Gjest Jacoba Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Ja, det tror jeg. Ligner ikke frøkna mi å gjøre noe som ikke er lov, hun er helt firkantet når det gjelder jobben i hvert fall. ..frøkna? 0 Siter
Gjest Jacoba Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Nei, jeg bare hører at det skjer og vet at dattera mi har blitt snytt et par ganger dvs ikke fått betaling eller fått fri når hun har byttet. Hun bytter stadig vekk slik at hun kan reise på ferie en uke og så jobber hun mer når hun kommer tilbake. Og i jul og påske er det mye bytting for folk vil reise hjem og jeg ser jo at hun alltid klarer å få fri julaften, men jobber gjerne første og andre dag og likedan i påsken. Å, så dette er frøkna. Nå skjønte jeg.. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 ..frøkna? Dattera mi ) Kjært barn har mange navn, vet du ;o) 0 Siter
morsan Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Ja, det tror jeg. Ligner ikke frøkna mi å gjøre noe som ikke er lov, hun er helt firkantet når det gjelder jobben i hvert fall. Arbeidsgiveren har plikt til å rapportere lønn for den som har utført jobben, og det blir også helt feil i forhold til skatten at lønna for disse vaktene blir lignet på den som ikke har jobbet. Man kan jo i prinsippet unngå toppskatt ved å 'plassere' vakter hos ande. 0 Siter
morsan Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Nei, jeg bare hører at det skjer og vet at dattera mi har blitt snytt et par ganger dvs ikke fått betaling eller fått fri når hun har byttet. Hun bytter stadig vekk slik at hun kan reise på ferie en uke og så jobber hun mer når hun kommer tilbake. Og i jul og påske er det mye bytting for folk vil reise hjem og jeg ser jo at hun alltid klarer å få fri julaften, men jobber gjerne første og andre dag og likedan i påsken. Den gangen jeg var ekstrahjelp på e hotell, tok jeg ofte vakter for de fast ansatte. De ble trukket i lønn og jeg fikk lønna utbetalt direkte til meg. Jeg hadde jo typisk en helt annen skatt enn det de hadde. 0 Siter
Ugga Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Nei, jeg bare hører at det skjer og vet at dattera mi har blitt snytt et par ganger dvs ikke fått betaling eller fått fri når hun har byttet. Hun bytter stadig vekk slik at hun kan reise på ferie en uke og så jobber hun mer når hun kommer tilbake. Og i jul og påske er det mye bytting for folk vil reise hjem og jeg ser jo at hun alltid klarer å få fri julaften, men jobber gjerne første og andre dag og likedan i påsken. Jeg jobber innen undervisning, og vi bytter også timer oss imellom. Det er ikke alltid vi avklarer med sjefen. Men da er det som regel bare snakk om enkelttimer, og ikke mange dager/måneder. Et par ganger har jeg også betalt noen litt penger rett i lomma for å ta en undervisningstime for meg. Det er sikkert ikke lov, men i praksis er det ingen som bryr seg, og sjefen er jo fornøyd så lenge jobben blir gjort. Men en ting er å ta en enkelt time for noen som skal til tannlegen, men en annen ting er å stille opp i månedsvis for noen som reiser jorda rundt. Da synes jeg man skal ordne opp på en skikkelig måte, og man bør ha det skriftlig med arbeidsgiveren. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Arbeidsgiveren har plikt til å rapportere lønn for den som har utført jobben, og det blir også helt feil i forhold til skatten at lønna for disse vaktene blir lignet på den som ikke har jobbet. Man kan jo i prinsippet unngå toppskatt ved å 'plassere' vakter hos ande. Jeg tror de stort sett bytter så det blir likt omtrent. Ingen vil ha mindre penger og ingen vil jobbe mer enn de må. Men jeg har ikke oversikten, jeg klarer aldri å følge med vaktene hennes. 0 Siter
