Gjest karakterer Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 min sønn med adhd/asbeger går ut av Ungdomskolen nå. Det har vært orden og oppførsel karakter setting av kontaktlærer, rektor, avdelingsleder og en rekke ukjente lærere. Kontaktlærer har argumentert imot at min sønn går ut med NG i oppførsel karakter, men vant ikke frem. Rektor er likegyldig til barn med iop, han mener at alle mestrer skolen. Min sønn har fått anmerkninger pga språkbruk og røyking. Språkbruken er kommentarer som han mener humoristisk, men som ikke passer seg. Han begynte å røyke for et halvår siden og har daglig pådratt seg anmerkninger, 2 på engang da han gikk ut av skolens område for å røyke. Han har opparbeidet seg "sosial status" etter at han begynte å røyke,han hadde ingen kontakt med medelever før. Er det riktig å sette ned oppførsel karakteren pga hans diagnose? Han er en trivelig/tilbakeholden gutt som er litt impulsiv til tider. Aldri gjort andre barn/voksne vondt og aldri sinna borte. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Karakteren blir ikke satt ned pga. diagnose, men pga. hans språkbruk, røyking og muligens noe mer. Det blir helt feil å gi han ordentlig karakter hvis han røyker og banner som en bryggesjauer. 0 Siter
Gjest karakterer Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Karakteren blir ikke satt ned pga. diagnose, men pga. hans språkbruk, røyking og muligens noe mer. Det blir helt feil å gi han ordentlig karakter hvis han røyker og banner som en bryggesjauer. Det er ikke språkbruk som er værst. Røykinga for å bli med i fellesskapet er det som har gitt overflod av anmerkninger. røyking og ut av skolens område er værst. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Selvsagt skal han ha nedsatt karakter. På alle områder skal en ha karakter etter det en presterer. 0 Siter
Gjest karakterer Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Selvsagt skal han ha nedsatt karakter. På alle områder skal en ha karakter etter det en presterer. Fint å få svar fra en psykiater. Venter også på et svar fra Bup for de var tvilsomme til karaktersettingen. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Men det blir da like feil overfor de andre elevene om han får god karakter i orden og oppførsel selv om han oppfører seg dårlig? De andre hadde jo også fått nedsatt karakter om de hadde bannet, røkt og brutt regler? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Det er ikke språkbruk som er værst. Røykinga for å bli med i fellesskapet er det som har gitt overflod av anmerkninger. røyking og ut av skolens område er værst. Han har vel fått vite at røyking ikke tolereres av skolen, og at forsatt røyking ville kunne føre til nedsatt ordenskarakter? I så fall mener jeg at selv om han har ADHD og Asberger, så er han en intelligent ung mann som må ta ansvar for sine handlinger. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Fint å få svar fra en psykiater. Venter også på et svar fra Bup for de var tvilsomme til karaktersettingen. Hva med en med Downs syndrom som er svak i matte? Skal han får 6 uansett prestasjoner? 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 '' Er det riktig å sette ned oppførsel karakteren pga hans diagnose? Han er en trivelig/tilbakeholden gutt som er litt impulsiv til tider. Aldri gjort andre barn/voksne vondt og aldri sinna borte.'' jepp det er viktig for at han skal forstå hva det innebærer å bryte reglene. Jeg vet at mange med AS har problemer med å forstå utydelige utsagn. En nedsatt ordenskarakter er i den sammenhengen et veldig tydelig bevis for at noe er galt. Jeg også synes det blir feil å ikke sette ned karakterene pga hans diagnose. En ungdom trenger ikke å være sinna eller gjøre andre vondt for å få nedsatte ordenskarakterer, det holder på bryte reglementet. Og han vil vel bli behandlet som de fleste andre? At flere av hans jevnaldrende skulle få nedsatt utenom han ville vel også blitt forvirrende? Det er fint at han får det nå, så er han og du klar over når han skal over på videregående. Jeg syntes det hadde vært verre om det var på videregående dette startet. