Gå til innhold

Holde seg for ørene!

Anbefalte innlegg

Gjest enig med deg
Skrevet

Men Colette.... Når man har asperger er det ofte umulig å tenke at "Nå bør jeg ikke holde meg for ørene, for det er ikke pent å gjøre det". Slik er hjernen til mennesker med denne diagnosen bygget opp, og det kan man sjelden styre. For oss virker det som en selvfølge at man kan kontrollere slikt, men det er like utopisk å tro det som å tro at jeg som døv kan høre lyder uten tekniske hjelpemidler... (selv om det er langt lettere og mer logisk å forstå).

Her traff du spilkeren på hodet.

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

27

• Madelenemie

27

• Sør

26

• Spenol(1)

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Livet er ikke så mye lettere uten diagnose enn med diagnose. Vi har alle vårt og slite med. Hvorfor skal man få lov til og oppføre seg som man vil når man har en diagnose? ''

Hvis du ikke, i voksen alder, allerede har forstått det, så tror jeg du er utenfor pedagogisk rekkevidde, og ingen på internett kan forklare disse enkle tingene for deg.

Du fremviser en grunnleggende mangel på empati.

''Du fremviser en grunnleggende mangel på empati''

Vær forsiktig nå, så jeg ikke sladrer til webmaster. Du går til personlig angrep på meg, men tolererer ikke det samme selv. Er du viktigere/mer betydningsfull som person enn meg?

Ellers lærte jeg en del av min x- psykologen - om hvordan det norske helsevesenet og dets pasienter, fungerer.

Gjest togli
Skrevet

Her traff du spilkeren på hodet.

Håper det.... Ikke alt som er like lett å forstå, og ikke alt man kan kreve å forstå - men kjenner man til ulike diagnoser, så vet man at det er mye som er en "sannhet" selv om man ikke greier å sette seg helt inn i det selv ;)

Gjest bøyer meg i støvet
Skrevet

Folk som tror de vet alt, er veldig irriterende for oss som gjør det. ;)

Det er veldig irriterende for oss som ikke tror vi vet alt også. Så det, så ;-p

Skrevet

Så du evner ikke å forstå at andre kan ha det verre enn deg?

Hva vet du om hvem som har det verst? Det vet du ingenting om.

Skrevet

''Du fremviser en grunnleggende mangel på empati''

Vær forsiktig nå, så jeg ikke sladrer til webmaster. Du går til personlig angrep på meg, men tolererer ikke det samme selv. Er du viktigere/mer betydningsfull som person enn meg?

Ellers lærte jeg en del av min x- psykologen - om hvordan det norske helsevesenet og dets pasienter, fungerer.

Jeg bare observerer (som flere andre har) at du fremviser en grunnleggende mangel på empati og forståelse for at andre har forskjellige problemer fra det du har.

Skrevet

Jeg bare observerer (som flere andre har) at du fremviser en grunnleggende mangel på empati og forståelse for at andre har forskjellige problemer fra det du har.

Ja, da så:-) Du vet ingenting om det. Det er ikke alltid de som roper høyest som har det verst. Snarere tvert i mot.

Gjest uekte nick
Skrevet

''"Jeg bare observerer"''

Takk. Det uttrykket skal noteres til senere bruk.

Skrevet

Det var godt å lese at det ikke bare er min mann som ikke kan lukeparkere... Men jeg holder meg ikke for ørene, jeg bare lukker øynene og biter tennene sammen for ikke å si noe frekt. Har litt lyst til å holde meg for ørene også, spesielt når han svinger så mye at dekkene tar borti hjulbuene eller hjulene skraper mot fortauskanten. Aller helst vil jeg at han skal slippe meg ut først, slik at jeg kan gå inn i en butikk eller noe og slippe å se på at han parkerer.

Og hvis noen lurte: Ja, jeg er god på lukeparkering. Smetter den svære amerikaneren min inn i luker som du ikke ville tro den bilen gikk inn i. Gubben har en bitteliten bil som det burde være enkelt å lukeparkere med.

Skrevet

''"Jeg bare observerer"''

Takk. Det uttrykket skal noteres til senere bruk.

Bare hyggelig!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er nå i hvert fall en form for treff:-) Bedre en ingenting?

Joda.

Skrevet

Ja, da så:-) Du vet ingenting om det. Det er ikke alltid de som roper høyest som har det verst. Snarere tvert i mot.

''Det er ikke alltid de som roper høyest som har det verst. ''

Vel, Madeleine roper åpenbart ikke.

Skrevet

Men Colette.... Når man har asperger er det ofte umulig å tenke at "Nå bør jeg ikke holde meg for ørene, for det er ikke pent å gjøre det". Slik er hjernen til mennesker med denne diagnosen bygget opp, og det kan man sjelden styre. For oss virker det som en selvfølge at man kan kontrollere slikt, men det er like utopisk å tro det som å tro at jeg som døv kan høre lyder uten tekniske hjelpemidler... (selv om det er langt lettere og mer logisk å forstå).

Men hjelper det da og skrive inn her og be om råd?

Skrevet

Slik er det hver fredag kveld...

Da så.

Skrevet

''Det er ikke alltid de som roper høyest som har det verst. ''

Vel, Madeleine roper åpenbart ikke.

`''Vel, Madeleine roper åpenbart ikke.''

Madelenemie..Og nei? Hva er da og rope?

Gjest togli
Skrevet

Det kan sikkert være greit for henne å vite hva vi andre tenker om dette.. på samme måten som jeg kan finne på å spørre folk om hva de tenker om at jeg er døv (selv om det er et faktum man aldri kan endre på) :P

Skrevet

Det er jo nettopp derfor hun skriver - for å få hjelp til hva hun skal si for å forklare dette.

Skrevet

`''Vel, Madeleine roper åpenbart ikke.''

Madelenemie..Og nei? Hva er da og rope?

Madelenemie roper ikke fordi hun tåler ikke høye lyder.

Hun skriver her for å fortelle, og å spørre om råd. En av de beste måtene å bruke DOL på.

Skrevet

Det kan sikkert være greit for henne å vite hva vi andre tenker om dette.. på samme måten som jeg kan finne på å spørre folk om hva de tenker om at jeg er døv (selv om det er et faktum man aldri kan endre på) :P

Jeg synes faktisk ikke at dette kan sammenlignes, togli.

Gjest bøyer meg i støvet
Skrevet

Madelenemie roper ikke fordi hun tåler ikke høye lyder.

Hun skriver her for å fortelle, og å spørre om råd. En av de beste måtene å bruke DOL på.

Har du sett førsteinnlegget hennes i denne tråden? Det er faktisk ikke et eneste spørsmål der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...