morsan Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Jeg tror de stort sett bytter så det blir likt omtrent. Ingen vil ha mindre penger og ingen vil jobbe mer enn de må. Men jeg har ikke oversikten, jeg klarer aldri å følge med vaktene hennes. Nei, hvis det er slik at A egentlig skulle jobbet 8 timer på tirsdag og B 8 timer på onsdag, og ingen av dagene er helligdager, spiller det jo ingen rolle om de bytter vakter seg i mellom, med tanke på lønnsrapportering og skatt. Men dersom B skal ha _begge_ disse vaktene, så er det jo en helt annen sak. 0 Siter
fresja Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Privat lønsbetaling høres veldig innviklet og tungvint ut. Det måda bli feil med skatten. Hvordan finner dere ut hva dere skal betale? Nettolønnen. Men den ene får for høy årslønn, den andrfe for lav. Arbeidsgiver bør trekke hun som dro for all lønn i den perioden hun er vekke (permisjon utgen lønn), og lønne deg/dere som jobber . 0 Siter
morsan Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Hun får lønn som hun pleier og får lønn for de vaktene jeg tar for henne. Denne lønnsutbetalingen kommer om et par uker. Dette er et privat oppgjør mellom meg og min kollega. Og som var den eneste løsningen sjefen hennes gikk med på, for å slippe mest mulig stress. Kollegaen min hadde i utgangspunktet søkt om permisjon uten lønn for disse mnd, noe sjefen avslo. ''Kollegaen min hadde i utgangspunktet søkt om permisjon uten lønn for disse mnd, noe sjefen avslo.'' Skjønner ikke at sjefen synes det er greit at hun kar være å komme på jobb, når han allerede har avslått permisjonssøknad. 0 Siter
fresja Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Dette fårf jo innvirfkning på både din og hennes årsslønn, skatt, pensjon osv. Skjønner ikke at det er lov i det offengtlige. Det er helt uhørt i det private næringsliv hvor jeg jobber. Dersom hun bare dro, ville vårt lønningskontor ikke betalt ut noe lønn for denne perioden, eller latt det gå av ferien hennes. De som evt måtte ta noe av arbeidet hennes, ville få vanlig lønn, evt overtid, om de måtte jobbe ekstra. 0 Siter
Gjest Auroria Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 ''Kollegaen min hadde i utgangspunktet søkt om permisjon uten lønn for disse mnd, noe sjefen avslo.'' Skjønner ikke at sjefen synes det er greit at hun kar være å komme på jobb, når han allerede har avslått permisjonssøknad. Akkurat dette skjønner strengt talt ikke jeg heller... men nå er det en gang sånn at sjefen gikk med på dette. Dette er visstnok en lengre og mer avansert prosess å få innvilget en søknad om permisjon uten lønn. Private oppgjør trenge rikke å anngå arbeidsgiver dersom det går "ordentlig for seg". Noe det tydeligvis ikke gjør denne gangen. Spent på hva sjefen sier når jeg må legge frem dette for henne i morgen. jeg er redd hun vil tvinge meg til å komme på jobb. Til tross for at jeg ikke får lønn. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Akkurat dette skjønner strengt talt ikke jeg heller... men nå er det en gang sånn at sjefen gikk med på dette. Dette er visstnok en lengre og mer avansert prosess å få innvilget en søknad om permisjon uten lønn. Private oppgjør trenge rikke å anngå arbeidsgiver dersom det går "ordentlig for seg". Noe det tydeligvis ikke gjør denne gangen. Spent på hva sjefen sier når jeg må legge frem dette for henne i morgen. jeg er redd hun vil tvinge meg til å komme på jobb. Til tross for at jeg ikke får lønn. Jeg hadde ikke godtatt å jøbbe uten lønn. Etter min mening er dette sjefens skyld som har oppfordret til denne type useriøs og sannsynligvis ulovlig/inkorrekt avtale. 0 Siter
Gjest Auroria Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Jeg hadde ikke godtatt å jøbbe uten lønn. Etter min mening er dette sjefens skyld som har oppfordret til denne type useriøs og sannsynligvis ulovlig/inkorrekt avtale. Tenker litt det samme... 0 Siter
