Gå til innhold

Holde seg for ørene!

Anbefalte innlegg

Gjest bøyer meg i støvet
Skrevet

Mennesker med asperger trenger konkret og tydelig tale - og det synes jeg sør greier å få til... Jeg tror faktisk madelenemie synes det er greit at ting blir forklart kort og konkret - og slik at hun slipper å "tolke" hva som menes - fordi dette er vanskelig når man har asperger.

Og det er ikke forvirrende for en med asperger når mannen sier en ting og sør sier en annen? Jeg vet personlig hvem jeg ville hørt på av de to, men...

Fortsetter under...

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

27

• Madelenemie

27

• Sør

26

• Spenol(1)

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, jeg har skjønt det det er intensjonen:-) Merkelig at den samme pasientgruppen da er oppgitt av de fleste fagfolk, når det kommer til og endre adferd/reaksjonsmønstre.

Men hva føles vel bedre enn og kunne være lærer enn overfor folk som sier seg villige til og lære?

Å belære de som ikke vil høre, hehe!

Gud i himmelen, jeg orker ikke å lese gjennom alt dette. Jeg bare noterer at vi er i gang igjen, og jeg tror jeg vet hvordan det låter;)

Skrevet

Å belære de som ikke vil høre, hehe!

Gud i himmelen, jeg orker ikke å lese gjennom alt dette. Jeg bare noterer at vi er i gang igjen, og jeg tror jeg vet hvordan det låter;)

Jeg tror du har alldeles rett, kjære tonie:-) Det aller meste har vært nevnt en gang eller to før....Eller har vært sagt i tydelige bokstaver - minst en gang før.

Skrevet

Jeg tror du har alldeles rett, kjære tonie:-) Det aller meste har vært nevnt en gang eller to før....Eller har vært sagt i tydelige bokstaver - minst en gang før.

Ja, det er jeg ganske sikker på.

Men du, du som er så dyrekjær. Hva synes du om tarantellaer? Tør jeg å holde en? Jeg har blitt litt kompis med en skjønner du, men enn så lenge har vi holdt det på et paltonisk nivå:)

Skrevet

Ja, det er jeg ganske sikker på.

Men du, du som er så dyrekjær. Hva synes du om tarantellaer? Tør jeg å holde en? Jeg har blitt litt kompis med en skjønner du, men enn så lenge har vi holdt det på et paltonisk nivå:)

Nei..ikke tarantellaer:-( Sorry. Der går min grense for kjæledyr. Kjæledyr må enten ha personlighet eller pels, eller aller helst begge deler. Ikke bare lange, ekle bein:-(

Skrevet

Nei..ikke tarantellaer:-( Sorry. Der går min grense for kjæledyr. Kjæledyr må enten ha personlighet eller pels, eller aller helst begge deler. Ikke bare lange, ekle bein:-(

Jojo, men personlighet er jo noe man til en viss grad kan tillegge noen, og jeg synes han virker som en sympatisk fyr. Rolig og sindig, akkurat som jeg liker dem, og med et bittelite trekk av udefinerbar fare, og det liker jeg også. Jeg tror rent av at jeg er litt betatt. HVis han også viser seg å ha sans for humor er jeg fortapt:)

Vi skal på date i morgen. *bing!*

Annonse

Gjest togli
Skrevet

Og det er ikke forvirrende for en med asperger når mannen sier en ting og sør sier en annen? Jeg vet personlig hvem jeg ville hørt på av de to, men...

Jo, det kan nok virke forvirrende.... jeg tror det er vanskelig for mannen å hele tiden ta hensyn til asperger... sånn sett er det lettere å tenke over hva man skriver (sør) enn hva man gjør (mannen).

Skrevet

Jojo, men personlighet er jo noe man til en viss grad kan tillegge noen, og jeg synes han virker som en sympatisk fyr. Rolig og sindig, akkurat som jeg liker dem, og med et bittelite trekk av udefinerbar fare, og det liker jeg også. Jeg tror rent av at jeg er litt betatt. HVis han også viser seg å ha sans for humor er jeg fortapt:)

Vi skal på date i morgen. *bing!*

He..he..hvor tar du det i fra? :-)

Skrevet

He..he..hvor tar du det i fra? :-)

Från mitt ärrade sinne;)

Skrevet

Från mitt ärrade sinne;)

Tenkte jeg det ikke :-)

Skrevet

Tenkte jeg det ikke :-)

Men det er nå litt fint med de tarantellaene. De overlever det meste. Der bare sitter der helt i ro til det verste er over, og så rusler de videre med et skuldertrekk:)

Gjest Har ikke nick her
Skrevet

Men hjelper det da og skrive inn her og be om råd?

