Gå til innhold

Holde seg for ørene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo nettopp derfor hun skriver - for å få hjelp til hva hun skal si for å forklare dette.

Skjønner det. Men har ikke inntrykk av at det hjelper

Fortsetter under...

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

27

• Madelenemie

27

• Sør

26

• Spenol(1)

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Madelenemie roper ikke fordi hun tåler ikke høye lyder.

Hun skriver her for å fortelle, og å spørre om råd. En av de beste måtene å bruke DOL på.

''Madelenemie roper ikke fordi hun tåler ikke høye lyder.

Hun skriver her for å fortelle, og å spørre om råd. En av de beste måtene å bruke DOL på.''

Så søtt :-)

Skrevet

Har du sett førsteinnlegget hennes i denne tråden? Det er faktisk ikke et eneste spørsmål der.

Nei, men hun forteller fra sin hverdag, og så får hun hjelp til å forstå, tolke, gjøre ting bedre i fremtiden.

Med andre ord, meget nyttig.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Skjønner det. Men har ikke inntrykk av at det hjelper

Det hjelper åpenbart mye siden hun flere ganger har sagt at hun har brukt tips og ting hun har lært her, i hverdagen.

Skrevet

''Madelenemie roper ikke fordi hun tåler ikke høye lyder.

Hun skriver her for å fortelle, og å spørre om råd. En av de beste måtene å bruke DOL på.''

Så søtt :-)

Din "jeg har også vondt" og "hvorfor får Madelenemie mer forståelse og oppmerksomhet enn meg" er dessverre ikke så søtt.

Skrevet

Det hjelper åpenbart mye siden hun flere ganger har sagt at hun har brukt tips og ting hun har lært her, i hverdagen.

Ja, jeg har skjønt det det er intensjonen:-) Merkelig at den samme pasientgruppen da er oppgitt av de fleste fagfolk, når det kommer til og endre adferd/reaksjonsmønstre.

Men hva føles vel bedre enn og kunne være lærer enn overfor folk som sier seg villige til og lære?

Annonse

Skrevet

Ja, jeg har skjønt det det er intensjonen:-) Merkelig at den samme pasientgruppen da er oppgitt av de fleste fagfolk, når det kommer til og endre adferd/reaksjonsmønstre.

Men hva føles vel bedre enn og kunne være lærer enn overfor folk som sier seg villige til og lære?

''Merkelig at den samme pasientgruppen da er oppgitt av de fleste fagfolk, når det kommer til og endre adferd/reaksjonsmønstre.''

Så derfor skal vi ikke svare henne? Eller?

Det du skriver er så lite gjennomtenkt at det faktisk er skremmende.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Hei!

:)

Det liker jeg at du forstår meg.

Ja jeg vet det fins slike men jeg vil ikke gå rundt å se ut som jeg lider av noe. Jeg tror jeg ikke liker å skille meg ut, selv om jeg nettopp gjør det, men jeg gjør ikke det før jeg begynner å snakke om mine ting, om klokkeslett og detaljer jeg vistnok er mer opptatt av enn de fleste andre.

Men som jeg tok meg i, da jeg nå stoppet da jeg begynte på klokkeslettene når jeg skulle forklare noe for noen i gårsdagens selskap.

Men faktisk har jeg ved noen anledninger sagt nesten det du skriver, dette fordi jeg vil jo ikke bli oppfattet som frekk, men som du skriver, "det gjør jo så vondt". Det er jo da bare noe man gjør for å stoppe en smerte, det er på en måte ikke lett å la være.

En gang vi satt ute og spiste skrek en baby veldig lenge, jeg kjente det begynte å bli for mye og jeg sa til min mann "hvis de ikke stopper munnen snart på den babyen så gjør jeg det" jeg ville da gå bort til deres bord og tilby meg å bære deres lille baby. Men om jeg hadde mest vondt i ørene eller i hjertet det vet jeg ikke,for jeg blir av og til redd når jeg hører barnegråt, redd for at de har vondt og da vil jeg riste dem helt til de blir stille. Du vet babyer liker å bli ristet, da blir de stille. Det er slitsomt men det man må gjøre når de skriker. Har de vondt i magen kan man legge dem over armen og gå frem og tilbake mens man rister og sier, "så så lille deg" osv..

Om du er overfølsom for lyd vil jeg på det STERKESTE anbefale støypropper.

Jeg har, de er fast inventar i veska, og brukes i alle enledninger jeg vanligvis ville gått fra.

De formstøpes til øret, er gjennomsiktige og bare synlige og du har kort hår og noen går helt bort og kikker.

Suverent!

Gjest bøyer meg i støvet
Skrevet

Nei, men hun forteller fra sin hverdag, og så får hun hjelp til å forstå, tolke, gjøre ting bedre i fremtiden.

Med andre ord, meget nyttig.

Med vennlig hilsen

Hvis hun skal forstå hvordan omgivelsene reagerer på henne, så er det jo viktig at folk også forteller henne hvordan omgivelsene faktisk reagerer på henne. Her inne er det en drøss av forståsegpåere som har lært seg en masse om asperger (i alle fall tror de har lært seg en masse om asperger), men det representerer ikke folk ute i den virkelige verden.

Det er skremmende at dols "befolkning" skal komme og fortelle at damen på barnerehabiliteringen (eller hvor det nå var) gjør en dårlig jobb fordi hun ikke klarer å forstå Madelenmie og klarer å se at Madelenmie har en diagnose som gjør at hun må oppføre seg som hun gjør. Dama på barnerehabiliteringen har rett og slett forklart hvordan folk flest reagerer på slik oppførsel, og hvordan folk flest tolker hva hun gjør.