Gjest Auroria Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Så vidt jeg forstår blir det hennes problem og ikke ditt hvis ikke du (og heller ikke hun) møter opp til disse vaktene. De er jo "hennes" i utgangspunktet, og du har ikke skrevet noen avtale med arbeidsgiver om at du skal ta disse vaktene. Da kan arbeidsgiver heller ikke tvinge deg til det. Jeg ville ikke stilt opp for henne hvis hun skrur av mobilen og ikke holder sin del av avtalen. Men hvis du ønsker å jobbe mer og trenger penga, så kan du jo som du sier foreslå for arbeidsgiver at du kan ta vaktene likevel om du blir lønnet av arbeidsplassen. Takk for støttende svar og råd. Endelig noen som klarer å leve seg inn i dilemmaet mitt. Jeg kommer til å gjøre slik du sier. Ringe sjefen og si at jeg ikke kommer til å stille på mine kollegas vakter med mindre jeg får lønn igjennom arbeidsplassen. Har skjønt det slik at det er veldig avansert for kommunen og trekke arbeidstakere i lønn utenom ferie/permisjon. Sikkert fordi det skal gjøres etter strenge lover og forskifter. Men når de "snuskete" alternativene ikke fungerer må det bare bli sånn. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Jeg ville aldri gått med på å gjøre noe sånt privat i utgangspunktet. Vi kunne byttet vakter, men for pinsa (som er 100 %) skulle han tatt to av mine vakter for hver av hans jeg tok. Aldri i verden om jeg hadde begynt med private betalinger her. Det har med skatt og alt å gjøre. Jeg tviler for øvrig på at det er lovlig å gjøre dette uten å underrette arbeidsgiver. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Det at dere bytter vakter er for så vidt en grei sak, det at dere gjør opp økonomisk dere imellom, kan umulig være helt uproblematisk i forhold til både lønn, feriepengeopptjening, skatt og arbeidsgiveravgift. Du må si ifra til din overordnede om denne håpløse avtalen, og så får vedkommende avgjøre hvem som skal dekke opp hvilke vakter og når. 0 Siter
Gjest Nord og ned. Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Slik dette har utviklet seg, og du har inngått en avtale du aldri burde gjort, bør du ikke innvolvere arbeidsgiver, men bare møte på jobb og ta oppgjøret som er av helt privat art, med din kollega senere. 0 Siter
Gjest Auroria Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Slik dette har utviklet seg, og du har inngått en avtale du aldri burde gjort, bør du ikke innvolvere arbeidsgiver, men bare møte på jobb og ta oppgjøret som er av helt privat art, med din kollega senere. Problemet er at kollega ikke kommer tilbake før i august, om hun i det hele tatt kommer tilbake.. Hun skylder meg nærmere 15 000 kr... Arbeidsgiver er allerede innblandet i saken, så lenge hun har "godkjent at kollegaen min "solgte" meg vaktene sine.. 0 Siter
Gjest Nord og ned. Skrevet 7. juni 2011 Skrevet 7. juni 2011 Problemet er at kollega ikke kommer tilbake før i august, om hun i det hele tatt kommer tilbake.. Hun skylder meg nærmere 15 000 kr... Arbeidsgiver er allerede innblandet i saken, så lenge hun har "godkjent at kollegaen min "solgte" meg vaktene sine.. Ja, arbeidsgiver var dumsnill som godtok den private avtalen deres, men det skal ikke gå ut over henne nå. Dette dreier seg i alle henseende om et privatrettslig anliggende mellom deg og din kollega. Å stille arbeidgiver i forlegenhet og/eller til økonomisk ansvar hadde jeg oppfatte som grovt provoserende hvis jeg var henne. Å komme veivende med eventuelle lover og regler som eventuelt måtte være brutt pga. hennes dumsnillhet, slik endel oppfordrer deg til her, hører i ale fall ingen steder hjemme. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.