Jeg blir så lei av dine kommentarer. Om du synes det er så feil av henne å skrive her så la vær å les innleggene? Jeg er en helt utenforstående, og jeg vil svært gjerne lese det hun skriver. Dette er tråd nummer 2 eller 3 hvor du må blande deg inn.

Madelenemie
Skrevet

Om du er overfølsom for lyd vil jeg på det STERKESTE anbefale støypropper.

Jeg har, de er fast inventar i veska, og brukes i alle enledninger jeg vanligvis ville gått fra.

De formstøpes til øret, er gjennomsiktige og bare synlige og du har kort hår og noen går helt bort og kikker.

Suverent!

Hei!

Ja jeg kjenner dem vi har fått innvilget dem til en person.

Syns bare det er dyrt, for vi er så mange som burde ha pga av de samme vanskene.

Også har min mann så mye utgifter syns jeg på oss og nå vil jeg ikke mase om noe mer.

Men kanskje jeg bare må prioritere det.

Jeg skal få hund så jeg vil ikke da mase om enda mer.

Annonse

Madelenemie
Skrevet

Men er det mulig at du bare kan gå ut av bilen før han får lukeparkert? Trenger du å sitte der?

Du kan også vurdere å kjøpe store hodetelefoner med musikk. kanskje like greit?

Hei!

Jeg har gått ut hvis det er mulig, men ikke alltid er det det.

En gang løp jeg rett inn i en butikk,min mann likte ikke det, sa at andre mennesker så rart på meg og trodde jeg var en sur kjerring.

Men jeg var ikke sur, jeg ville bare ikke at han skulle snu bilen rett foran en elektrisk skyvedør på Rimi. Jeg advarte han,men min mann er sta og ville ikke høre, men noen andre måtte da hjelpe han sa han. Han var ikke glad etter på, sa til meg mens vi handlet at "de så ordentlig rart på deg", ja og jeg liker ikke at mennesker ser rart på meg.

Jeg lo litt likevel for det ble komisk jeg åpnet nemlig døren fort, holdt meg litt for ørene, men tok ned hendene for jeg tenkte "ikke holde seg for ørene ute", løp/gikk fort inn på Rimi, tok en handlevogn og fortet meg innover. At min mann strevde med å snu bilen i døren bekymret meg for jeg ventet et brak av en lyd og tenkte snart kommer han til å kjøre inn i de elektriske skyvedørene også blir det enda mere kaos og lyd.

Men det gikk bra. Min mann var bare litt sur.

Madelenemie
Skrevet

Jeg tror svært få vet om akkurat denne vansken. Jeg har lest en god del om asperger, men ikke fått med meg at dere kan være så sensitiv for lyd som du forteller om. Det med hunden var ok, men ellers ville jeg opplevd det som svært uforskammet om noen holdt seg for ørene når jeg var sammen med dem.

Hei!

På Senter for yrkesrettet attføring sa psykologen til meg at 60 % av de med asperger syndrom har lydsensitivitet, 30-40 % av dem oppgir dette som svært slitsomt og begrensende for deres livsutfoldelse.

Madelenemie
Skrevet

Jeg vet at de med Tinnitus (øresus) har noen hjelpemidler for å dempe øresusen. Kan det være noe av det samme som du har søkt på?

Finnes det noe annet enn musikk du kan bruke når lydene blir for sterke ? Er det noe annet du kan fikle med ? Når jeg er ute et sted og føler meg stresset så går jeg ofte inn på tegneprogrammet på mobilen. Det å lage rare kruseduller demper noe av stresset for meg. Eller jeg bruker internett på mobilen og googler.

Hei!

Nei det tar tid for meg å skifte fokus.Når jeg så kommer inn i noe, får jeg problemer med å komme ut av det/skifte fokus igjen.

Ofte blir da alle inntrykk, syns og lydintrykk et kaos av sanseinntrykk som gjør meg kjempesliten, det eneste som hjelper er skjerming som jeg jo får hjemme eller på skolen hvor jeg kunne gå inn på et mindre rom, men selv der ble jeg forstyrret av lyder, men de ble redusert.

Jeg skal prioritere de støyproppene, de var sånn musikerpropper, formstøpte som vi fikk innvilget. Sikkert sier min mann ja, men jeg prøver nå ta et større økonomisk ansvar og da prøver jeg å tenke på å spare. Min mann tjener stort sett alle pengene og betaler alle regninger og har oversikten, men jeg vil ta mer del i økonomien på den måten at han feks kan si til meg at nå må vi spare litt,nå kan vi ikke kjøpe det og det. Jeg vil ikke klare å ha den oversikten som han har, men det sier han jeg ikke trenger, men at det betyr mye for han bare at han nå har fått en ektefelle han kan snakke med om slike vanlige ting som familieøkonomi.

