Gå til innhold

Adhd/Asberger nedsatt oppførsel karakter=klage?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

IOP = Individuell opplæringsplan.

Ok, vi benyttet oss ikke av dette, men egnetlig tror jeg han bare hadde godt av å bli målt på lik linje med de andre.

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Cilien

5

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• mariaflyfly

4

• hidi, the scorpion

4

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, jeg tror nok at det er riktig at han fikk nedsatt karakter. Om han har adhd/asperger så vet han veldig godt at han ikke skal røyke på skolen. språkbruken er jeg litt mer usikker på. Men bare røykingen er nok til å få satt ned ordenskarakter.

Det blir jo likt som da jeg som 16 åring var gravid, og hadde gymnastikk som de andre på videregående. Men av veldig åpenbare årsaker så kunne jeg ikke være like aktiv som de andre. Da fikk jeg 4 i karakter, og mange av de andre 5 og 6. Reagerte jo ikke på det da, jeg forsto jo at jeg ikke kunne få 6, selv om jeg hadde gyldig grunn.

''Det blir jo likt som da jeg som 16 åring var gravid, og hadde gymnastikk som de andre på videregående. Men av veldig åpenbare årsaker så kunne jeg ikke være like aktiv som de andre. Da fikk jeg 4 i karakter, og mange av de andre 5 og 6. Reagerte jo ikke på det da, jeg forsto jo at jeg ikke kunne få 6, selv om jeg hadde gyldig grunn.

''

Det høres merkelig ut, her burde du vel virkelig hatt en invididuell opplæringsplan.

Skrevet

Jeg må bare innrømme at jeg ikke vet hva IOP er, men det er jo flere enn rullestolbrukere som ikke kan løpe rundt Sognsvann.

På vgs kan man ha fritak for hele den praktiske delen av gymfaget (med legeerklæring) og likevel få karakter. De har skriftlige prøver i gym - det hadde de i hvert fall da datteren min gikk ut av vgs for to år siden. Det var flere på hennes klassetrinn som ikke hadde den praktiske delen av faget.

Reglene for ungdomsskolen vet jeg ikke.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

På vgs kan man ha fritak for hele den praktiske delen av gymfaget (med legeerklæring) og likevel få karakter. De har skriftlige prøver i gym - det hadde de i hvert fall da datteren min gikk ut av vgs for to år siden. Det var flere på hennes klassetrinn som ikke hadde den praktiske delen av faget.

Reglene for ungdomsskolen vet jeg ikke.

Jeg vet at de har skriftlige prøver i gym, men jeg har ikke ikke hørt om at det er mulig å slippe den praktiske delen. Det hadde uansett vært ukatuelt i min sønns tilfelle, da fysisk aktivitet er spesielt viktig for han.

Jeg vet at på Ohg hadde de mange forskjellige tester. Løpetester på tid, det ble telt hvor mange armhevinger du greide, situps osv. Alt dette telte da gymkarakteren ble satt. Nå ser jeg at Mariaflyfly sier at man kan få en individuell plan.Det visste jeg ikke, men det skulle bare mangle.

Skrevet

Jeg vet at de har skriftlige prøver i gym, men jeg har ikke ikke hørt om at det er mulig å slippe den praktiske delen. Det hadde uansett vært ukatuelt i min sønns tilfelle, da fysisk aktivitet er spesielt viktig for han.

Jeg vet at på Ohg hadde de mange forskjellige tester. Løpetester på tid, det ble telt hvor mange armhevinger du greide, situps osv. Alt dette telte da gymkarakteren ble satt. Nå ser jeg at Mariaflyfly sier at man kan få en individuell plan.Det visste jeg ikke, men det skulle bare mangle.

Jeg mente ikke at sønnen din burde hatt fritak, men det er _mulig_. De tilfellene jeg tenker på, handlet om hjerteproblemer og multippel sklerose.

Skrevet

Han må jo få karakter etter oppførselen sin, på lik linje med de andre... Jeg synes ikke det er noe rart i det. Hvis han har fått anmerkning for røyking hver dag...altså, jeg synes vel kanskje ikke man kan bruke diagnise som unnskyldning for røyking...eller dårlig oppførsel...

