Gå til innhold

Mageproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest vondtimagenn
Skrevet

Jeg er 18 år, og plages daglig med ekstremt mye luft i magen/løs mage/magesmerter. Dette har vært et problem i mange mange år, fikk vite at jeg hadde laktoseintolerans da jeg var 10 men ble aldri helt bra selvom jeg kuttet ut melkeprodukter. Kuttet det så ut helt, for ca 1 år siden da jeg begynte å bli mer plaget, men dette hjalp ikke. Så prøvde jeg å kutte ut soyamelken fordi jeg hørte det var vanlig å ikke tåle det hvis man ikke tålte melkeprotein, men dette hjalp ingenting. Jeg har et relativt sunt kosthold, spiser ingen ferdigmat eller mat med mye tilsetningstoffer eller sukker fordi jeg vet jeg heller ikke tåler dette så godt. Spiser som regel 5 måltider om dagen, varierer fra brød, frokostblanding, grøt og middager og frukt. Daglige plager er mest mye luft i magen, så mye at jeg plages veldig i sosiale sammenhenger, luftsmerter når jeg holder det inne, og plages også når jeg bare er hjemme fordi det er så mye. Har løs mage ca 1-2 ganger i uka, noen ganger mer eller mindre. Jeg har vrt hos legen og testet meg for cøliaki, var negativ, og legen har prøvd å finne andre grunner men de sier de ikke kan gjøre så mye. Hva bør jeg gjøre? Jeg vet at disse plagene er så store at jeg ville gjort mye for å bli kvitt de, og tenker at de kommer til å hindre meg i mye. Håper du har noen svar.

Skrevet

Brød og kornprodukter gir gjerne en del luft i magen. Prøv å kutt det ut i noen dager og se om det blir bedre da. :o)

Skrevet

Kan det være irritabel tarm du har? Høres dette kjent ut? http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage-tarm/irritabel-tarm-syndrom

Jeg har samme problem, men har funnet ut at det blir bedre når jeg kutter ut mye fiber, frukt og kaffe (dessverre, for liker alt veldig godt). Særlig hjalp det å kutte ned på brød, prøver å spise det så lite som mulig MAKS 1 gang om dagen. Knekkebrød har jeg kuttet ut helt, det blir helt forferdelig. Har mulighet til varm lunsj og salat i kantina, så benytter meg av det så ofte jeg kan istedet for brød til lunsj, hjelper en del. Så det som liksom skal være så "sunt", er ikke sunt for meg, hvertfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...