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Det er ikke språkbruk som er værst. Røykinga for å bli med i fellesskapet er det som har gitt overflod av anmerkninger. røyking og ut av skolens område er værst. Jeg kan forstå at røykingen er noe som gir han et felleskap og at det er viktig i hans situasjon. Men jeg synes han likevel skal få nedsatt nettopp fordi han skal forstå at han har brutt reglementet. Hvis han fortsetter å røyke så vil det være mange steder hvor det er forbudt å røyke, det må han lære seg å forstå og akseptere. Ellers må han bare lære seg å bli en bedre smugrøyker og heller ikke tilstå at han har røkt 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Hva med en med Downs syndrom som er svak i matte? Skal han får 6 uansett prestasjoner? En med Downs syndrom er vanligvis fritatt fra karakterer i matte. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Det er ikke språkbruk som er værst. Røykinga for å bli med i fellesskapet er det som har gitt overflod av anmerkninger. røyking og ut av skolens område er værst. Hvis han skal ha karakterer så skal han ha dem etter prestasjoner. Alt annet ville vært dumt. Jeg forstår ikke hva poenget ditt er. Mener du at han burde fått god karakter med slik oppførsel? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Røykeregler er tydelige og enkle å forstå. Det er all mulig grunn til å forvente at elever skal klare å forholde seg til at det ikke er lov å røyke på skolen. Når dette brytes, skal det få konsekvenser. Hvis eleven står i fare for å få nedsatt karakter i orden/atferd, skal dette varsles, slik at eleven får anledning til å forbedre seg. Dersom atferden allikevel ikke endres, er det helt rimelig å sette ned karakteren. Jeg kan ikke skjønne at det er noe ved en adhd eller asperger-diagnose som gjør at det er umulig å forstå røykeregler. Når det gjelder språkbruk, er det imidlertid lett å se at det finnes en del spennende gråsoner for en person med asperger-diagnose, hvor det kan oppstå misforståelser. Her bør selvsagt skolen både veilede og hjelpe til med grenser og tydeliggjøring, men ut fra hva du forteller er det jo vanskelig å vite hva som er blitt sagt, hvor ofte det skjer og hva som er blitt gjort fra skolens side. 0 Siter
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Hva med en med Downs syndrom som er svak i matte? Skal han får 6 uansett prestasjoner? Er du sikker på dette? I noen tilfeller tror jeg tar de hensyn til sykdom. Vi fikk ihvertfall et skriv fra riksen om at min sønn`s immunsvikt skulle tas hensyn til i gymmen. Han hadde jo arr på lungene og nedsatt lungekapasitet etter mange års sykdom uten medisiner og de hadde løpetester i gymmen som gikk på tid og det ble satt karakterer deretter. Han lå derfor lenge på 4. Om han egentlig skulle ligget på 3, vet jeg ikke, så det er vanskelig å si hvor mye hensyn til sykdommen de egentlig tok. Han fikk ihvertfall beskjed hjemmefra om å yte sitt aller beste, dvs aldri skulke og han trente hardt for 5 ern (også i fritiden) og til slutt fikk han den og det skyldes nok både at medisinene gjorde han friskere og egeninnsats. Synes du også at en elev som ytter sitt aller beste i sport og som attpåtil liker sport, men som har en sterk nedsatt helse skal ende opp med f.eks en toer? Jeg er litt usikker på hva jeg mener her, for det blir jo ikke tatt hensyn til umusikalske elever i musikkfaget. 0 Siter
