ved asperger syndrom.

Jeg vet at de med Tinnitus (øresus) har noen hjelpemidler for å dempe øresusen. Kan det være noe av det samme som du har søkt på?

Finnes det noe annet enn musikk du kan bruke når lydene blir for sterke ? Er det noe annet du kan fikle med ? Når jeg er ute et sted og føler meg stresset så går jeg ofte inn på tegneprogrammet på mobilen. Det å lage rare kruseduller demper noe av stresset for meg. Eller jeg bruker internett på mobilen og googler.

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

27

• Madelenemie

27

• Sør

26

• Spenol(1)

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet
  Cilien skrev (På 3.6.2011 den 18.14):

Jeg tror svært få vet om akkurat denne vansken. Jeg har lest en god del om asperger, men ikke fått med meg at dere kan være så sensitiv for lyd som du forteller om. Det med hunden var ok, men ellers ville jeg opplevd det som svært uforskammet om noen holdt seg for ørene når jeg var sammen med dem.

''men ellers ville jeg opplevd det som svært uforskammet om noen holdt seg for ørene når jeg var sammen med dem.''

Men ville du ikke ha tenkt at det sannsynligvis var en spesiell grunn til det? Jeg er helt enig i at det er uvanlig, men jeg tror jeg ville reagert med undring og nysgjerrighet fremfor å bli fornærmet ?

Gjest sjøstjerna
Skrevet
  Spenol(1) skrev (På 3.6.2011 den 18.16):

Jeg vet at de med Tinnitus (øresus) har noen hjelpemidler for å dempe øresusen. Kan det være noe av det samme som du har søkt på?

Finnes det noe annet enn musikk du kan bruke når lydene blir for sterke ? Er det noe annet du kan fikle med ? Når jeg er ute et sted og føler meg stresset så går jeg ofte inn på tegneprogrammet på mobilen. Det å lage rare kruseduller demper noe av stresset for meg. Eller jeg bruker internett på mobilen og googler.

''jeg er ute et sted og føler meg stresset så går jeg ofte inn på tegneprogrammet på mobilen. ''

Jeg trekker pusten dypt, og fokuserer på å puste rolig mens jeg kjenner lufta går ut og inn av nesa. Fokusere på å rette ut ryggen slik at lungene kan fylles helt.

Dette er noe jeg lærte under meditasjon- som jeg bruker i perioder med stress

Skrevet

Det hender jeg holder meg for ørene, men jeg har ikke en autismespekterforstyrrelse.

Skrevet
  sjøstjerna skrev (På 3.6.2011 den 18.20):

''jeg er ute et sted og føler meg stresset så går jeg ofte inn på tegneprogrammet på mobilen. ''

Jeg trekker pusten dypt, og fokuserer på å puste rolig mens jeg kjenner lufta går ut og inn av nesa. Fokusere på å rette ut ryggen slik at lungene kan fylles helt.

Dette er noe jeg lærte under meditasjon- som jeg bruker i perioder med stress

jeg er selv ganske lydsensitiv og når jeg i tillegg er stresset så fungerer det ikke å fokusere på pusten. Da må jeg avledes av noe. Musikk pleier å fungere. Ellers blir jeg rolig av å sitte og tegne. Det hjelper ofte hvis jeg har sitteplass på overfyllte busser med mye støy.

Gjest Hulderen
Skrevet
  Madelenemie skrev (På 3.6.2011 den 17.11):

Hei!

ja men i dag var det snakk om en hund!

De andre menneskene som befant seg rundt meg måtte vel da tenke at dette er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse og selv om jeg ikke liker at noen skal se det så var ulyden fra den hunden for stor til at jeg taklet det på noen annen måte enn å holde meg for ørene.

''De andre menneskene som befant seg rundt meg måtte vel da tenke at dette er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse''

Det var det helt sikkert ingen som tenkte. Hvor mange tror du er eksperter på Asperger. Det er svært få. Her på dol vil de som leser dine innlegg ha lært en del. Men andre som du tilfeldig treffer på, gjør ikke det.

