Gå til innhold

Holde seg for ørene!

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Angående musikerpropper - eller støypropper som de også kalles. Jeg fikk dekket disse gjennom Nav, og jeg har ikke ME.

Derimot var jeg på sykehuset og fikk tatt en sjekk som dokumenterte at jeg har en lavere smerteterskel enn vanlig for lyd. Dette var nok for Nav.

Hørselen gjennom musikerpropper kan på ingen måte sammenlignes med den en får med vanlige skumpropper, det er så ufattelig mye bedre! (lineær demping)

Hei!

:)

Takk, da sier de helt feil altså på SYA.

Fikk også vite at mine barn ikke kan søke på PC mer fordi det er blitt innskjerping på noen regler, men de kan jo ikke skrive for hånd, da de har vansker med det. Nå sa en asperger venn at dette var tull at barn i utdanning har rett på PC, og jeg ser jo at barn med dysleksi på skolen også har pc.

Rart de ikke vet reglene skikkelig før de uttaler seg.

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

27

• Madelenemie

27

• Sør

26

• Spenol(1)

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og så skal man aldri overse det som kalles sekundærgevinster ved sykdom.

''Og så skal man aldri overse det som kalles sekundærgevinster ved sykdom.''

Hvorfor skal man aldri overse det?

Skrevet

Jo, jeg er lydsensitiv. Jeg takler støy/bråk veldig dårlig. I perioder takler jeg det svært dårlig.

I dag har jeg tilbtrakt 10 timer med mitt barnebarn på 5,5 år, og han støyer uavlatelig. Og jeg blir sliten...Men jeg kan ikke bare holde meg for ørene og stenge han ute. Kunnne jeg gjort det med Aspbergers Syndrom? Og hadde jeg da vært en god mormor? Nei. Jeg må forklare han at jeg blir sliten når han støyer, osv., og prøve og lære han at han ikke må bråke/skrike. Jeg må mao ord ta ansvar og oppdra han. Og det gjør det hele enda mer krevende:-)

Jeg er også lydsensitiv. Blir forferdelig sliten av lyder - det trenger ikke være støy og bråk. Når jeg er sammen med barna oppfordrer jeg dem til å dempe lyder (Roping, TV, PC, stereo), men som deg holder jeg ut mye.

Når barna har lagt seg for kvelden skrur jeg av alle lyder i huset og nyter stillheten. Orker ikke å se på TV eller høre radio.

Allikevel tror jeg at den type lydsensitivitet Madelenemie beskriver er noe helt annet. Etter det jeg har forstått etter beskrivelser fra henne og fra andre med Asperger syndrom kan dette sammenlignes med en skarp fysisk smerte som man automatisk forsøker å verge seg mot.

Skrevet

Å holde seg for ørene for en lyd som allerede finnes, må være lov selv om noen vil oppleve det som demonstrativt og nedlatende.

Jeg tror det er mange som ikke har peiling på hvor vondt lyd kan gjøre om man er lydfølsom.

Holder du deg derimot for ørene hver gang din mann lukeparkerer uttrykker du samtidig en forventning om at han kommer til å gjøre noe galt som lager ulyd. Jeg ville ikke opplevd det som særlig trivelig om noen gjorde det mot meg. Ville føltes som de holdt én tabbe mot meg for bestandig.

Ville det vært en idé om du hadde med deg sov-i-ro eller annet diskret hørselsvern. Mer praktisk for deg og mindre "til anstøt" for omgivelsene.

mvh

Skrevet

Hei!

ja men i dag var det snakk om en hund!

De andre menneskene som befant seg rundt meg måtte vel da tenke at dette er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse og selv om jeg ikke liker at noen skal se det så var ulyden fra den hunden for stor til at jeg taklet det på noen annen måte enn å holde meg for ørene.

''De andre menneskene som befant seg rundt meg måtte vel da tenke at dette er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse og selv om jeg ikke liker at noen skal se det så var ulyden fra den hunden for stor til at jeg taklet det på noen annen måte enn å holde meg for ørene.''

