Gå til innhold

Har blitt svindlet av kollega?

Anbefalte innlegg

Gjest Høstløv

Dette jusmølet igjen. Vel, siden du insisterer: Det er heller ikke lov for trådstarter å inngå en avtale om svartarbeid slik hun har gjort heller, hvis det er lover og regler som er poenget her, noe jeg trodde det ikke var.

Lover og regler er alltid overordnet alle avtaler, dvs at avtalen mellom trådstarter og kollegaen i utgangspunktet er ulovlig, noe jeg tidlig skrev om i et innlegg i debatten.

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• Nord og ned

15

• Dorthe

7

• ekte nick

6

Mest aktive i denne tråden

Nord og ned

Lover og regler er alltid overordnet alle avtaler, dvs at avtalen mellom trådstarter og kollegaen i utgangspunktet er ulovlig, noe jeg tidlig skrev om i et innlegg i debatten.

Det er den, men det er ikke årsaken til problemene og er således en avsporing.

Det er riktig, kollegaen ingen ferie, og trådstarter ingen mulig ekstra inntekt.

Ikke alle ser det som en fordel.

''Ikke alle ser det som en fordel.''

Nei, men flertallet her i landet gjør nok det.

"Nordmenn stiller svært strenge krav til oppførsel og straffer uønsket atferd. Det viser en kartlegging av sosiale normer er i ulike land."

http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/290460

Annonse

ShitDiddelyDo

Både jeg og sjefen til kollega var "dumsnille" som gikk med på denne type avtale..

Jeg ser ikke hvorfor det skal være verre at arbeidsgiveren får følger for dumsnillheten sin, enn meg. Når alt kommer til alt, så er det jeg og ikke arbeidsgiver som risikerer å bli svindlet for flere tusen kroner.

Arbeidsgiver risikerer i verste fall litt ekstra hodebry fordi hun må kontakte lønningskontoret og ordne opp i rotet.

Du har ikke gjort noe galt. Det ser ikke ut til å at du visste stort om jussen rundt dette da du skrev innlegget. Du har kun vært naiv.

Din arbeidsgiver har derimot som ansvar å holde orden på jussen, så hvis hun har gått med på dette er det hun som har gjort noe galt. Hun har gjort noe hun visste var ulovlig, og det er hennes jobb å vite dette.

Gjest eple2

Det er det dummeste jg har hørt om. Hvorfor ordnet dere det ikke gjennom sjefen fra begynnelsen av? Dette er begges ansvar. Det er like mye ditt ansvar som sa ja til en slik avtale. Du jobber dermed svart og står uten juridiske rettigheter, så får dere ordne opp i det selv.

ShitDiddelyDo

Det er det dummeste jg har hørt om. Hvorfor ordnet dere det ikke gjennom sjefen fra begynnelsen av? Dette er begges ansvar. Det er like mye ditt ansvar som sa ja til en slik avtale. Du jobber dermed svart og står uten juridiske rettigheter, så får dere ordne opp i det selv.

Nå skriver hun at sjefen var med på dette. Da er det ikke lenger hennes ansvar, men sjefens. Det er sjefens jobb å vite litt om det juridiske. Sjefen har enten ikke visst dette eller gitt faen.

Uansett er dette sjefens ansvar, og den ansatte har sitt på det klokkerene.

Hvis sjefen ikke hadde vært innblandet hadde det vært en annen sak.

Nord og ned

''Ikke alle ser det som en fordel.''

Nei, men flertallet her i landet gjør nok det.

"Nordmenn stiller svært strenge krav til oppførsel og straffer uønsket atferd. Det viser en kartlegging av sosiale normer er i ulike land."

http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/290460

Tviler jeg sterkt på. De aller fleste nordmenn synes nok tvert i mot det er OK hvis man har en arbeidsgiver som åpner for en mulighet til å kunne betale villige kollegaer hvis det er slutt på feriedagene og det bare er noe en synes en _må_ha fri til.