Du kan ikke bruke diagnosen din som unskyldning hele tiden. I en del tilfeller må du prøve å oppføre deg slik andre forventer at folk skal oppføre seg, for at de ikke skal bli fornærmet, usikre eller redde.

Skrevet
  Madelenemie skrev (På 3.6.2011 den 17.11):

Hei!

ja men i dag var det snakk om en hund!

De andre menneskene som befant seg rundt meg måtte vel da tenke at dette er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse og selv om jeg ikke liker at noen skal se det så var ulyden fra den hunden for stor til at jeg taklet det på noen annen måte enn å holde meg for ørene.

'' De andre menneskene som befant seg rundt meg måtte vel da tenke at dette er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse og selv om jeg ikke liker at noen skal se det så var ulyden fra den hunden for stor til at jeg taklet det på noen annen måte enn å holde meg for ørene.''

Kan du tenke deg hva folk som ikke har erfaring med autismespekterforstyrrelser kan tenke når de ser noen som holder seg for ørene ?

Når noen holder seg for ørene så pleier det oftest å være fordi de ikke har lyst til å høre etter. Hvis noen jeg ikke kjente gjorde det når jeg sa noe ville jeg tolke det som en protest. De gjør det fordi de synes det er dumt det jeg sier og vil ikke høre etter.

Skrevet

Hei Madelenemie,

Vet du, jeg støtter deg.

Det er naturlig å beskytte ørene når det gjør vondt.

Samtidig, siden det kan bli misforstått, så kan du jo si: "Jeg holder meg ikke for ørene for å være frekk, men fordi jeg er hypersensitiv for lyd, og det gjør vondt for meg selv om det ikke er høyt for deg."

Da har du forklart deg.

Samtidig, er du klar over at du kan få øreklokker som kansellerer lyd? De er litt dyre, men de funker visst godt. De er egentlig til bruk på fly og slikt, men du kan jo bruke dem.

Med vennlig hilsen

Skrevet
  Sør skrev (På 3.6.2011 den 18.45):

Hei Madelenemie,

Vet du, jeg støtter deg.

Samtidig, siden det kan bli misforstått, så kan du jo si: "Jeg holder meg ikke for ørene for å være frekk, men fordi jeg er hypersensitiv for lyd, og det gjør vondt for meg selv om det ikke er høyt for deg."

Da har du forklart deg.

Samtidig, er du klar over at du kan få øreklokker som kansellerer lyd? De er litt dyre, men de funker visst godt. De er egentlig til bruk på fly og slikt, men du kan jo bruke dem.

Med vennlig hilsen

''Hei Madelenemie,

Vet du, jeg støtter deg.

Da har du forklart deg''

Signerer den ! det enkle er ofte det beste.

Skrevet
  Hulderen skrev (På 3.6.2011 den 18.34):

''De andre menneskene som befant seg rundt meg måtte vel da tenke at dette er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse''

Det var det helt sikkert ingen som tenkte. Hvor mange tror du er eksperter på Asperger. Det er svært få. Her på dol vil de som leser dine innlegg ha lært en del. Men andre som du tilfeldig treffer på, gjør ikke det.

Du kan ikke bruke diagnosen din som unskyldning hele tiden. I en del tilfeller må du prøve å oppføre deg slik andre forventer at folk skal oppføre seg, for at de ikke skal bli fornærmet, usikre eller redde.

''Du kan ikke bruke diagnosen din som unskyldning hele tiden. I en del tilfeller må du prøve å oppføre deg slik andre forventer at folk skal oppføre seg, for at de ikke skal bli fornærmet, usikre eller redde.''

Kloke ord:-) Jeg er selv ikke særlig sterk når det kommer til støy, og føler fort ubehag. Men man tier og tåler i det lengste :-)

Skrevet
  Hulderen skrev (På 3.6.2011 den 18.34):

''Du kan ikke bruke diagnosen din som unskyldning hele tiden. I en del tilfeller må du prøve å oppføre deg slik andre forventer at folk skal oppføre seg, for at de ikke skal bli fornærmet, usikre eller redde.''