For alt du vet kunne ikke menneskene rundt deg en gang stave ordet autismeepskterforstyrrelse, langt mindre forklare hva det er.

Den mest sannsynlige tolkningen på at noen holder for ørene når de går forbi en bjeffende hund er at de protesterer mot hundeglammen. Om man ikke setter 'øreholdingen' i forbindelse med hundeglammen vil man tenke at vedkommende har vært i krangel med noen og demonstrativ holder for ørene fordi man ikke vil høre hva de (man krangler med) sier. Alternativt kan man tror det er en person svært ute av balanse.

Min antagelse er at kun et mindretall vil komme på at man holder for ørene fordi man er hypersensitiv for lyd.

mvh

Skrevet

''De andre menneskene som befant seg rundt meg måtte vel da tenke at dette er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse og selv om jeg ikke liker at noen skal se det så var ulyden fra den hunden for stor til at jeg taklet det på noen annen måte enn å holde meg for ørene.''

For alt du vet kunne ikke menneskene rundt deg en gang stave ordet autismeepskterforstyrrelse, langt mindre forklare hva det er.

Den mest sannsynlige tolkningen på at noen holder for ørene når de går forbi en bjeffende hund er at de protesterer mot hundeglammen. Om man ikke setter 'øreholdingen' i forbindelse med hundeglammen vil man tenke at vedkommende har vært i krangel med noen og demonstrativ holder for ørene fordi man ikke vil høre hva de (man krangler med) sier. Alternativt kan man tror det er en person svært ute av balanse.

Min antagelse er at kun et mindretall vil komme på at man holder for ørene fordi man er hypersensitiv for lyd.

mvh

''Min antagelse er at kun et mindretall vil komme på at man holder for ørene fordi man er hypersensitiv for lyd.''

Selvsagt, men det er vel ikke Madelenemies ansvar, så lenge det er snakk om fremmede mennesker? Altså, hvis jeg ønsker å gå gjennom Karl Johan med hendene foran ørene så gjør jeg det - det angår da ikke andre enn meg selv. Folk vil nok se rart på meg, men det er da strengt tatt ikke mitt problem, så lenge jeg ikke skal snakke med dem?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

Ja det har du nok rett i.

Men alle støtter jo min mann, til og med min psykiater, men de tenker mere likt.

Likevel er de alle snille mot meg, men det kunne vært fint om flere forstod meg. Men hun var enig med meg at det var ikke snilt av min mann å be megbli mer diplomatisk, slik at alt i alt, så var hun litt enig med oss begge.

Totalt sett vet du/dere at: Min mann er svært snill og mitt favorittmenneske i verden selv om han lager lyder jeg ikke liker.

Han har et pent smil kritthvite tenner og humor og det er noe av det beste jeg vet. At han fanger meg og klyper meg både her og der er godt ment men før forstod jeg det ikke, men etter at jeg fikk diagnosen forstår jeg dette bedre da min psykiater har sagt at, "Menn liker at kvinner er søte" og " da gjør de sånt".

Du holder deg for ørene når de mann parkerer fordi du forventer at han ikke klarer det og en ulyd blir resultatet. Dette er misstillit. Din misstillit blir _veldig_ tydelig når du holder deg for ørene.

Hva er viktigst? At du slipper å iblant oppleve å høre en lyd du synes er fæl. Eller at din man føler at du stoler på ham og respekterer ham?

Hvor mye ulyd er du villig til å ta sjansen på for at din mann skal ha det bra?

mvh

Skrevet

''Min antagelse er at kun et mindretall vil komme på at man holder for ørene fordi man er hypersensitiv for lyd.''

Selvsagt, men det er vel ikke Madelenemies ansvar, så lenge det er snakk om fremmede mennesker? Altså, hvis jeg ønsker å gå gjennom Karl Johan med hendene foran ørene så gjør jeg det - det angår da ikke andre enn meg selv. Folk vil nok se rart på meg, men det er da strengt tatt ikke mitt problem, så lenge jeg ikke skal snakke med dem?

