Gjest Elextra Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Er du sikker på dette? I noen tilfeller tror jeg tar de hensyn til sykdom. Vi fikk ihvertfall et skriv fra riksen om at min sønn`s immunsvikt skulle tas hensyn til i gymmen. Han hadde jo arr på lungene og nedsatt lungekapasitet etter mange års sykdom uten medisiner og de hadde løpetester i gymmen som gikk på tid og det ble satt karakterer deretter. Han lå derfor lenge på 4. Om han egentlig skulle ligget på 3, vet jeg ikke, så det er vanskelig å si hvor mye hensyn til sykdommen de egentlig tok. Han fikk ihvertfall beskjed hjemmefra om å yte sitt aller beste, dvs aldri skulke og han trente hardt for 5 ern (også i fritiden) og til slutt fikk han den og det skyldes nok både at medisinene gjorde han friskere og egeninnsats. Synes du også at en elev som ytter sitt aller beste i sport og som attpåtil liker sport, men som har en sterk nedsatt helse skal ende opp med f.eks en toer? Jeg er litt usikker på hva jeg mener her, for det blir jo ikke tatt hensyn til umusikalske elever i musikkfaget. ''Synes du også at en elev som ytter sitt aller beste i sport og som attpåtil liker sport, men som har en sterk nedsatt helse skal ende opp med f.eks en toer? '' Synes du en som yter sitt aller beste i f.eks. matte, og som liker det, men som har dårlige fortusetninger/lav IQ skal ende opp med f.eks. en toer? Er klar over at gym har vært i en særstilling når det gjelder karaktersetting (var selv aktiv idrettsutøver og fikk lavere karakter enn andre fordi jeg ikke hadde samme "formstigning"(!)), men skal de to fagene egentlig bedømmes så ulikt? 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 En skal se på de faktiske prestasjoner og bedømme uavhengig av hvem som har prestert dem. Det skjer når sensorer bedømmer skriftelige arbeider uten å kjenne til hvem som har levert dem. Ved prøvespill til et orkester sitter utøveren bak et teppe slik at sensorene ikke vet hvem som spiller. Takk, broren min har vært sensor her i sør. For tiendeklase, og han har taushetsplikt. Tilogmed han synes systemet er feil! Barn bør bli "dømt" ettter innnsats, ikke etter hva skolesystemet er rett... Mange barn kan bli reddet, om noen gidder å bry seg! 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 En skal se på de faktiske prestasjoner og bedømme uavhengig av hvem som har prestert dem. Det skjer når sensorer bedømmer skriftelige arbeider uten å kjenne til hvem som har levert dem. Ved prøvespill til et orkester sitter utøveren bak et teppe slik at sensorene ikke vet hvem som spiller. Helt korrekt! Broren min har vært sensor her på sørlandet, og resultatene er elendige... 0 Siter
marlenexxx27 Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Når politiet tar en massemorder, så kan massemorderen slå i bordet med at "JEG HAR DYSSOSIAL PERSONLIGEHTSFORSTYRRELSE!", og så blir han frikjent siden det jo var "sykdommen som gjorde det". Når kona tar mannen sin i utroskap, så kan han si at "MEN JEG ER JO SEXAVHENGIG!" Når man tar en pedofil i å tukle med småbarn, så kan han si "MEN JEG ER JO PEDOFIL!" Og til slutt så er de eneste som sitter i fengsel, blir oppsagt av jobben og dumpa av partneren, folk som ikke har noen diagnose. Sweet. 0 Siter
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 ''Synes du også at en elev som ytter sitt aller beste i sport og som attpåtil liker sport, men som har en sterk nedsatt helse skal ende opp med f.eks en toer? '' Synes du en som yter sitt aller beste i f.eks. matte, og som liker det, men som har dårlige fortusetninger/lav IQ skal ende opp med f.eks. en toer? Er klar over at gym har vært i en særstilling når det gjelder karaktersetting (var selv aktiv idrettsutøver og fikk lavere karakter enn andre fordi jeg ikke hadde samme "formstigning"(!)), men skal de to fagene egentlig bedømmes så ulikt? Nei og det er jo derfor jeg skriver at jeg er usikker på hva jeg skal mene og hvor grensen skal gå. Jeg synes jo det er litt meningsløst at hvis f.eks en rullestolbruker som ellers har gode karakterer og vil bli ingeniør, ikke kommer inn fordi han ikke greier å løpe rundt Sognsvann og ender opp med stryk i gym. Alle karakterer teller like mye når du skal inn på et studie og det er da ganske meningsløst hvis gymkarakteren skal ødelegge for ja f.eks en rullestolbruker som kunne blitt en utmerket ingeniør. Er du ikke litt enig i det da? 0 Siter
