Gå til innhold

Skal til legen på onsdag, trenger tips.

Anbefalte innlegg

''kan jeg spørre om hvorfor det skulle være så vanskelig å få praksisplass i en ordinær bedrift?''

Det må du spørre saksbehandleren min om, det er han som påstår at det ikke er enkelt.

''Jeg skjønner at det er demotiverende å skulle jobbe i en vernet bedrift med folk som er utviklingshemmede, når en selv er fullt oppegående.''

Ja jeg greier ikke å motivere meg til slikt arbeid.

''Har du hørt om Vilje Viser Vei? Eller hva med arbeid med bistand?''

Har ikke hørt om Vilje Viser Vei, men arbeid med bistand har jeg lest om. Nav tilbyr det, og det krever jeg.

''Kan du søke jobb i en ordinær stilling på et ordninært arbeidssted? Det kan jo være en bedre løsning.''

Tror jeg er lite interessant for arbeidsgivere når jeg har åtte års hull i cv'n min.

Kanskje det er saksbehandleren din det er noe galt med? Har du forsøkt å bytte?

Fortsetter under...

Jeg har spurt om det, og må sende inn et brev til NAV før det blir vurdert. Skal gjøre det i morgen.

Jeg synes det høres veldig rart ut det du forteller. NAV pleier å strekke seg langt for at brukerne skal kunne stå i jobben, enten det er vernet eller ordinær bedrift. Det er ikke alle steder man trives, og det burde NAV forstå og legge til rett for.

Jeg synes det høres veldig rart ut det du forteller. NAV pleier å strekke seg langt for at brukerne skal kunne stå i jobben, enten det er vernet eller ordinær bedrift. Det er ikke alle steder man trives, og det burde NAV forstå og legge til rett for.

Enig. Det verste er at han sa jeg ikke skulle presses til noe jeg ikke vil. Når jeg sa at jeg blir deppa og får selvmordstanker av å bli presset til den jobben sa han det får du greie.

Enig. Det verste er at han sa jeg ikke skulle presses til noe jeg ikke vil. Når jeg sa at jeg blir deppa og får selvmordstanker av å bli presset til den jobben sa han det får du greie.

Skriv et brev til NAV om hvordan du opplever situasjonen, det bør hjelpe!

Annonse

Gjest tenker jeg

Midlertidig? En jeg jobbet sammen med har vært der i fire år. Blir deppet av å tenke på det.

Du sier at de fleste der er psykisk utviklingshemmede og du sier at en du jobbet sammen med der har vært der i fire år. Det behøver ikke bety at du er psykisk utviklingshemmet, og det behøver ikke bty at du skal være der i fire år. Det kan være mange grunner til at man må innom en slik bedrift, og det er veldig varierende hvor lenge folk er.

Gjest Nickløsheletiden

Midlertidig? En jeg jobbet sammen med har vært der i fire år. Blir deppet av å tenke på det.

Du sier du blir deppa av å tenke på at du kan ende opp i en vernet bedrift i 4 år, men du er jo skyld i det selv når du gjør deg så hjelpesløs.Jeg forstår jeg ikke helt hvordan du tenker nå når du vet at det er dette Nav har og tilby deg. Har du ikke tenkt å foreta deg noe på 4 år, bare vente på at Nav skal ordne opp for deg? Da er jo sannsynligheten stor for at du blir værende i den vernede bedriften.

Du sier at du ønsker å jobbe i matbutikk, så hvorfor søker du ikke? Hva er det som holder deg tilbake? Hva er det som får deg til å tro at du ikke skal greie å få en jobb i matbutikk i løpet av 4 år, når ungdommer uten arbeidserfaring får slike jobber?

Ta en titt her. Du finner sikkert mer på nett om du leter.

http://www.finn.no/finn/job/fulltime/result?keyword=butikkmedarbeider&areaId=&sort=0

Gjest Nickløsheletiden

Godt innlegg. Slik føler jeg det også. At man ikke kan greie å jobbe i en ordinær bedrift når man ikke greier en vernet bedrift er det største sprøytet jeg har hørt.

