Gå til innhold

Depresjonsspørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest pointless
Skrevet

Lurer på om noen her vet hva som er forskjellen på bipolar depresjon og vanlig depresjon?

Fortsetter under...

sinnsro1365381181
Skrevet

Akkurat det lurer jeg også på. Er der noen forskjell?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes en del "myke tegn" som taler for det ene eller det andre, men ingen definitive tegn. Jeg skal komme tilbake til dette, men kan ta det viktigste tegnet her:

Debutalder. Jo yngre ved debut, jo større sannsynlighet for bipolaritet.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ifølge min lærebok i psykiatri (Kringlen), er det noenlunde likt, og man kan ikke diagnostisere bipolar depresjon ut i fra andre tillegs-tegn enn hypomani/mani... mulig jeg har lest feil, men.

Skrevet

Ifølge min lærebok i psykiatri (Kringlen), er det noenlunde likt, og man kan ikke diagnostisere bipolar depresjon ut i fra andre tillegs-tegn enn hypomani/mani... mulig jeg har lest feil, men.

Utgitt år?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Utgitt år?

Hehe, den er kanskje litt gammel ja.

Annonse

Skrevet

Jeg har bipolar 2 diagnose. Har stusset over dette når jeg skal svare på sånne depresjonsskjema. Der står det tristhet. Jeg føler meg ikke så veldig trist når jeg har en depresjon. Likedan med søvnløshet, våkne tidlig om morgenen. Jeg sover og sover og blir aldri uthvilt når jeg er deprimert. En slags lammende tretthet. Energinivået er på null og det hjelper ikke uansett hvor mye jeg hviler.

Så jeg lurer på om dette kan være små tegn som skiller bipolare depresjoner fra vanlige?

Gjest Littegrann forvirret
Skrevet

Og hva er forskjell på uniolar depresjon og depressiv episode - og hvilke konsekvenser har det for mht medisinering?

Skrevet

Det finnes en del "myke tegn" som taler for det ene eller det andre, men ingen definitive tegn. Jeg skal komme tilbake til dette, men kan ta det viktigste tegnet her:

Debutalder. Jo yngre ved debut, jo større sannsynlighet for bipolaritet.

I denne artikkelen fra Rikshospitalet står det en del om disse svake tegnene:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:1hxIGcTV7-EJ:www.rikshospitalet.no/ikbViewer/page/no/pages/utskriftsvennlig%3Fp_document_id%3D412030+bipolar+lidelse+rikshospitalet&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no&source=www.google.no

Gjest Litegrann forvirret
Skrevet

Men kan man ha for eksempel den bipolare varianten av depresjon, uten oppturene - og hva er da forskjellen på unipolar / endogen depresjon og depressiv periode?? Og er det forskjell på medisinering alt etter hvilken type depresjon det er?

• 3 uker senere...
Gjest MrGreeen
Skrevet

Hei, jeg er her for å si unnskyld. Jeg tror jeg tok feil av deg og en annen og sa en del slemme ting til deg og er veldig lei meg for det. Jeg håper at du ikke tok deg så nær av det, men har dårlig samvittighet hvis du ble lei deg :(

Håper du leser dette. Unnskyld så mye igjen!

• 2 uker senere...
Gjest pointless
Skrevet

Hei, jeg er her for å si unnskyld. Jeg tror jeg tok feil av deg og en annen og sa en del slemme ting til deg og er veldig lei meg for det. Jeg håper at du ikke tok deg så nær av det, men har dårlig samvittighet hvis du ble lei deg :(

Håper du leser dette. Unnskyld så mye igjen!

Hei på deg! :-) Du trenger ikke å gå å tenke på slike ting. Jeg husker ikke engang om/at du har skrevet noe stygt til meg. Så ta det helt med ro. :-)

Ha en fin sommer!

Mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...