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Jeg hadde null talent for ballspill og lignende, og var livredd for å hoppe over bukker og henge i tau fra taket o.l. Jeg fikk ikke 6 selv om jeg hadde elendige forutsetninger. Men jeg synes det er forskjell på orden/oppførsel og fagkarakterer. Jeg er generelt skeptisk til karaktersystemet. Men å gi en som bryter reglene topp oppførsel-karakter blir feil. Det skal f .eks. mye til for å bli sett på som en som ikke kan fengsles for en forbrytelse. Over halvparten av innsatte i norske fengsler har ADHD eller personlighetsforstyrrelser. Det er viktig å lære i ung alder at man ikke kan gjøre som man vil selv om man har diagnoser. Det kalles å ta ANSVAR. Joda, jeg er enig i det, men synes det er vanskelig å vite hvor grensen bør gå. 0 Siter
Gjest grublendeikveld Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Ja, jeg tror nok at det er riktig at han fikk nedsatt karakter. Om han har adhd/asperger så vet han veldig godt at han ikke skal røyke på skolen. språkbruken er jeg litt mer usikker på. Men bare røykingen er nok til å få satt ned ordenskarakter. Det blir jo likt som da jeg som 16 åring var gravid, og hadde gymnastikk som de andre på videregående. Men av veldig åpenbare årsaker så kunne jeg ikke være like aktiv som de andre. Da fikk jeg 4 i karakter, og mange av de andre 5 og 6. Reagerte jo ikke på det da, jeg forsto jo at jeg ikke kunne få 6, selv om jeg hadde gyldig grunn. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Nei og det er jo derfor jeg skriver at jeg er usikker på hva jeg skal mene og hvor grensen skal gå. Jeg synes jo det er litt meningsløst at hvis f.eks en rullestolbruker som ellers har gode karakterer og vil bli ingeniør, ikke kommer inn fordi han ikke greier å løpe rundt Sognsvann og ender opp med stryk i gym. Alle karakterer teller like mye når du skal inn på et studie og det er da ganske meningsløst hvis gymkarakteren skal ødelegge for ja f.eks en rullestolbruker som kunne blitt en utmerket ingeniør. Er du ikke litt enig i det da? Jo, absolutt enig i det. Mener gymkarakter ikke telte når en søkte på teoretiske fag da jeg gikk ut av videregående (men er ikke skråsikker). 0 Siter
morsan Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Jeg synes det blir helt feil overfor de andre elevene at like regelbrudd får ulik konsekvens. Hvis man førs skal begynne å forskjellsbehandle ut fra elevenes forutsetninger, synes jeg at man også burde la være å gi forsent-anmerkning til elever som er b-mennesker ;-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Takk, broren min har vært sensor her i sør. For tiendeklase, og han har taushetsplikt. Tilogmed han synes systemet er feil! Barn bør bli "dømt" ettter innnsats, ikke etter hva skolesystemet er rett... Mange barn kan bli reddet, om noen gidder å bry seg! ''Tilogmed han synes systemet er feil! Barn bør bli "dømt" ettter innnsats, ikke etter hva skolesystemet er rett... '' Ikke lett å skjønne hva du mener her. Mener du at innsats skal telle mer enn faktisk/objektivt resultat, eller ikke? 0 Siter
morsan Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Jo, absolutt enig i det. Mener gymkarakter ikke telte når en søkte på teoretiske fag da jeg gikk ut av videregående (men er ikke skråsikker). jeg mener å huske at gymkarakteren ikke telte "i min tid", ja. 0 Siter