Selvsagt er en diagnose en unnskyldning når det er relevant. Er man allergisk for nøtter, så er det en unnskyldning for ikke å spise mat med nøtter. Er man blind, så er det en unnskyldning, osv.

Og når man er hypersensitiv for lyd, så er det åpenbart en unnskyldning for å holde seg for ørene.

Med vennlig hilsen

Skrevet
  Sør skrev (På 3.6.2011 den 19.05):

Selvsagt er en diagnose en unnskyldning når det er relevant. Er man allergisk for nøtter, så er det en unnskyldning for ikke å spise mat med nøtter. Er man blind, så er det en unnskyldning, osv.

Og når man er hypersensitiv for lyd, så er det åpenbart en unnskyldning for å holde seg for ørene.

Med vennlig hilsen

Og så skal man aldri overse det som kalles sekundærgevinster ved sykdom.

Skrevet
  Colette skrev (På 3.6.2011 den 19.07):

Og så skal man aldri overse det som kalles sekundærgevinster ved sykdom.

Nei, det er klart at det er en stor sekundærgevinst å kunne holde seg for ørene når noen parkerer! Helt åpenbart. Hele befolkningen ønsker jo en unnskyldning for å kunne gjøre det.

[/ironi]

Madelenemie
Skrevet
  Sør skrev (På 3.6.2011 den 18.45):

Hei Madelenemie,

Vet du, jeg støtter deg.

Da har du forklart deg.

Med vennlig hilsen

Hei!

:)

Det liker jeg at du forstår meg.

Ja jeg vet det fins slike men jeg vil ikke gå rundt å se ut som jeg lider av noe. Jeg tror jeg ikke liker å skille meg ut, selv om jeg nettopp gjør det, men jeg gjør ikke det før jeg begynner å snakke om mine ting, om klokkeslett og detaljer jeg vistnok er mer opptatt av enn de fleste andre.

Men som jeg tok meg i, da jeg nå stoppet da jeg begynte på klokkeslettene når jeg skulle forklare noe for noen i gårsdagens selskap.

Men faktisk har jeg ved noen anledninger sagt nesten det du skriver, dette fordi jeg vil jo ikke bli oppfattet som frekk, men som du skriver, "det gjør jo så vondt". Det er jo da bare noe man gjør for å stoppe en smerte, det er på en måte ikke lett å la være.

En gang vi satt ute og spiste skrek en baby veldig lenge, jeg kjente det begynte å bli for mye og jeg sa til min mann "hvis de ikke stopper munnen snart på den babyen så gjør jeg det" jeg ville da gå bort til deres bord og tilby meg å bære deres lille baby. Men om jeg hadde mest vondt i ørene eller i hjertet det vet jeg ikke,for jeg blir av og til redd når jeg hører barnegråt, redd for at de har vondt og da vil jeg riste dem helt til de blir stille. Du vet babyer liker å bli ristet, da blir de stille. Det er slitsomt men det man må gjøre når de skriker. Har de vondt i magen kan man legge dem over armen og gå frem og tilbake mens man rister og sier, "så så lille deg" osv..

Skrevet
  Cilien skrev (På 3.6.2011 den 18.14):

Jeg tror svært få vet om akkurat denne vansken. Jeg har lest en god del om asperger, men ikke fått med meg at dere kan være så sensitiv for lyd som du forteller om. Det med hunden var ok, men ellers ville jeg opplevd det som svært uforskammet om noen holdt seg for ørene når jeg var sammen med dem.

Det er vel ikke verre enn at du spør hvorfor hun gjør det?

Med vennlig hilsen

Skrevet
  Madelenemie skrev (På 3.6.2011 den 19.14):

Hei!

:)

Det liker jeg at du forstår meg.

Ja jeg vet det fins slike men jeg vil ikke gå rundt å se ut som jeg lider av noe. Jeg tror jeg ikke liker å skille meg ut, selv om jeg nettopp gjør det, men jeg gjør ikke det før jeg begynner å snakke om mine ting, om klokkeslett og detaljer jeg vistnok er mer opptatt av enn de fleste andre.