Med vennlig hilsen

Selvsagt er det ikke hennes ansvar.

Om jeg synes en lyd gjør vondt og/eller kan være hørelsskadelig holder jeg også meg for ørene og driter langt i hva andre måtte mene.

M. ser ut til å mene at folk selvsagt må skjønne at hun holder for ørene pga er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse. Og det kan jo være greit for henne å vite om at sannsynligvis tenker de fleste noe helt annet.

mvh

Gjest Tatjana
Skrevet

mvh

''For alt du vet kunne ikke menneskene rundt deg en gang stave ordet autismeepskterforstyrrelse, ''

*fniser*

Kunne ikke dy meg her: _Autismespekterforstyrrelse_

;-)

Skrevet

''De andre menneskene som befant seg rundt meg måtte vel da tenke at dette er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse''

Det var det helt sikkert ingen som tenkte. Hvor mange tror du er eksperter på Asperger. Det er svært få. Her på dol vil de som leser dine innlegg ha lært en del. Men andre som du tilfeldig treffer på, gjør ikke det.

Du kan ikke bruke diagnosen din som unskyldning hele tiden. I en del tilfeller må du prøve å oppføre deg slik andre forventer at folk skal oppføre seg, for at de ikke skal bli fornærmet, usikre eller redde.

Er man svært sensitiv for lyd, vil lyder som normalt oppfattes som uproblematiske kunne oppleves som harde slag mot hodet. Det gjør forferdelig _vondt_. Det kan også ta tid å komme seg i etterkant.

Man har all mulig grunn til å beskytte seg mot høye, vonde lyder om man er svært sensitiv for lyd. Akkurat som personer som er svært lysfølsomme kan trenger solbriller/filterbriller innomhus.

Så får vi andre vurdere hvor fornærmet vi gidder å bli.

mvh

Skrevet

Selvsagt er det ikke hennes ansvar.

Om jeg synes en lyd gjør vondt og/eller kan være hørelsskadelig holder jeg også meg for ørene og driter langt i hva andre måtte mene.

M. ser ut til å mene at folk selvsagt må skjønne at hun holder for ørene pga er et tilfelle av autismeepskterforstyrrelse. Og det kan jo være greit for henne å vite om at sannsynligvis tenker de fleste noe helt annet.

mvh

Det er jeg helt enig med deg i!

Med vennlig hilsen

Skrevet

''For alt du vet kunne ikke menneskene rundt deg en gang stave ordet autismeepskterforstyrrelse, ''

*fniser*

Kunne ikke dy meg her: _Autismespekterforstyrrelse_

;-)

;-)

Jeg klipte og limte...

mvh

Skrevet

Trodde ikke du hadde så tungt for det :-) For og gi deg med teskje: Livet er ikke så mye lettere uten diagnose enn med diagnose. Vi har alle vårt og slite med. Hvorfor skal man få lov til og oppføre seg som man vil når man har en diagnose?

Hadde jeg vært Madelenemies mann, så hadde jeg blitt gal - for og si det rett ut.

''Livet er ikke så mye lettere uten diagnose enn med diagnose. Vi har alle vårt og slite med. Hvorfor skal man få lov til og oppføre seg som man vil når man har en diagnose?''

Det er vel litt av det som kjennetegner en diagnose - man KLARER rett og slett ikke å gjøre ting annerledes. Det er ikke alltid mulig å "ta seg sammen" eller fortrenge behov. (Kommer selvsagt an på diagnosen).

Når det gjelder ADHD eller ADD, så kan mange streve med å planlegge, komme i gang med prosjekter eller avslutte på en god måte. Noe som kan være en VELDIG irriterende egenskap for andre å forholde seg til...... For disse er det ikke BARE å ta seg sammen og skjerpe seg. Det er nettopp derfor de har fått diagnosen, fordi de skiller seg ut fra andre som nettopp vil klare å skjerpe seg.