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Jo, absolutt enig i det. Mener gymkarakter ikke telte når en søkte på teoretiske fag da jeg gikk ut av videregående (men er ikke skråsikker). Jeg mener at alle karakterer teller like mye og at det kun er antall poeng som teller. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Nei og det er jo derfor jeg skriver at jeg er usikker på hva jeg skal mene og hvor grensen skal gå. Jeg synes jo det er litt meningsløst at hvis f.eks en rullestolbruker som ellers har gode karakterer og vil bli ingeniør, ikke kommer inn fordi han ikke greier å løpe rundt Sognsvann og ender opp med stryk i gym. Alle karakterer teller like mye når du skal inn på et studie og det er da ganske meningsløst hvis gymkarakteren skal ødelegge for ja f.eks en rullestolbruker som kunne blitt en utmerket ingeniør. Er du ikke litt enig i det da? Det vil jo selvfølgelig ikke skje. Vedkommende vil etter all sannsynlighet ha en IOP i faget med egne mål, da det jo er forholdsvis innlysende at vedkommende f.eks. ikke kan løpe rundt Sognsvann. 0 Siter
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 jeg mener å huske at gymkarakteren ikke telte "i min tid", ja. Det er jeg ganske sikker på ikke stemmer nå. 0 Siter
Gjest Høstløv Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Nei og det er jo derfor jeg skriver at jeg er usikker på hva jeg skal mene og hvor grensen skal gå. Jeg synes jo det er litt meningsløst at hvis f.eks en rullestolbruker som ellers har gode karakterer og vil bli ingeniør, ikke kommer inn fordi han ikke greier å løpe rundt Sognsvann og ender opp med stryk i gym. Alle karakterer teller like mye når du skal inn på et studie og det er da ganske meningsløst hvis gymkarakteren skal ødelegge for ja f.eks en rullestolbruker som kunne blitt en utmerket ingeniør. Er du ikke litt enig i det da? Det går faktisk an å få karakterer i gym på videregående selv om eleven ikke deltar i gymsalen, for han kan delta på det teoretiske området. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 ''Synes du også at en elev som ytter sitt aller beste i sport og som attpåtil liker sport, men som har en sterk nedsatt helse skal ende opp med f.eks en toer? '' Synes du en som yter sitt aller beste i f.eks. matte, og som liker det, men som har dårlige fortusetninger/lav IQ skal ende opp med f.eks. en toer? Er klar over at gym har vært i en særstilling når det gjelder karaktersetting (var selv aktiv idrettsutøver og fikk lavere karakter enn andre fordi jeg ikke hadde samme "formstigning"(!)), men skal de to fagene egentlig bedømmes så ulikt? ''Er klar over at gym har vært i en særstilling når det gjelder karaktersetting (var selv aktiv idrettsutøver og fikk lavere karakter enn andre fordi jeg ikke hadde samme "formstigning"(!)), men skal de to fagene egentlig bedømmes så ulikt?'' Slik er det ikke lenger. Det skal gis karakter på bakgrunn av måloppnåelse i forhold til kompetansemålene i faget på lik linje med alle andre skolefag. http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=998762&visning=5 0 Siter
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Det vil jo selvfølgelig ikke skje. Vedkommende vil etter all sannsynlighet ha en IOP i faget med egne mål, da det jo er forholdsvis innlysende at vedkommende f.eks. ikke kan løpe rundt Sognsvann. Jeg må bare innrømme at jeg ikke vet hva IOP er, men det er jo flere enn rullestolbrukere som ikke kan løpe rundt Sognsvann. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Jo, absolutt enig i det. Mener gymkarakter ikke telte når en søkte på teoretiske fag da jeg gikk ut av videregående (men er ikke skråsikker). Da er du gammel Karakteren i kroppsøving telte på lik linje med alle fag i min tid, jeg var russ i 1995, og dette var ikke Reform'94-regler. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Jeg må bare innrømme at jeg ikke vet hva IOP er, men det er jo flere enn rullestolbrukere som ikke kan løpe rundt Sognsvann. IOP = Individuell opplæringsplan. 0 Siter
Gjest Høstløv Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Jeg mener at alle karakterer teller like mye og at det kun er antall poeng som teller. Ja, slik er det på videregående, en elev må få ståkarakter i gym for å få studiekompetanse eller læreplass. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.