Gå til innhold

Røykeslutt og fest- Allan Carr

Anbefalte innlegg

Gjest en nesten "ikke-røyker"
Skrevet

Hei, er det noen her som har slutta å røyke ved å lese Allan Carr?

Jeg synes det er helt greit å komme seg igjennom dagene uten røyk, men etter at jeg slutta å røyke (to uker siden) har jeg sprukket to ganger. Den første gangen tok jeg kun en røyk på kvelden (jeg var stressa og nedfor, og jeg hadde en veldig sterk assosiasjon forbundet med "godnattrøyken").

Den andre gangen var i går da jeg var ute i sola og drakk øl med noen venner. Han ene røyka (kun på fest) og jeg ble fristet til å smake litt. Det endte meg at jeg tok 5- 6 stykker.

Jeg er fast bestemt på at jeg ikke skal begynne å røyke igjen, men det er to festligheter til helgen hvor det skal være alkohol med i bildet.

Noen som har tips til hvordan å unngå å bli fristet? Jeg førsøker Carrs tenkegang med at : Så deilig jeg ikke behøver å røyke for å kose meg mere o.l. Men jeg klarer ikke overbevise meg selv når det er alkohol inne i bildet. Til dagelig får det faktisk fint.

Jeg synes det faktisk er OK å ta noen sigaretter til en fast en gang i blant. Men det er for tidlig å begynne å "eksprimentere" med for min del. Så jeg må holde meg på matta nå visst jeg ikke skal komme inn i gamle mønstre igjen.

Skrevet

Jeg tror jeg ville ha ventet med røykeslutt til etter festen med alkohol, og deretter bestemt meg for å droppe alkohol i et par uker, dersom du vet at du risikerer å sprekke..

Helt i begynnelsen må det være vanskelig å stå imot røyk på fest, når flere andre røyker..

Gjest Nerda
Skrevet

Vanskelig problemstilling det der når man skal legge fra seg røyken!

Jeg leste den boka, og det verste for meg var egentlig kvelden. Ikke den verandarøyken rett før senga. Derfor sleit jeg litt med å få sove en stund. For meg var det mest psykisk vanskelig å slutte. Nå vet jeg med meg selv at jeg sprekker big time om jeg tar "bare EN sigarett", derfor lar jeg det være. Første fest med alkohol var en klar utfordring, men jeg unngikk å sette meg i en slik situasjon før det var gått en god stund uten røyk.

Rådet mitt er å unngå alkohol rett og slett, hvis du tror du vil sprekke ved å drikke. Tross alt svekker det jo dømmekraften og river ned noen hemninger. Du virker litt sånn dobbel, i og med at du er litt redd for å sprekke på fest. Samtidig synes du det er greit med festrøyking. Non (få) klarer å være festrøykere etter de har slutta, men de fleste gjør ikke det. Vær så standhaftig du kan - hvorfor fore det ekle nikotinmonsteret når det ikke fører noe som helst godt med seg? Jeg har vært røykfri i over to år nå, og må si at jeg faktisk setter pris på livet uten røyken. Det tar en del tid før man slutter å tenke mye på røyk, men det er verdt det. Jeg har hatt flere forsøk på å slutte, som har endt med festsprekk. I ettertid har jeg lurt på hva fordelene ved å røyke på festen egentlig var. Jeg ser faktisk ingen.

Stå på! Du har sprukket et par ganger, men det ødeligger ikke muligheten til å slutte :-)

Det jeg setter pris på ved å ha slutta:

- Ikke fryse vettet av meg ute om vinteren fordi jeg må ha den røyken.

- Ikke være avhengig av noe som man stresser for alltid å måtte ha nok av.

- Det lukter ikke noe godt.

- Man må stadig mer stå på utstilling fordi det er begrensinger på hvor man får røyke. Et premieeksempel er utafor sykehuset hvor det er noen gjennomsiktige skur det står RØYKEPLASS på med kjempebokstaver.

- Ikke måtte smugle eller styre med kvotebomming ;)

- Folk som ikke liker røyk glor stygt når man røyker på gata.

- Noen eks-røykere er blitt så fanatiske at de går på deg som "predikanter." IRRITERENDE!!!

- Det alle sier: Det er DYRT!

- Selvsagt helsegvinsten ved å slutte. Selv merket jeg at jeg tålte røyk dårligere før jeg la den fra meg.

- Slippe gule og ekle fingre.

- Føler det lettere å være sosial med "hele festen," ikke bli den gjengen som sitter for seg selv og røyker ute.

- Rett og slett slippe ne diger stressfaktor. Må ha fyr, ev. rullepapir, i det hele tatt røyk nok, kunne røyke en eller annen plass uten å føle meg dum, stresse for å få tid til å røyke, lure på hva man skal gjøre med sneiper... Jeg likte i alle fall ikke å hive fra meg over alt. Slippe å tenke på KOLS og lunkekreft...

- Bare det å slippe og være avhengig av noe. Trenge noe unødvendig.

Kunne sikkert fortsatt, men jeg vil ikke være ekkel heller. Tross alt vil ikke jeg være en sånn predikant, for jeg fordrar ikke sånne jeg heller. Hvis noen røyker, så velbekomme bare man tar hensyn til andre. Sier noen at de vil slutte, prøver jeg å si noe om f.eks. mine erfaringer med det. Jeg ønsker deg lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...