Gå til innhold

Høyt blodtrykk ved bruk av p-piller

Anbefalte innlegg

Gjest j1991
Skrevet

Jeg (19 år) begynte med p-piller for 2 dager siden (Mercilon). Jeg målte blodtrykket hos helsestasjonen på forhånd og hadde 95/55, på kvelden dagen etter tok jeg første pille. Da jeg våknet første dag etter første pille hadde jeg hjertebank, var varm og målte blodtrykket. Det var plutselig på 117/79. Noe som er het uvanlig for meg! Kan ikke huske å ha hatt så høyt noen gang. Er det en grunn til bekymring? Varmefølelsen og hjertebanken sluttet ganske fort, men blodtrykket er fortsatt høyt. Er det farlig å gi pillene én uke før jeg oppsøker lege, dersom blodtrykket ikke synker? Er det uvanlig at det stiger? Hva er risikoen?

Fortsetter under...

Gjest Nerda
Skrevet

Med den blodtrykksverdien der har du ingen grunn til å bekymre deg. For mange av oss ligger det rundt 120/80. Og det skal veldig lite stress til for at blodtrykket påvirkes. Jeg skjønner jo at du reagerer litt fordi det er et stort sprang fra hvordan verdien du fikk målt på helsestasjonen lå. Måler man blodtrykk til under 90/60, regnes det som for lavt. Den verdien du refereer er godt innenfor normalområdet.

Mitt råd er å ikke stresse med blodtrykket ditt, og heller få det måt hos legen din eller på helsestasjonen etter en stund. Har du hjemmemåler, så gjem den godt ;). Var det helsepersonell som målte den verdien uten å si noe på det, så slapp godt av!

Hvis du fortsetter å få varme og hjertebank og det plager deg, så er det jo lurt å ta det ut med legen som skrev det ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...