Annonse

Gjest Høstløv
Skrevet

''Han har opparbeidet seg "sosial status" etter at han begynte å røyke,han hadde ingen kontakt med medelever før.''

Dette er ingen formildende omstendighet, det kan sammenlignes med at han stjeler fordi han har en kompisgjeng som er notoriske tyver. Skal han unndra seg reaksjoner/straff fra politimyndighetene av den grunn?

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Jeg mente ikke at sønnen din burde hatt fritak, men det er _mulig_. De tilfellene jeg tenker på, handlet om hjerteproblemer og multippel sklerose.

Det skulle bare mangle i slike tilfeller, så det betyr jo at en ikke kun kan se på prestasjoner i alle fag.

Gjest Høstløv
Skrevet

Det skulle bare mangle i slike tilfeller, så det betyr jo at en ikke kun kan se på prestasjoner i alle fag.

Det er også differensiering i krav til prestasjoner på andre områder i skolen.

De som er allergiske kan få ekstra tid til eksamen, eksempelvis, og allikevel blir resultatet vurdert på samme måte som hos andre elever.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Det er også differensiering i krav til prestasjoner på andre områder i skolen.

De som er allergiske kan få ekstra tid til eksamen, eksempelvis, og allikevel blir resultatet vurdert på samme måte som hos andre elever.

Det vet jeg. Sønnen min kan det, men jeg tror ikke han har benyttet seg av det. Eller jeg har ikke spurt han, så jeg vet ikke helt :-)

Skrevet

En skal se på de faktiske prestasjoner og bedømme uavhengig av hvem som har prestert dem. Det skjer når sensorer bedømmer skriftelige arbeider uten å kjenne til hvem som har levert dem.

Ved prøvespill til et orkester sitter utøveren bak et teppe slik at sensorene ikke vet hvem som spiller.

Dette er riktig for alle andre karakterer enn ordens og atferdskarakteren. Der er vi i følge lovverket PÅLAGT å se på elevens forutsetninger.

"Ved fastsettelse av karakter i orden og i atferd skal det tas hensyn til dine forutsetninger."

Når dette er sagt synes jeg man kan sette ned pga røyking gjentatte ganger, selv om barnet har asperger. Jeg ser ikke hvorfor et barn med asperger ikke kan klare å rette seg etetr akkurat denne regelen. Jeg er derfor enig i konklusjonen din (han bør settes ned).

Skrevet

Jeg er lærer og kjenner lovverket. Det SKAL ta hensyn til elevens forutsetninger når det gjelder orden/atferd - dette er ulikt alle andre karakterer,dvs fagkarakterer der dette ikke skal tas hensyn til. Vi skal forholde oss til dette:

"Ved fastsettelse av karakter i orden og i atferd skal det tas hensyn til dine forutsetninger."

Jeg vil tro at hvis det var språkbruken alene så kunne din sønn muligens ha fått "god" atferd, med bakgrunn i hans diagnose. Men siden han har fått mange anmerkninger pga røyking er jeg enig i at han settes ned, jeg kan ikke se at hans diagnose kan trekkes inn her, heller ikke fordi han blir mer sosialt akseptert av det.

Skrevet

Selvsagt skal han ha nedsatt karakter. På alle områder skal en ha karakter etter det en presterer.

Nei. Dette gjelder ALLE andre karakterer enn i orden/atferd. Der skal man, i følge lovverket, trekke forutsetninger inn.

Annonse

Skrevet

Jeg er lærer og kjenner lovverket. Det SKAL ta hensyn til elevens forutsetninger når det gjelder orden/atferd - dette er ulikt alle andre karakterer,dvs fagkarakterer der dette ikke skal tas hensyn til. Vi skal forholde oss til dette:

Jeg vil tro at hvis det var språkbruken alene så kunne din sønn muligens ha fått "god" atferd, med bakgrunn i hans diagnose. Men siden han har fått mange anmerkninger pga røyking er jeg enig i at han settes ned, jeg kan ikke se at hans diagnose kan trekkes inn her, heller ikke fordi han blir mer sosialt akseptert av det.

Her er mer fra forskriften:

Ved fastsetting av karakterene i orden og i oppførsel skal elevens forutsetninger trekkes inn.