De jeg jobber sammen med kan man heller ikke føre en normal samtale med.

''At man ikke kan greie å jobbe i en ordinær bedrift når man ikke greier en vernet bedrift er det største sprøytet jeg har hørt''

Først må du greie å skrive en søknad.

Tviler på at noen er interesserte i meg siden jeg har et hull i cv'n min på åtte år.

Men hvorfor har du huller i cv`n da?

Skjønner ikke helt problemet jeg. Hva forventer du egentlig av NAV? Skal de finne drømmejobben mens du sitter passiv og venter? Hva vil du egentlig?

Det er ingen som nekter deg å ta initiativ selv. Dersom du virkelig vil ha en jobb i det ordinære arbeidslivet er det ingen som hindrer deg i å gjøre noe selv for å finne deg en ordinær jobb.

Vil du virkelig jobbe?

Kjenner meg igjen i det du skriver. Etter mange år hjemme som sykemeldt og i diverse attføringstiltak måtte jeg igjennom et løp for å teste ut hva jeg faktisk kunne greie i yrkeslivet.

Selve jobben jeg ble satt til var helt grei å overkommelig, men rundt meg var det folk som var der av forskjellige årsaker. En rik blanding av folk med psykiske og fysiske plager, og tro meg, jeg synes det var helt for j...lig å være der. Samtalene dreide seg om erfaringer med NAV på en negativ måte, hva de hadde krav på, sykdom og hvilke problemer de ellers hadde. Etter en dag på jobb var jeg utslitt, ikke pga jobben, men miljøet ellers. Jeg grudde meg for hver eneste dag.

Og ble deprimert og lei meg. Jeg gikk inn i attføringstiltaket med god iver og pågangsmot, og endte opp sykmeldt. Jeg hadde god dialog med saksbehandler underveis, men akkurat dette med min mistrivsel forsto han slettes ikke. Og i takt med at jeg ble mere deprimert fikk jeg mindre "ansvar" og færre arbeidsoppgaver. Jeg ønsket å ha vanlig jobb, arbeidsoppgaver som gav utfordringer og ikke minst, friske arbeidskollegaer som jeg kunne føre en normal samtale med.

Jeg tok til tårene da jeg leste sluttattesten fra attføringsbedriften. Jeg måtte lese igjennom og signere på det som var skrevet. Lite samarbeidsvillig og umotivert var ord som gikk igjen. At jeg hadde blitt syk av miljøet og opplegget hadde ingen forstått. Men der og da hadde jeg ingen energi til å komme med noen innvendinger.

Jeg hadde bare et ønske om å få prøvd meg ut i en ordinær bedrift, men det ble altså aldeles avfeid. Og begrunnelsen var at når jeg ikke greide meg i en vernet bedrift, ville jeg ikke ha noe å gjøre på en normal arbeidsplass.

Forstå det den som kan.

jeg blir sjokkert og sint på dine vegne når jeg hører sånt. Hva slags saksbehandlere er det som er så rigide? Mange som deltar i det ordinære arbeidslivet kan oppleve sterk mistrivsel. Men da har det fleste mulighet til å si opp og prøve noe nytt.

Hvis jeg ikke har misforstått så skal navtiltaket være et slags springbrett for å komme inn i det ordinære arbeidslivet. De som deltar på opplegget skal finne sine styrker og svakheter i arbeidet som de kan overføre til det vanlige arbeidslivet med tid og stunder. En vesentlig del av dette er også finne ut hvilke arbeidsoppgaver en trives med og hvilket miljø en føler gir positiv energi. Det blir helt feil å skulle ta sånne konklusjoner ut i fra et enkelt tiltak og la det være en slags sannhet om hvordan en fungerer i arbeidslivet.

En må prøve og feile for å finne ut hva som passer en, og det synes jeg dere har fått null forståelse for. Men hvis du hadde hoppet av 17navtiltak fordi du ikke trivdes så hadde jeg tenkt at det var noe med motivasjonen som sviktet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...