Madelenemie
Skrevet

Det hender jeg holder meg for ørene, men jeg har ikke en autismespekterforstyrrelse.

:)

Når gjør du det da?

Madelenemie
Skrevet

''De andre menneskene som befant seg rundt meg måtte vel da tenke at dette er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse''

Det var det helt sikkert ingen som tenkte. Hvor mange tror du er eksperter på Asperger. Det er svært få. Her på dol vil de som leser dine innlegg ha lært en del. Men andre som du tilfeldig treffer på, gjør ikke det.

Du kan ikke bruke diagnosen din som unskyldning hele tiden. I en del tilfeller må du prøve å oppføre deg slik andre forventer at folk skal oppføre seg, for at de ikke skal bli fornærmet, usikre eller redde.

Hei!

Ja det er sant.

Men det var det damen sa til meg på barnehabiliteringen.

Men faktisk er det jo så mange som vet om asperger syndrom, det er jo flere mammaer som helt av seg selv oppdaget at jeg nok hadde autisme? Det er rart?

Jeg mener slett ikke å bruke asperger syndrom som en unnskyldning. Min mann sier jeg absolutt ikke gjør det, at jeg er flink og at han av og til er for hard mot meg. Men det er han ikke, det er bare så mye som er endret de siste årene at han får dårlig samvittighet. Men det trenger han ikke ha, for jeg endrer jo på ting både fordi jeg ønsker det og nå forstår hvorfor jeg bør gjøre visse ting,samt av den grunn at jeg elsker han.

Madelenemie
Skrevet

'' De andre menneskene som befant seg rundt meg måtte vel da tenke at dette er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse og selv om jeg ikke liker at noen skal se det så var ulyden fra den hunden for stor til at jeg taklet det på noen annen måte enn å holde meg for ørene.''

Kan du tenke deg hva folk som ikke har erfaring med autismespekterforstyrrelser kan tenke når de ser noen som holder seg for ørene ?

Når noen holder seg for ørene så pleier det oftest å være fordi de ikke har lyst til å høre etter. Hvis noen jeg ikke kjente gjorde det når jeg sa noe ville jeg tolke det som en protest. De gjør det fordi de synes det er dumt det jeg sier og vil ikke høre etter.

Hei!

ja men jeg gjør det ikke når jeg sitter i en samtale med noen lenger. Det er mange år siden jeg sluttet med det. Da skjedde det fordi jeg fikk plutselige smerter inni øregangen osv innover.

Det var en hund som bjeffet/snakket.

Jeg skjønner utmerket godt at jeg ikke skal gjøre det foran mennesker som snakker. :)

Madelenemie
Skrevet

Hei,

Men de moderne øreklokkene har musikk også, slik at de andre bare tror du lytter til musikk. Det er mange som bruker det.

Du trenger selvsagt ikke bruke det når du er med noen private venner, men hvis du er et sted hvor det er mye bråk, så kan du jo ta dem på.

Med vennlig hilsen

Hei!

Min mann skal kjøpe slike til kjøkkenet fordi han kan snakke/skrike høyt til meg i sinne/frustrasjon noen ganger pr år.

Dette skal jeg både godta/akseptere /Innrette meg etter sier min psykiater. dette fordi min mann er et følelsemenneske og det må være lov å reagere/bli sliten/ få nok.

Siden jeg innretter meg etter det min psykiater og jeg blir enige om er gode løsninger står jeg helt stille midt på gulvet med armene ned mens min mann går rundt og vifter med armene og snakker svært høyt. Men løsningen nå på at jeg ikke skal si "Nå bråker du inn i mine ører" også blir han sur, er at han skal kjøpe slike til meg. han fant selv ut at de skal ha musikk i seg.

Ellers kan jeg bli sliten av musikk konstant på ørene når jeg går ute, det kan gå og det kan bli for mye. Jeg har brukt det noen ganger når jeg har måttet til byen, men jeg holdt flere ganger på å bli overkjørt så min mann syns det er en dårlig løsning.

Derfor sier han at jeg ikke trenger å gå til byen alene, men sammen med han eller noen andre går det bra hvis jeg kan holde i noens arme slapper jeg av og har det veldig bra på bytur faktisk. (hvis det er en sjelden gang, jeg liker interiørbutikker og kunst :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...