Dette gjelder jo uansett bare turnusarbeidere i praksis, og brukes rett som det er rundt omkring.

Gjest Nord og ned.

Du har ikke gjort noe galt. Det ser ikke ut til å at du visste stort om jussen rundt dette da du skrev innlegget. Du har kun vært naiv.

Din arbeidsgiver har derimot som ansvar å holde orden på jussen, så hvis hun har gått med på dette er det hun som har gjort noe galt. Hun har gjort noe hun visste var ulovlig, og det er hennes jobb å vite dette.

En nordmann som ikke har peiling nok på juss til å vite det er forbudt å jobbe svart?

De tre partene har blitt enige om at en skal jobbe for en annen. Om det skjer mot vederlag eller som en vennetjeneste er i denne sammenheng arbeidsgiver uvedkommende.

Og nei, det er ikke svada.

Arbeidsgiver bør definitivt se til at arbeidslivets lover blir fulgt, arbeidsgiver er ikke fratatt ansvar fordi om to ansatte blir enige om et eller annet. Den første som brøt avtalen er den som har ansvaret i forhold til arbeidsgiver, det er ikke rimelig å kreve at trådstarter skal holde seg til en avtale som allerede er brutt av avtalens annen part. Og fordi arbeidsgiver har vært slapp med oppfølging er det i grunnen greit at det er arbeidsgiver som får svi. OG som må ordne opp med sin ansatt.

Annonse

Gjest Auroria

Tusen takk alle sammen for gode råd og god støtte! :)

Sjefen satt stor pris på at jeg kom til henne og vil nå sørge for at det hele ordner seg på en ryddig måte! Dvs at min kollega blir satt opp på permisjon uten lønn og jeg får lønn på "lovlig vis". Dette VAR som de fleste av dere også nevnte, den eneste riktige løsningen på dette dilemmaet.

Synes vel egentlig fortsatt det er litt rart at ikke sjefen ga henne perm uten lønn i utgangspunktet. Men hun hadde vel sine grunner...

Gjest Auroria

Det var enda godt at du hadde bedt om forhåndsbetaling, så du får ordnet opp i rotet før du har tatt vaktene.

Du må selvsagt kontakte sjefen til kollegaen din og fortelle at du ikke har fått pengene. Si at du likevel er villig til å ta vaktene, men at du da må få pengene fra jobben. Vil ikke sjefen gå med på det, så bare sier du at: "Beklager, men da må dere finne noen andre til å ta vaktene". Det er kollegaen din som er avtalebryter, ikke du. Og det skal ikke gå utover deg at kollegaen din og sjefen hennes har gjort en hårete avtale fordi sjefen ikke ville gi permisjon uten lønn.

Snakk gjerne med din egen sjef også, så h*n vet hva som foregår og eventuelt kan ta deg i forsvar om det blir bråk. Lykke til.

Takk for støtten! Heldigvis ordnet det seg og jeg får nå lønn på "lovlig" vis ;)

Mary Poppins

Sjefen satt stor pris på at jeg kom til henne og vil nå sørge for at det hele ordner seg på en ryddig måte! Dvs at min kollega blir satt opp på permisjon uten lønn og jeg får lønn på "lovlig vis". Dette VAR som de fleste av dere også nevnte, den eneste riktige løsningen på dette dilemmaet.

Synes vel egentlig fortsatt det er litt rart at ikke sjefen ga henne perm uten lønn i utgangspunktet. Men hun hadde vel sine grunner...

Så bra! Dette var det eneste fornuftige :-)

Gjest Nord og ned.

Flott, og i grunn ikke overaskende. Som nevnt har du åpenbart

en snill og ettergivende sjef som gjør mye for å etterkomme de ansattes ønsker.

Bra at dette løste seg til det beste for ALLE parter, selvsagt inkludert arbeidsgiveren :-)

God vakt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...