Skrevet

Din "jeg har også vondt" og "hvorfor får Madelenemie mer forståelse og oppmerksomhet enn meg" er dessverre ikke så søtt.

Det er dessverre ikke så vanskelig og skjønne at du lider av diabetes og Aspberger, i tillegg til at du som funksjonshemmet sitter i rullestol. Du er aldri talsmann for noen andre enn deg selv her inne. Aldri. Selv om du noen ganger ønsker at det skal se slik ut.

Gjest togli
Skrevet

Jeg synes faktisk ikke at dette kan sammenlignes, togli.

Kanskje ikke - men poenget er at det er mye man kan lure på i håp om at andre sier det er ok (for da slipper man å kjenne på ubehaget ved å føle at andre kanskje synes man er frekk etc).

Gjest Svarttrost
Skrevet

Hei!

jeg har ørepropper jeg bruker, men jeg får av og til øregangsproblemer hvis jeg bruker dem for mye,derfor kan jeg bare bruke dem i anledninger som selskaper, uvanlig mye støy, barnegråt, hundebjeffing, asfaltknusere osv... Jeg har dem som regel med meg, men jeg går ikke alltid med dem. Jeg må jo da rekke å få dem på meg.

Jeg skal få laget nye musikerpropper nå, jeg må betale selv for man får ikke dette når man har autisme bare når man har ME.

Men det er dyrt og jeg har ikke fått prioritert det enda, for vi har jo barn med samme vansker, men noen av oss fikk det innvilget men det får man vist ikke egentlig, så det må derfor ha skjedd en feil. det koster mange tusen å lage dem.

Men jeg bør få det fort for jeg plages jo forferdelig og det er vist mer vanlig enn jeg viste også ved asperger syndrom.

Angående musikerpropper - eller støypropper som de også kalles. Jeg fikk dekket disse gjennom Nav, og jeg har ikke ME.

Derimot var jeg på sykehuset og fikk tatt en sjekk som dokumenterte at jeg har en lavere smerteterskel enn vanlig for lyd. Dette var nok for Nav.

Hørselen gjennom musikerpropper kan på ingen måte sammenlignes med den en får med vanlige skumpropper, det er så ufattelig mye bedre! (lineær demping)

Skrevet

''Merkelig at den samme pasientgruppen da er oppgitt av de fleste fagfolk, når det kommer til og endre adferd/reaksjonsmønstre.''

Det du skriver er så lite gjennomtenkt at det faktisk er skremmende.

''

Det du skriver er så lite gjennomtenkt at det faktisk er skremmende.''

Dere får svare så mye dere vil. Men legg det omnipotente til side:-) Du snakker til henne som om hun skulle være 5-6 år, og jeg gremmes :-(

Annonse

Skrevet

Kanskje ikke - men poenget er at det er mye man kan lure på i håp om at andre sier det er ok (for da slipper man å kjenne på ubehaget ved å føle at andre kanskje synes man er frekk etc).

Hm..tror ikke du har noe og lure på i den sammenhengen, togli. Jeg blir nesten skremt av det du skriver:-(

Skrevet

Det er dessverre ikke så vanskelig og skjønne at du lider av diabetes og Aspberger, i tillegg til at du som funksjonshemmet sitter i rullestol. Du er aldri talsmann for noen andre enn deg selv her inne. Aldri. Selv om du noen ganger ønsker at det skal se slik ut.

Men jeg har aldri gitt meg ut for å tale for noen andre enn meg selv. :-)

Gjest togli
Skrevet

''

Det du skriver er så lite gjennomtenkt at det faktisk er skremmende.''

Dere får svare så mye dere vil. Men legg det omnipotente til side:-) Du snakker til henne som om hun skulle være 5-6 år, og jeg gremmes :-(

Mennesker med asperger trenger konkret og tydelig tale - og det synes jeg sør greier å få til... Jeg tror faktisk madelenemie synes det er greit at ting blir forklart kort og konkret - og slik at hun slipper å "tolke" hva som menes - fordi dette er vanskelig når man har asperger.

Gjest togli
Skrevet

Hm..tror ikke du har noe og lure på i den sammenhengen, togli. Jeg blir nesten skremt av det du skriver:-(

Skremt? Av hva da?

Skrevet

Hvis hun skal forstå hvordan omgivelsene reagerer på henne, så er det jo viktig at folk også forteller henne hvordan omgivelsene faktisk reagerer på henne. Her inne er det en drøss av forståsegpåere som har lært seg en masse om asperger (i alle fall tror de har lært seg en masse om asperger), men det representerer ikke folk ute i den virkelige verden.

Det er skremmende at dols "befolkning" skal komme og fortelle at damen på barnerehabiliteringen (eller hvor det nå var) gjør en dårlig jobb fordi hun ikke klarer å forstå Madelenmie og klarer å se at Madelenmie har en diagnose som gjør at hun må oppføre seg som hun gjør. Dama på barnerehabiliteringen har rett og slett forklart hvordan folk flest reagerer på slik oppførsel, og hvordan folk flest tolker hva hun gjør.

At hun kommer fra barnerehabiliteringen er da ingen garanti for at hun vet alt.

Det sagt, poenget her er såre enkelt: madelenemie holder seg for ørene fordi støyen gjør vondt for henne. Det er det opp til andre å forstå, og ikke mistolke.

Så veldig vanskelig er det faktisk ikke.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Skremt? Av hva da?

Jeg vil ikke utdype noe mer her inne. Men har henvendt meg til deg gjennom et annet forum:-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg vil ikke utdype noe mer her inne. Men har henvendt meg til deg gjennom et annet forum:-)

Ok;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...