Gå til innhold

Brudd på taushetsplikt hos legen?

Anbefalte innlegg

.

Jeg sendte for en tid tilbake en bekymringsmelding til legen som min gamle/syke mor har...

Dette ga positive virkninger…med det at hun har fått oppfølging av hjemmetjensten fra den kommunen hun er tilknyttet til…

Hun har ikke ville ta kontakt selv med kommunen fordi "alle er noe herk"...

Jeg ba innstending legen om at hun ikke måtte få vite at jeg hadde tatt kontakt om hennes situasjon…fordi hun reagerer sterk mot innblandninger fra alle…tross hun har sterke behov for hjelp…

Nå har min mor fått vite av legen sin at jeg tok kontakt med legen…tross at jeg innstendig ba om at dette ikke måtte komme fram…Dette mener jeg er brudd på taushetsplikten som en lege har...

Moder`n reagerte som forventet veldig negativt… Hun ser ikke at hun har fått det bedre etter denne bekymringsmeldingen som jeg ga til legen hennes…

Har jeg rett i at det var brudd på taushetsplikten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365686-brudd-p%C3%A5-taushetsplikt-hos-legen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest zipper

Jeg har vært borti en lignende sak tidligere, og mener at pasienten selv har rett til innsyn i egne papirer. Og når noen kontakter legen på vegne av pasienten, så journalføres det også. Derfor er det strengt tatt ikke et brudd på taushetsplikten, men om legen aktivt har informert om det, så er det i verste fall et tillitsbrudd mellom legen og deg.

En slik ordning styrker personvernet også, for vi kan ikke ha det slik at "alle" skal kunne kontakte legen på vegne av intetanende pasienter. For eksempel at en gammel, bitter, fraskilt krok skal ikke anonymt kunne angi sin tidligere ektefelle for å være uegnet som sjåfør bare for å få en bitter hevn når vedkommende ikke får legeattest til sertifikat etter fylte 70 (ikke så veldig søkt eksempel, det er den saken jeg har vært borti tidligere ;)

Tror det er sånn, men jeg er litt på gyngende grunn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...