Gå til innhold

Prosentregning - krisehjelp søkes!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Prosenter

Nei!

13 / 49 * 100 = 26,53%

Tusen, tusen takk - jeg fikk det nemlig ikke til å stemme med den måten ambrose skrev det på, for jeg skjønte jo at tallet måtte være mer enn 6.

Det var bråstopp i hodet her nå, gitt, er vel gjerne slik når man har det bråtravelt.

Takk-takk-takk!

Annonse

Gjest Prosenter

13 x 49 : 100 = svaret

Nei, det skjønte til og med jeg at måtte være feil, for det var den måten jeg selv gjorde det på først. Og lenger kom jeg ikke.

Nå har jeg fått riktige svar fra både Sør og Høstløv, så da klarte jeg meg fint.

Takk for at du prøvde!

Du har fått hjelp nå, men du kan jo se om dette er noe for deg til neste gang.

Det eneste som funker for meg, er å skrive opp problemstillingen, sette inn x eller ? for det som er ukjent, erstatte "av" med gangetegn og "prosent" med "hundredel", og løse det som likning. Jeg orker ikke huskeregler, jeg må forstå hva jeg gjør.

Det finnes tre typer problemstillinger (eksempel og regnestykke under hver type):

1. Hvor mye er en viss prosent av noe, altså finn en bestemt prosent av et kjent tall

5 prosent av 200 = ?

5/100 * 200 = x

2. To kjente tall, hvor stor prosent av det ene er det andre tallet

10 er ? prosent av 200, dvs. ? prosent av 200 = 10

x/100 * 200 = 10

3. Kjent et tall og en prosentandel, men hva er utgangstallet

15 er 10 prosent av hvilket tall, dvs. 15 = 10 prosent av ? eller 10 prosent av ? = 15

10/100 * x = 15

I alle tre tilfeller er det bare å finne x etterpå.

Gjest Elextra

Det eneste som funker for meg, er å skrive opp problemstillingen, sette inn x eller ? for det som er ukjent, erstatte "av" med gangetegn og "prosent" med "hundredel", og løse det som likning. Jeg orker ikke huskeregler, jeg må forstå hva jeg gjør.

Det finnes tre typer problemstillinger (eksempel og regnestykke under hver type):

1. Hvor mye er en viss prosent av noe, altså finn en bestemt prosent av et kjent tall

5 prosent av 200 = ?

5/100 * 200 = x

x/100 * 200 = 10

15 er 10 prosent av hvilket tall, dvs. 15 = 10 prosent av ? eller 10 prosent av ? = 15

10/100 * x = 15

Du er nok en langt bedre pedagog enn jeg, men jeg husker min metode for å regne frem de ulike faktorene i prosentregning, denne har jeg vel brukt fra ungdomsskolen eller videregående.

Husker man "formelen" A = k * p / 100 (hvor A = avkastning, k = kapital og p = prosent), og dessuten kan litt enkel algebra, kan man stort sett alltid regne seg frem til svaret (muligens litt sær metode for noen) :-).

Gjest ambrose

Nei, det skjønte til og med jeg at måtte være feil, for det var den måten jeg selv gjorde det på først. Og lenger kom jeg ikke.

Nå har jeg fått riktige svar fra både Sør og Høstløv, så da klarte jeg meg fint.

Takk for at du prøvde!

Jeg var for raskt ute, for jeg leste feil. Beklager. Men jeg ser at det har ordnet seg, og det er bra :-)

Gjest SMIRnøff

Noe jeg ikke skjønner, er hvorfor "alle" multipliserer med 100, f.eks. hvis de skal finne ut hvor mange prosent 13 er av 37. Da tar de som regel 13/37*100.

Det blir _egentlig_ feil svar, da prosent-tegnet (%) faktisk betyr per hundre - pro cent.

Så 15% = 0,15 by default.

Derfor blir det feil, i en ligning, å skrive 15 / 50 * 100 = 30%.

Noe jeg ikke skjønner, er hvorfor "alle" multipliserer med 100, f.eks. hvis de skal finne ut hvor mange prosent 13 er av 37. Da tar de som regel 13/37*100.

Det blir _egentlig_ feil svar, da prosent-tegnet (%) faktisk betyr per hundre - pro cent.

Så 15% = 0,15 by default.

Derfor blir det feil, i en ligning, å skrive 15 / 50 * 100 = 30%.

De som har et avklart forhold til hva de holder på med, forstår hva du mener her. Men for de som husker at det var et eller annet med å dele tallene på hverandre, gjerne det minste på det største, er det lett å bli enda mer forvirret.

Det blir som prosent eller prosentpoeng når det gjelder renter eller fram- og tilbakegang på meningsmålinger - mange har mer enn nok med å forstå det på den mest folkelige måten.

Annonse

Gjest SMIRnøff

De som har et avklart forhold til hva de holder på med, forstår hva du mener her. Men for de som husker at det var et eller annet med å dele tallene på hverandre, gjerne det minste på det største, er det lett å bli enda mer forvirret.

Det blir som prosent eller prosentpoeng når det gjelder renter eller fram- og tilbakegang på meningsmålinger - mange har mer enn nok med å forstå det på den mest folkelige måten.

Ja... det er sikkert sant.

Du er nok en langt bedre pedagog enn jeg, men jeg husker min metode for å regne frem de ulike faktorene i prosentregning, denne har jeg vel brukt fra ungdomsskolen eller videregående.

Husker man "formelen" A = k * p / 100 (hvor A = avkastning, k = kapital og p = prosent), og dessuten kan litt enkel algebra, kan man stort sett alltid regne seg frem til svaret (muligens litt sær metode for noen) :-).

Det viktigste er at man har en metode som man forstår _litt_ av, slik at man kan kontrollere om resultatet er rimelig.

Husker fra teorikurset til lappen at mange ble vilt forvirret av regnestykker om bremselengde ved forskjellige hastigheter. De som underviste, trodde jo ikke vi var glupe nok til å regne om fra km/t til m/sek eller hva man nå må gjøre, så de forklarte ingenting, bare presenterte formelen som en slags naturlov.

Formler er kjekke, men det kan være lurt å få med seg _litt_ av bakgrunnen. Det blir mye man må pugge og huske hvis man egentlig ikke forstår noe som helst.

mariaflyfly

5 prosent av 200 = ?

5/100 * 200 = x

x/100 * 200 = 10

10/100 * x = 15

Hvorfor er ikke du lærer, kjære laban? :)

Hvorfor er ikke du lærer, kjære laban? :)

Det er en lang historie. Noe av den handler om at når man kommer fra en typisk lærerfamilie, slik at ingen ville løftet et øyenbryn om man hadde blitt det samme - så kan man utvikle en sterk trang til å stritte imot.

Men jeg har ped. Fikk faktisk 1.8 på en didaktikk-eksamen i realfag, selv om den ikke handlet om prosentregning. Jeg har aldri brukt det papiret til noe, så jeg får skryte av det her ;-)

mariaflyfly

Det er en lang historie. Noe av den handler om at når man kommer fra en typisk lærerfamilie, slik at ingen ville løftet et øyenbryn om man hadde blitt det samme - så kan man utvikle en sterk trang til å stritte imot.

Men jeg har ped. Fikk faktisk 1.8 på en didaktikk-eksamen i realfag, selv om den ikke handlet om prosentregning. Jeg har aldri brukt det papiret til noe, så jeg får skryte av det her ;-)

Husk at det kanskje kan friste med et "annerledesår" i skolen, kanskje det til og med gir mersmak :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...