Forskriften understreker at grunnlaget for vurdering er likt for alle elever. Imidlertid vil hensynet til elevens forutsetninger gjelde for elever som av ulike grunner har vanskelig for å innrette seg etter skolens regler. Dette kan for eksempel være elever med atferdsvansker.

Grunnlaget for karakteren i for eksempel oppførsel skal være hvordan eleven oppfører seg mot andre i skolesamfunnet. Men når det skal avgjøres hva som skal til for at eleven skal få karakteren God, skal det tas hensyn til elevens forutsetninger og hva som vil være god oppførsel for vedkommende.

Dette innebærer at elever som etter en mer objektiv vurdering, kun basert på skolens regler for orden og oppførsel, ikke ville kunne fått karakteren God, likevel kan få det fordi elevens oppførsel er god, vurdert ut fra elevens egne

Skrevet

Selvsagt skal han ha nedsatt karakter. På alle områder skal en ha karakter etter det en presterer.

Ved fastsetting av karakterene i orden og i oppførsel skal elevens forutsetninger trekkes inn.

Forskriften understreker at grunnlaget for vurdering er likt for alle elever. Imidlertid vil hensynet til elevens forutsetninger gjelde for elever som av ulike grunner har vanskelig for å innrette seg etter skolens regler. Dette kan for eksempel være elever med atferdsvansker.

Grunnlaget for karakteren i for eksempel oppførsel skal være hvordan eleven oppfører seg mot andre i skolesamfunnet. Men når det skal avgjøres hva som skal til for at eleven skal få karakteren God, skal det tas hensyn til elevens forutsetninger og hva som vil være god oppførsel for vedkommende.

Dette innebærer at elever som etter en mer objektiv vurdering, kun basert på skolens regler for orden og oppførsel, ikke ville kunne fått karakteren God, likevel kan få det fordi elevens oppførsel er god, vurdert ut fra elevens egne

Skrevet

Jo, absolutt enig i det.

Mener gymkarakter ikke telte når en søkte på teoretiske fag da jeg gikk ut av videregående (men er ikke skråsikker).

Jeg har ikke karakter i gym, men jeg tok videregående på to år og da hadde vi ikke det faget i det hele tatt.

Skrevet

''Jeg vil tro at hvis det var språkbruken alene så kunne din sønn muligens ha fått "god" atferd, med bakgrunn i hans diagnose. Men siden han har fått mange anmerkninger pga røyking er jeg enig i at han settes ned, jeg kan ikke se at hans diagnose kan trekkes inn her, heller ikke fordi han blir mer sosialt akseptert av det.''

Enig, det høres rimelig ut.

dette med språkbruk antar jeg vil være særdeles aktuelt å se bort fra dersom eleven har Tourettes syndrom for eksempel.

Men røyking eller annen uakseptable oppførsel som eleven gjør for å høyne sin sosial status stiller i en helt annen bås.

Skrevet

Nå får han vel ikke satt ned karakteren i oppførsel pga hans diagnose, men fordi han gjentatte ganger har valgt å gå utenfor skolens område og røyke. Språkbruken kan være en mer subjektiv vurdering.

Å ikke trekke karakteren pga brudd på tydelige regler vil, være å si at han pga sin diagnose har lov å gå utenfor skolens område og røyke. Hvilke andre regler og lover skal han da også ha lov å bryte pga diagnosen?

Jeg synes det er riktig at han får samme reaksjoner som andre elever på dette området.

mvh

Skrevet

Hva med en med Downs syndrom som er svak i matte? Skal han får 6 uansett prestasjoner?

En med Downs vil selvfølgelig ikke måtte gå ut av skolen med bare strykkarakterer, her vil det bli tilrettelagt undervisning, fritak for karakterer i fag hvor eleven ikke har evner, og søking på videre skolegang vil foregå på særskilt grunnlag.

Dessuten tviler jeg sterkt på at orden og adferds karakteren til en med Downs blir vurdert på samme grunnlag som hos funksjonsfriske ungdommer. Selvfølgelig blir den ikke det.

Skrevet

Det må være oppførselen og gjerningene, på samme måte som hos andre,han må bli vurdert karakterene ut i fra, ikke om han har AS /Adhd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...