Gjest Nevertheless Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Er du sikker på dette? I noen tilfeller tror jeg tar de hensyn til sykdom. Vi fikk ihvertfall et skriv fra riksen om at min sønn`s immunsvikt skulle tas hensyn til i gymmen. Han hadde jo arr på lungene og nedsatt lungekapasitet etter mange års sykdom uten medisiner og de hadde løpetester i gymmen som gikk på tid og det ble satt karakterer deretter. Han lå derfor lenge på 4. Om han egentlig skulle ligget på 3, vet jeg ikke, så det er vanskelig å si hvor mye hensyn til sykdommen de egentlig tok. Han fikk ihvertfall beskjed hjemmefra om å yte sitt aller beste, dvs aldri skulke og han trente hardt for 5 ern (også i fritiden) og til slutt fikk han den og det skyldes nok både at medisinene gjorde han friskere og egeninnsats. Synes du også at en elev som ytter sitt aller beste i sport og som attpåtil liker sport, men som har en sterk nedsatt helse skal ende opp med f.eks en toer? Jeg er litt usikker på hva jeg mener her, for det blir jo ikke tatt hensyn til umusikalske elever i musikkfaget. Jeg hadde null talent for ballspill og lignende, og var livredd for å hoppe over bukker og henge i tau fra taket o.l. Jeg fikk ikke 6 selv om jeg hadde elendige forutsetninger. Men jeg synes det er forskjell på orden/oppførsel og fagkarakterer. Jeg er generelt skeptisk til karaktersystemet. Men å gi en som bryter reglene topp oppførsel-karakter blir feil. Det skal f .eks. mye til for å bli sett på som en som ikke kan fengsles for en forbrytelse. Over halvparten av innsatte i norske fengsler har ADHD eller personlighetsforstyrrelser. Det er viktig å lære i ung alder at man ikke kan gjøre som man vil selv om man har diagnoser. Det kalles å ta ANSVAR. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 6. juni 2011 Skrevet 6. juni 2011 Selvsagt skal han ha nedsatt karakter. På alle områder skal en ha karakter etter det en presterer. '' På alle områder skal en ha karakter etter det en presterer.'' Så om man presterer det aller beste en kan, så skal karakteren peke oppover? Eller må alle prestere innenfor normen av karakterer? Om man er dårlig i norsk skriftelig, men svarene er flotte, hva da? Her er du tvetydig! 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Jeg har fått beskjed om at alle unger blir vurdert etter samme skala enten de har diagnose eller ikke, om de har gått gjennom hele pensumet eller ikke, det finnes tydelig ikke unntak. Har man dysleksi og bruker pc og staver feil så får man ikke seks i norsk. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 '' På alle områder skal en ha karakter etter det en presterer.'' Så om man presterer det aller beste en kan, så skal karakteren peke oppover? Eller må alle prestere innenfor normen av karakterer? Om man er dårlig i norsk skriftelig, men svarene er flotte, hva da? Her er du tvetydig! Etter å ha lest det flere ganger, ser jeg at det kan tolkes på flere måter. Prøver meg på nytt: På alle områder skal en ha karakter etter prestasjon uten hensyn til forutsetninger. I denne sammenheng ville det være en klar påskjønnelse i retning rusmisbruk, kriminalitet og fengsel om en fastsatte oppførselskarakteren ut fra andre mål enn faktisk oppførsel. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Etter å ha lest det flere ganger, ser jeg at det kan tolkes på flere måter. Prøver meg på nytt: På alle områder skal en ha karakter etter prestasjon uten hensyn til forutsetninger. I denne sammenheng ville det være en klar påskjønnelse i retning rusmisbruk, kriminalitet og fengsel om en fastsatte oppførselskarakteren ut fra andre mål enn faktisk oppførsel. ''På alle områder skal en ha karakter etter prestasjon uten hensyn til forutsetninger.'' Hvem bestemmer forutsetningene...? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 ''På alle områder skal en ha karakter etter prestasjon uten hensyn til forutsetninger.'' Hvem bestemmer forutsetningene...? En skal se på de faktiske prestasjoner og bedømme uavhengig av hvem som har prestert dem. Det skjer når sensorer bedømmer skriftelige arbeider uten å kjenne til hvem som har levert dem. Ved prøvespill til et orkester sitter utøveren bak et teppe slik at sensorene ikke vet hvem som spiller. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.