Gjest pointless Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Lurer på om noen her vet hva som er forskjellen på bipolar depresjon og vanlig depresjon? 0 Siter
sinnsro1365381181 Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Akkurat det lurer jeg også på. Er der noen forskjell? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Det finnes en del "myke tegn" som taler for det ene eller det andre, men ingen definitive tegn. Jeg skal komme tilbake til dette, men kan ta det viktigste tegnet her: Debutalder. Jo yngre ved debut, jo større sannsynlighet for bipolaritet. 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Ifølge min lærebok i psykiatri (Kringlen), er det noenlunde likt, og man kan ikke diagnostisere bipolar depresjon ut i fra andre tillegs-tegn enn hypomani/mani... mulig jeg har lest feil, men. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Ifølge min lærebok i psykiatri (Kringlen), er det noenlunde likt, og man kan ikke diagnostisere bipolar depresjon ut i fra andre tillegs-tegn enn hypomani/mani... mulig jeg har lest feil, men. Utgitt år? 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Utgitt år? Hehe, den er kanskje litt gammel ja. 0 Siter
Gjest bp 2 Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Jeg har bipolar 2 diagnose. Har stusset over dette når jeg skal svare på sånne depresjonsskjema. Der står det tristhet. Jeg føler meg ikke så veldig trist når jeg har en depresjon. Likedan med søvnløshet, våkne tidlig om morgenen. Jeg sover og sover og blir aldri uthvilt når jeg er deprimert. En slags lammende tretthet. Energinivået er på null og det hjelper ikke uansett hvor mye jeg hviler. Så jeg lurer på om dette kan være små tegn som skiller bipolare depresjoner fra vanlige? 0 Siter
Gjest Littegrann forvirret Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Og hva er forskjell på uniolar depresjon og depressiv episode - og hvilke konsekvenser har det for mht medisinering? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Det finnes en del "myke tegn" som taler for det ene eller det andre, men ingen definitive tegn. Jeg skal komme tilbake til dette, men kan ta det viktigste tegnet her: Debutalder. Jo yngre ved debut, jo større sannsynlighet for bipolaritet. I denne artikkelen fra Rikshospitalet står det en del om disse svake tegnene: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:1hxIGcTV7-EJ:www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/utskriftsvennlig%3Fp_document_id%3D412030+bipolar+lidelse+rikshospitalet&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no&source=www.google.no 0 Siter
Gjest Litegrann forvirret Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 I denne artikkelen fra Rikshospitalet står det en del om disse svake tegnene: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:1hxIGcTV7-EJ:www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/utskriftsvennlig%3Fp_document_id%3D412030+bipolar+lidelse+rikshospitalet&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no&source=www.google.no Men kan man ha for eksempel den bipolare varianten av depresjon, uten oppturene - og hva er da forskjellen på unipolar / endogen depresjon og depressiv periode?? Og er det forskjell på medisinering alt etter hvilken type depresjon det er? 0 Siter
Gjest MrGreeen Skrevet 24. juni 2011 Skrevet 24. juni 2011 Hei, jeg er her for å si unnskyld. Jeg tror jeg tok feil av deg og en annen og sa en del slemme ting til deg og er veldig lei meg for det. Jeg håper at du ikke tok deg så nær av det, men har dårlig samvittighet hvis du ble lei deg Håper du leser dette. Unnskyld så mye igjen! 0 Siter
Gjest pointless Skrevet 3. juli 2011 Skrevet 3. juli 2011 Hei, jeg er her for å si unnskyld. Jeg tror jeg tok feil av deg og en annen og sa en del slemme ting til deg og er veldig lei meg for det. Jeg håper at du ikke tok deg så nær av det, men har dårlig samvittighet hvis du ble lei deg Håper du leser dette. Unnskyld så mye igjen! Hei på deg! :-) Du trenger ikke å gå å tenke på slike ting. Jeg husker ikke engang om/at du har skrevet noe stygt til meg. Så ta det helt med ro. :-) Ha en fin sommer! Mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.