Men som jeg tok meg i, da jeg nå stoppet da jeg begynte på klokkeslettene når jeg skulle forklare noe for noen i gårsdagens selskap.

Men faktisk har jeg ved noen anledninger sagt nesten det du skriver, dette fordi jeg vil jo ikke bli oppfattet som frekk, men som du skriver, "det gjør jo så vondt". Det er jo da bare noe man gjør for å stoppe en smerte, det er på en måte ikke lett å la være.

En gang vi satt ute og spiste skrek en baby veldig lenge, jeg kjente det begynte å bli for mye og jeg sa til min mann "hvis de ikke stopper munnen snart på den babyen så gjør jeg det" jeg ville da gå bort til deres bord og tilby meg å bære deres lille baby. Men om jeg hadde mest vondt i ørene eller i hjertet det vet jeg ikke,for jeg blir av og til redd når jeg hører barnegråt, redd for at de har vondt og da vil jeg riste dem helt til de blir stille. Du vet babyer liker å bli ristet, da blir de stille. Det er slitsomt men det man må gjøre når de skriker. Har de vondt i magen kan man legge dem over armen og gå frem og tilbake mens man rister og sier, "så så lille deg" osv..

Hei,

Men de moderne øreklokkene har musikk også, slik at de andre bare tror du lytter til musikk. Det er mange som bruker det.

Du trenger selvsagt ikke bruke det når du er med noen private venner, men hvis du er et sted hvor det er mye bråk, så kan du jo ta dem på.

Med vennlig hilsen

Skrevet
  Sør skrev (På 3.6.2011 den 19.13):

Nei, det er klart at det er en stor sekundærgevinst å kunne holde seg for ørene når noen parkerer! Helt åpenbart. Hele befolkningen ønsker jo en unnskyldning for å kunne gjøre det.

[/ironi]

''sekundærgevinst, som er den fordel tilstedeværelse av psykiske problemer og symptomer kan gi i forhold til andre (f.eks. ekstra omsorg, slippe forpliktelser).''

http://www.snl.no/.sml_artikkel/prim%C3%A6rgevinst

Skrevet
  cathlin skrev (På 3.6.2011 den 18.21):

Det hender jeg holder meg for ørene, men jeg har ikke en autismespekterforstyrrelse.

Det ingen klar grensen mellom de som har en autismespekterforstyrrelse og de som ikke har det, det er et spekter;). Så vi har nok alle noen Aspergertrekk i oss.

Skrevet
  Colette skrev (På 3.6.2011 den 19.17):

''sekundærgevinst, som er den fordel tilstedeværelse av psykiske problemer og symptomer kan gi i forhold til andre (f.eks. ekstra omsorg, slippe forpliktelser).''

http://www.snl.no/.sml_artikkel/prim%C3%A6rgevinst

1) Jeg vet hva sekundærgevinst er.

2) Hypersensitivitet for lyd er ikke "psykiske problemer og symptomer", uansett.

3) Spørsmål:

Hvilke "ekstra omsorg, slippe forpliktelser" er det du mener skjer når hun holder seg for ørene når noen parkerer?

Skrevet
  Sør skrev (På 3.6.2011 den 19.20):

1) Jeg vet hva sekundærgevinst er.

2) Hypersensitivitet for lyd er ikke "psykiske problemer og symptomer", uansett.

3) Spørsmål:

Hvilke "ekstra omsorg, slippe forpliktelser" er det du mener skjer når hun holder seg for ørene når noen parkerer?

Hvis man ikke behøver og forklare hvorfor man er så uhøflig og holde seg for ørene i vanlige sammenhenger her i livet, ut i fra en diagnose, så mener jeg man har en klar fordel. Jeg har ofte lyst til og holde meg for ørene, men min høflighet tillater meg det ikke. Og jeg har ikke en diagnose og skylde på.

Det finnes også andre diagnoser som kavlifiserer for at man er "lydfølsom", eller rett og slett bare sliten i hodet, som alle mennesker kan bli.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...