Madelenemie er (ut fra det hun skriver og jeg kjenner til fra faglitteratur), en høytfungerende autist. Hun er gift, har barn, og prøver så godt hun kan å tolke og forstå (rent teknisk) andres reaksjoner og følelser. Hvorfor de gjorde som de gjorde ut fra det hun gjorde/sa. Dette står det stor respekt av!

Hun må være veldig utslitt når kvelden kommer, av å huske på alle "reglene" som er i samfunnet, som er så annerledes for henne. Faktisk har mange av hennes innlegg økt min forståelse for hvordan de med AS tenker, og hvor (for oss) små ting kan bli store for en med AS. Nettopp dette er vel noe av det som kjennetegner en med en slik diagnose. De henger seg opp i enkeltting, og "alt annet" forsvinner... Feks. det med lyden når han skal parkere - alt annet av "sosiale regler" forsvinner ut av hodet, alt som betyr noe er parkeringen og det som skal skje rundt det. Høres veldig klassisk ut.

Så når hun skriver inn her for å få hjelp til en så konkret ting, så kan hun få tips til hvordan takle det på en "mer sosial akseptert mtåte". En med AS vil nettopp måtte øve og øve og terpe på disse tingene mange ganger. Og hun/han vil ikke alltid (som regel?) klare å overføre det man har sagt ang. EN situasjon til en annen. Dermed kan det føles som om man terper på det samme om og om igjen. Men for en med AS så er det regler som gjelder for DEN konkrete situasjonen, og ikke neste (som kan være temmelig lik). Det er ikke alltid det er så lett å overføre rådene man får til neste situasjon.

''Hadde jeg vært Madelenemies mann, så hadde jeg blitt gal - for og si det rett ut.'' Men nå er du (heldigvis) ikke gift med henne, jeg tror han har stor kunnskap og forståelse for diagnosen, ellers ville han nok ikke kunne leve med det han heller. De har funnet sin greie, og ut fra det hun skriver fungerer det forbausende bra og gir meg håp for fremtiden til de (barna) jeg kjenner med AS.

Gjest bøyer meg i støvet
Skrevet

Jo, det kan nok virke forvirrende.... jeg tror det er vanskelig for mannen å hele tiden ta hensyn til asperger... sånn sett er det lettere å tenke over hva man skriver (sør) enn hva man gjør (mannen).

Jo, men poenget er jo nettopp at folk flest, mannen, andre folk på gata, venner, bekjente, folk rundt omkring, de går ikke rundt og tar 100% hensyn til at noen har asperger.

Forøvrig er det drøyt å trekke konklusjonen om at Madelenmie representerer alle aspergere. Jeg kjenner flere aspergere som ville blitt dypt fornærmet over å bli oppfattet på denne måten. Alle aspergere er ikke som Madelenmie. Men det er selvfølgelig en helt annen diskusjon.

trollemor;o)
Skrevet

Kanskje du burde flyttet til en øde øy, uten andre mennesker, dyr og lyder?

trollemor;o)
Skrevet

Hei!

:)

Det liker jeg at du forstår meg.

Ja jeg vet det fins slike men jeg vil ikke gå rundt å se ut som jeg lider av noe. Jeg tror jeg ikke liker å skille meg ut, selv om jeg nettopp gjør det, men jeg gjør ikke det før jeg begynner å snakke om mine ting, om klokkeslett og detaljer jeg vistnok er mer opptatt av enn de fleste andre.

Men som jeg tok meg i, da jeg nå stoppet da jeg begynte på klokkeslettene når jeg skulle forklare noe for noen i gårsdagens selskap.

Men faktisk har jeg ved noen anledninger sagt nesten det du skriver, dette fordi jeg vil jo ikke bli oppfattet som frekk, men som du skriver, "det gjør jo så vondt". Det er jo da bare noe man gjør for å stoppe en smerte, det er på en måte ikke lett å la være.

