Gå til innhold

Har blitt svindlet av kollega?

Anbefalte innlegg

Gjest Auroria

En kollega jeg ikkje kjenner veldig godt, reiser til en annen verdensdel og blir borte i flere mnd. Ifm dette, trengte hun å kvitte seg med en del vakter framover.

Jeg sa ja til å ta en del av disse vaktene for henne, på en betingelse. At hun tok kontakt med lønningskontoret for å finne ut hvor mye disse vaktenet utgjør og at jeg fikk denne totale summen på konto FØR hun dro. Dette avtalte vi for flere mnd siden og det har vært en del konflikter siden.

Hun har derimot hatt problemer med å få hjelp fra lønningskontoret og hun stoler heller ikke på at mitt regnestykket over hvor mye jeg skal ha utbetalt for vaktene (inkl feriepenger, helligdagstillegg) stemmer.

Dette har dermed endt med at hun nå allerede har dratt uten å si noe, og med mobilen avskrudd. Og jeg sitter igjen litt vantro..

Skal ta vakter for henne allerede nå i pinsehelgen, men har jo slett ikke lyst til det nå når hun ikke har holdt sin del av avtalen. Jeg kan jo strengt talt ikke vite om har reist og faktisk aldri kommer tilbake? Hun nevnte bla at hun ville si opp om hun ikke fikk ordnet seg fri til denne ferien..

Tror jo ikke hun gjør det, men tenk hvis?

Jeg planlegger derfor å ringe sjefen hennes i morgen og si det som det er. At vi hadde en muntlig avtale om at jeg skulle ta disse vaktene hennes (jeg står allerede oppført og godkjent i vaktboka på avdelingen), men at jeg ikke akter å ta dem så lenge hun ikke har holdt sin del av avtalen.

Spørsmålet er om jeg faktisk KAN nekte å ta disse vaktene nå? Det er jo ikke arbeidsgivers feil at hun ikke har holdt sin del av avtalen og latt være å betale meg før hun dro..

Tenkte jeg kunne foreslå at jeg kan ta vaktene likevel om jeg blir lønnet av arbeidsplassen. Og at de evt trekker kollegaen min i lønn for disse vaktene. Men det e rvel kanskje heller ikke lov uten hennes tillatelse?

Huff, litt av en merkelig situasjon jeg har rotet meg opp i her. Hva ville dere gjort??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365725-har-blitt-svindlet-av-kollega/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• Nord og ned

15

• Dorthe

7

• ekte nick

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest send innlegg

''Tenkte jeg kunne foreslå at jeg kan ta vaktene likevel om jeg blir lønnet av arbeidsplassen. Og at de evt trekker kollegaen min i lønn for disse vaktene. Men det e rvel kanskje heller ikke lov uten hennes tillatelse?''

Jeg kan da ikke forstå at det er noen annen løsning. Er det virkelig vanlig å ta folks vakter/jobber og så gjøre opp internt seg imellom? Jeg ville aldri gått med på noen slik avtale i utgangspunktet, og trodde knapt det var mulig.

Jeg skjønner ikke helt dette - hun har ferie i denne friperioden sin? Da skal vel arbeidsgiver skaffe vikar og denne skal ha lønn fra arbeidsgiver som vanlig?

Hvis du står oppført på vaktlistene på hennes vakter så utbetales vel lønnen til deg og ikke til henne?

''Tenkte jeg kunne foreslå at jeg kan ta vaktene likevel om jeg blir lønnet av arbeidsplassen. Og at de evt trekker kollegaen min i lønn for disse vaktene. Men det e rvel kanskje heller ikke lov uten hennes tillatelse?''

Jeg kan da ikke forstå at det er noen annen løsning. Er det virkelig vanlig å ta folks vakter/jobber og så gjøre opp internt seg imellom? Jeg ville aldri gått med på noen slik avtale i utgangspunktet, og trodde knapt det var mulig.

*signerer*

Annonse

Jeg synes det høres helt merkelig ut at dere skal gjøre opp dere i mellom med lønnen. Det vanligste er vel at arbeidsgiveren betaler lønn til den som faktisk har utført jobben?

Nei, i helsevesenet driver de slik, bytter vakter seg i mellom og betaler hverandre.

Gjest Jacoba

SKal du ha pengene av henne på forhånd, mener du?

I tillegg til at du står oppført på vaktlistene?

Får ikke du da dobbelt opp? Eller betaler du tilbake til henne?

