Gå til innhold

Smertestillende, noe som hjelper?

Anbefalte innlegg

Gjest vondt å røre seg

Jeg har kroniske smerter i rygg og hofter, og føler innimellom behov for å ta smertestillende. Jeg har fått Naproxen hos legen, men det er liten hjelp i. Det er ikke så ofte jeg tar noe, men når jeg gjør det, er det nødvendig for å komme seg igjennom dagens program. Hva annet kan jeg be om hos legen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365621-smertestillende-noe-som-hjelper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høstløv

Du kan først prøve å ta et smertestillende middel som inneholder paracetamol, Panodil, Paracet etc. eller et middel som inneholder ibuprofen som Ibux og Ibuprofen ratiopharm. Disse medikamentene kan du kjøpe reseptfritt på Apotek, i dagligvarehandel og på bensinstasjoner.

Gjest vondt å røre seg

Hva mener du med "be om hos legen"? Jeg var helt sikker på at man ikke kunne troppe opp på et legekontor og bestille medisiner? Trodde det var legen som hadde kunnskapen om hvilke medisiner man skulle ta for forskjellige lidelser jeg;-)

Man tropper ikke opp å krever ditt og datt nei. Men, det gjelder meg og min helse, og jeg er gjerne med på å diskutere hva som er best for meg. Når man har kroniske plager er man gjerne kjent med hvilke medisiner man kan bruke, og her kan det gå an å be om noe eksakt. Og jeg tenkte kanskje noen med lignende plager kunne fortelle om sin erfaring.

Gjest alternativt?

Hva med å prøve akupunktur i tillegg? Hørt om folk med kroniske smerter som har fått god lindring av det, akupunkturen blokkerer nervecellene slik at smertene forsvinner tror jeg det var. Verdt å prøve i alle fall.

Varmebehandling er også bra,

kjøp deg en såkalt hvetevarmer som du varmer i mikroen og legg den over der du har vondt, utrolig lindrende.

Så får du bare høre med legen om han har noe sterkere saker til deg,

men bruk med måte, for mange har blitt avhengig av sterke smertestillende pga kroniske smerter....

Derfor jeg anbefaler deg å prøve litt alternativt også.

Annonse

Gjest vondt å røre seg

Det kommer jo helt an på hva slags smerter du har. Er de reumatiske, muskelsmerter eller nervesmerter? Det er jo ikke slik at alle slag funker på alle slag smerter. Og det er veldig indivuelt hva som hjelper på forskjellige mennesker.

Det er muskelsmerter. Paracetamol fungerer dårlig, og Ibux tåler ikke magen min. Jeg tar bare smertestillende innimellom når det kjennes riktig ille,og da er det greit at det har virkning.

Det er muskelsmerter. Paracetamol fungerer dårlig, og Ibux tåler ikke magen min. Jeg tar bare smertestillende innimellom når det kjennes riktig ille,og da er det greit at det har virkning.

Hei. Har du forsøkt naproxen sammen med paracet. Den kombinasjonen pleier å virke godt isammen. Ellers er voltaren ikke så verst. Du kan jo ta den som stikkpille om magen din ikke tåler den. Min mage tåler foresten ikke naproxen heller.

Muskelsmerter er vanskelig men hvis magen din ikke tåler ibux så tåler den neppe naproxyn heller. Det er jo blandingen mellom Paracet og Ibux som brukes mest tror jeg. Beklager, der kommer jeg til kort, men god bedring

Hva mener du med "be om hos legen"? Jeg var helt sikker på at man ikke kunne troppe opp på et legekontor og bestille medisiner? Trodde det var legen som hadde kunnskapen om hvilke medisiner man skulle ta for forskjellige lidelser jeg;-)

Medisiner virker jo så forskjellig på de forskjellige menneskene så jeg tror nesten det er slik at man må gå gjennom en runde med utprøving for å bli smertefri. Og det er dessverre ikke sånn at det som virker på meg, virker på venninna mi også som feiler akkurat det samme. Det samme med doser, folk ler av meg fordi jeg stort sett bruker fryktelig små doser av ting i forhold til andre.

Medisiner virker jo så forskjellig på de forskjellige menneskene så jeg tror nesten det er slik at man må gå gjennom en runde med utprøving for å bli smertefri. Og det er dessverre ikke sånn at det som virker på meg, virker på venninna mi også som feiler akkurat det samme. Det samme med doser, folk ler av meg fordi jeg stort sett bruker fryktelig små doser av ting i forhold til andre.

''Og det er dessverre ikke sånn at det som virker på meg, virker på venninna mi også som feiler akkurat det samme. ''

Nei, og nettopp derfor er det vel uansett lite hensiktsmessig å spørre andre hva som virker på dem, fordi det virker individuelt... Nettopp derfor tenker jeg at legen er den som bør ta avgjørelsen, så får man selv kjenne etter hva som fungerer...

''Og det er dessverre ikke sånn at det som virker på meg, virker på venninna mi også som feiler akkurat det samme. ''

Nei, og nettopp derfor er det vel uansett lite hensiktsmessig å spørre andre hva som virker på dem, fordi det virker individuelt... Nettopp derfor tenker jeg at legen er den som bør ta avgjørelsen, så får man selv kjenne etter hva som fungerer...

Jeg er nok delvis enig med deg, men det kommer nye medisiner hele tiden og det er ikke alltid legen klarer å følge med. Fastleger kan ha sine begrensninger og det kan sannelig gamle spesialister også hvis de ikke følger med hele tiden og det tviler jeg på at de fleste av dem orker. Så min nye fastlege blir veldig glad hvis jeg kommer med forslag til behandling eller medisiner for han sier at jeg vet mer om min sykdom enn det han gjør. Og det er jeg glad han sier for jeg er lei av leger som kommer og forteller meg ting som er utgått for 10 år siden eller later som de vet ting de ikke har greie på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...