En gang vi satt ute og spiste skrek en baby veldig lenge, jeg kjente det begynte å bli for mye og jeg sa til min mann "hvis de ikke stopper munnen snart på den babyen så gjør jeg det" jeg ville da gå bort til deres bord og tilby meg å bære deres lille baby. Men om jeg hadde mest vondt i ørene eller i hjertet det vet jeg ikke,for jeg blir av og til redd når jeg hører barnegråt, redd for at de har vondt og da vil jeg riste dem helt til de blir stille. Du vet babyer liker å bli ristet, da blir de stille. Det er slitsomt men det man må gjøre når de skriker. Har de vondt i magen kan man legge dem over armen og gå frem og tilbake mens man rister og sier, "så så lille deg" osv..

Jeg syns du skulle fått deg slike øreklokker, eller gjort noe slik at du slipper å ha vondt. Du kan da ikke forvente at mannesker og dyr skal ta hensyn til deg. Gråtende babyer og barn finnes overalt og jeg ville blitt svært sur om du kom bort for å få mitt barn til å slutte å gråte. Svæææært sur.

Skrevet

Uff, det virker som om du har vært i kontakt med et menneske på barnehabiliteringen som ikke evner å se at vi er forskjellige - også vi voksne.

Jeg skjønner godt at du holder deg for ørene hvis det tidligere har kommet en ulyd når han har lukeparkert. Det betyr absolutt ikke at du mener han er en dårlig sjåfør, eller dårlig til å lukeparkere - bare at du har hatt en erfaring som gjør at du ønsker å beskytte deg.

Dette forstår til og med jeg ;)

''Jeg skjønner godt at du holder deg for ørene hvis det tidligere har kommet en ulyd når han har lukeparkert. Det betyr absolutt ikke at du mener han er en dårlig sjåfør, eller dårlig til å lukeparkere - bare at du har hatt en erfaring som gjør at du ønsker å beskytte deg. ''

Det betyr at hun har en forventning om at han igjen kommer til å skrape borti noe når han lukeparkerer. Det gir unektlig uttrykk for både negative forventninger og nedvurderinger.

Akkurat som folk som tviholder på armlenet, bremser i dørken og på andre måter gir fysisk uttrykk for sin utrygghet og misstillit.

Det er fryktlig slitsomt å ha folk i passasjersetet som utagerer sin manglende tillit til kjøringen din. Og det øker som regel sjansen for at noe går galt.

mvh

Skrevet

''Jeg skjønner godt at du holder deg for ørene hvis det tidligere har kommet en ulyd når han har lukeparkert. Det betyr absolutt ikke at du mener han er en dårlig sjåfør, eller dårlig til å lukeparkere - bare at du har hatt en erfaring som gjør at du ønsker å beskytte deg. ''

Det betyr at hun har en forventning om at han igjen kommer til å skrape borti noe når han lukeparkerer. Det gir unektlig uttrykk for både negative forventninger og nedvurderinger.

Akkurat som folk som tviholder på armlenet, bremser i dørken og på andre måter gir fysisk uttrykk for sin utrygghet og misstillit.

Det er fryktlig slitsomt å ha folk i passasjersetet som utagerer sin manglende tillit til kjøringen din. Og det øker som regel sjansen for at noe går galt.

mvh

Joda, men medelenemie er jo en spesiell person som har noen utfordringer i samspillet med andre som vi ikke har.

Skrevet

''men ellers ville jeg opplevd det som svært uforskammet om noen holdt seg for ørene når jeg var sammen med dem.''

Men ville du ikke ha tenkt at det sannsynligvis var en spesiell grunn til det? Jeg er helt enig i at det er uvanlig, men jeg tror jeg ville reagert med undring og nysgjerrighet fremfor å bli fornærmet ?

Generelt sett tror jeg mange ville synes det var provoserede. På skolen der jeg jobber synes mange t.o.m. det er porvoserende om små barn gjør det. Jeg personlig ville forstått det fordi jeg leser her inneom asperger.

Skrevet

Joda, men medelenemie er jo en spesiell person som har noen utfordringer i samspillet med andre som vi ikke har.

Ja.

Men det betyr ikke at hun ikke i det hele tatt er i stand til å tenke på hvordan det hun gjør påvirker andre. Eller hvilke holdniger og tanker som ligger bak faste handlingsmønster.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...