Gå til innhold

Ny depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bipolar (2?), og opplever nå en del ting som gjør meg redd for at en ny depresjon er i anmarsj. Burde selvfølgelig kunne dette ut og inn etter hvert, men sykdomsbildet mitt har endret seg en del de siste årene.

Jeg kan sove 12 timer og allikevel føle meg matt, som om tyngdekraften på kroppen er alt for stor. Sover jeg lite er det også slik. Jeg kan spøke og le, men føler meg tom innvendig. Er også irritabel, vil helst bare være i fred, også for barna.

Føler på en generell avmakt, har mest lyst til å bare sløve på sofaen hele dagen - alene.

Kan i andre øyeblikk være nærmest hyper, men dette er svært kortvarig (har ikke endelig diagnose bp2, rc har vært nevnt).

Begynte på flere medisiner i april, i håp om en gang å bli stabil. Men nå er jeg altså bekymret.

Om det er en begynnende depresjon, hva pokker skal jeg gjøre?

Gjest Nerda
Skrevet

Kontakt behandleren din eller fastlegen first thing tomorrow! Det er BEDRE å gjøre det en gang for mye.

Slik jeg leser innlegget ditt, så er bekymringen din berettiget. Be om hjelp tidlig så det ikke blir mer alvorlig! Det kan være fornuftig å ta blodprøver for serumkonsentrasjon på medisinene du bruker, se om noe kan justeres eller endres.

Sist jeg var depressiv, var jeg helt totalt utladet for energi. F.eks. spiller jeg både gitar og piano ganske iherdig, men jeg klarte ikke å spille fordi jeg var så tom. Fem minutter og jeg var kaput. Så det er et symptom.

Skrevet

min erfaring er at med medisiner kan det i blant bli slik du beskriver, men det blir ikke verre enn som så. medisiner hindrer en i å falle ned i helvete på samme måte:) håper det er på samme måte for deg!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er nok en bipolar depresjon. Du må medisineres korrekt.

Skrevet

Ulik medisinering har vært forsøkt i årevis. Er allikevel ikke bedre. Er visstnok vanskelig å medisinere *sukk*.

Har i grunn mistet helt troen på hjelp fra medisiner, i hvert fall om dette nå er en ny depresjon.

Gjest pointless
Skrevet

Hva er forskjellen på bipolar depresjon og vanlig depresjon? Jeg kjenner meg så igjen i hvordan Merlenoi beskriver depresjonen sin, og jeg har også mistanke om at jeg er bipolar.

(Psykiateren mente etter kun èn konsultasjon at jeg var bipolar, men jeg blir litt tvilende når han kunne stille diagnose etter _så_ kort tid.)

Kunne ønske jeg kunne ta flyet til Trondheim og bli utredet skikkelig av deg. ;-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ulik medisinering har vært forsøkt i årevis. Er allikevel ikke bedre. Er visstnok vanskelig å medisinere *sukk*.

Har i grunn mistet helt troen på hjelp fra medisiner, i hvert fall om dette nå er en ny depresjon.

Det er synd om du har mistet troen på bedring, en gjør ofte det i en depresjon. Min erfaring er at de aller fleste kan hjelpes om en samarbeider og er dyktige.

Om medisiner ikke fører til målet, har en ECT.

Skrevet

Det er synd om du har mistet troen på bedring, en gjør ofte det i en depresjon. Min erfaring er at de aller fleste kan hjelpes om en samarbeider og er dyktige.

Om medisiner ikke fører til målet, har en ECT.

Finnes det noen annen rimelig forklaring på de somatiske plagene? Føler meg fullstendig utmattet, hele tiden.

Det er bare halvannen måned siden forrige dype depresjon, er fortvilet her nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...