Å "ta noens vakter" betyr vel bare at en påtar seg mer arbeid, uansett hvem en jobber for. Og lønn får man vel utbetalt på vanlig måte..

Gjest Auroria

Det forekommer på noen arbeidssteder, men vet ikke om det er så vanlig.

Det er vel strengt talt ikke lov, men sjefen" godtar" det likevel fordi han/hun ikke har et bedre tilbud å komme med overfor arbeidstaker.

Gjest Jacoba

Ja, det er jo slik det pleier å foregå.... Hvorfor i all verden skal de gjøre opp seg imellom internt, det må jo bli fullstendig krøll i økonomi/lønssavdelingen..

Annonse

Gjest Auroria

Jeg tenker at betalingen er en sak mellom deg og kollegaen, og at arbeidsgiver ikke har noe ansvar for oppgjøret dere i mellom. Har du overfor arbeidsgiver påtatt deg disse vaktene bør du også stille.

Kollegaen min jobber på en annen avdeling enn meg og hennes sjef er ikke min sjef.. Hun har bare "godtatt" at jeg jobber i stedetfor etter muntlig beskjed fra min kollega. sjefen har egentlig ikke lov til å si ja til dette, men det blir gjort likevel..

Gjest Auroria

SKal du ha pengene av henne på forhånd, mener du?

I tillegg til at du står oppført på vaktlistene?

Får ikke du da dobbelt opp? Eller betaler du tilbake til henne?

Å "ta noens vakter" betyr vel bare at en påtar seg mer arbeid, uansett hvem en jobber for. Og lønn får man vel utbetalt på vanlig måte..

Hun får lønn som hun pleier og får lønn for de vaktene jeg tar for henne. Denne lønnsutbetalingen kommer om et par uker.

Dette er et privat oppgjør mellom meg og min kollega. Og som var den eneste løsningen sjefen hennes gikk med på, for å slippe mest mulig stress. Kollegaen min hadde i utgangspunktet søkt om permisjon uten lønn for disse mnd, noe sjefen avslo.

Høres ikke ut som om det blir korrekt, med tanke på arbeidsgiverens lønnsrapporteringsplikt osv.

Nei, jeg bare hører at det skjer og vet at dattera mi har blitt snytt et par ganger dvs ikke fått betaling eller fått fri når hun har byttet. Hun bytter stadig vekk slik at hun kan reise på ferie en uke og så jobber hun mer når hun kommer tilbake. Og i jul og påske er det mye bytting for folk vil reise hjem og jeg ser jo at hun alltid klarer å få fri julaften, men jobber gjerne første og andre dag og likedan i påsken.

Jeg ville uansett ha stilt opp og tatt de vaktene. Noe annet vil sette deg i et dårlig lys hos arbeidsgiver, selv om vaktene i utgangspunktet ikke var dine. Arbeidsgiver bør ikke lide for at dere har inngått en slik avtale.

Ring til sjefen og si det som det er. Om jeg var arbeidsgiver ville jeg ha trukket den som ikke møtte på jobb i lønn, og gitt den til deg.

Så vidt jeg forstår blir det hennes problem og ikke ditt hvis ikke du (og heller ikke hun) møter opp til disse vaktene. De er jo "hennes" i utgangspunktet, og du har ikke skrevet noen avtale med arbeidsgiver om at du skal ta disse vaktene. Da kan arbeidsgiver heller ikke tvinge deg til det. Jeg ville ikke stilt opp for henne hvis hun skrur av mobilen og ikke holder sin del av avtalen.

Men hvis du ønsker å jobbe mer og trenger penga, så kan du jo som du sier foreslå for arbeidsgiver at du kan ta vaktene likevel om du blir lønnet av arbeidsplassen.

Gjest Jacoba

Hun får lønn som hun pleier og får lønn for de vaktene jeg tar for henne. Denne lønnsutbetalingen kommer om et par uker.

Dette er et privat oppgjør mellom meg og min kollega. Og som var den eneste løsningen sjefen hennes gikk med på, for å slippe mest mulig stress. Kollegaen min hadde i utgangspunktet søkt om permisjon uten lønn for disse mnd, noe sjefen avslo.

''Dette er et privat oppgjør mellom meg og min kollega. Og som var den eneste løsningen sjefen hennes gikk med på, for å slippe mest mulig stress. ''

Dette høres bare helt utrolig rart ut for meg, jeg jobber i provat helsevesen og kjenner ikke til noe lignende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...