Gå til innhold

Elendig hukommelse

Gjest Bruker_ikke_nicket_på_dette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i svært mange år vært plaget av elendig hukommelse. Jeg har STORE hull bakover i tid, og korttidshukommelsen er også dårlig.

Jeg kan pugge og pugge på noe (en tekst eller et navn, hva som helst), men klarer ikke å huske det. Har forsøkt å nytte teknikker fra bl.a. hukommelsesteknikkbøker, men klarer selvsagt ikke å huske teknikkene...

Dette oppleves som ganske invalidiserende, ettersom det griper sterkt inn i alle sosiale relasjoner. Det hindrer meg også i studier, noen jobber, og enkelte fritidsaktiviteter.

1. Hva kan dette komme av?

2. Kan noe gjøres?

Har lidd av ptsd etter flere traumer i oppveksten, er bipolar.

Gjest winda
Skrevet

Høres kjent ut det der. Jeg også har bipolar lidelse og ptsd. Riktig ille ble jeg da jeg gikk på lamictal, den måtte jeg slutte med fordi jeg glemte alt for mye. Husket ikke hvor bilen min sto parkert engang da jeg var i butikken, kastet bort ting og fant ikke igjen noen ting. Kunne starte på en setning og glemme på slutten hva jeg hadde startet med. Helt ille.

Nå er jeg fortsatt glemsk, dette kommer nok fra endel depresjoner som jeg har gått igjennom. Kjedelig, men jeg tror ikke det er så mye å gjøre med det, annet enn å lære seg noen teknikker for å huske bedre.

Skrevet

Høres kjent ut det der. Jeg også har bipolar lidelse og ptsd. Riktig ille ble jeg da jeg gikk på lamictal, den måtte jeg slutte med fordi jeg glemte alt for mye. Husket ikke hvor bilen min sto parkert engang da jeg var i butikken, kastet bort ting og fant ikke igjen noen ting. Kunne starte på en setning og glemme på slutten hva jeg hadde startet med. Helt ille.

Nå er jeg fortsatt glemsk, dette kommer nok fra endel depresjoner som jeg har gått igjennom. Kjedelig, men jeg tror ikke det er så mye å gjøre med det, annet enn å lære seg noen teknikker for å huske bedre.

''Husket ikke hvor bilen min sto parkert engang da jeg var i butikken, kastet bort ting og fant ikke igjen noen ting. Kunne starte på en setning og glemme på slutten hva jeg hadde startet med. Helt ille.''

Det er sånn jeg har det, men går ikke på Lamictal.

Jeg nekter å tro at det ike finnes noen som har peiling på dette, det må da finnes NOEN?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

PTSD, stress, depresjon - alt dette nedsetter konsentrasjonen og gjør at det føles som om du har dårlig hukommelse.

Skrevet

PTSD, stress, depresjon - alt dette nedsetter konsentrasjonen og gjør at det føles som om du har dårlig hukommelse.

Men det ikke bare føles som jeg har dårlig hukommelse, jeg har store hull i erindringen. En tidligere klassevenninne kan f.eks. snakke om ting som hendte på barneskolen el. vgs, store viktige ting, men jeg husker ingenting.

Men det du skriver - betyr det at alt ligger lagret, men at jeg på en måte ikke har tilgang til det?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men det ikke bare føles som jeg har dårlig hukommelse, jeg har store hull i erindringen. En tidligere klassevenninne kan f.eks. snakke om ting som hendte på barneskolen el. vgs, store viktige ting, men jeg husker ingenting.

Men det du skriver - betyr det at alt ligger lagret, men at jeg på en måte ikke har tilgang til det?

Jeg tenker slik:

Hukommelsestap - det har vært på harddisken, men er slettet eller en får ikke hentet det.

Konsentrajonsvansker - en hadde da bare på skjermen og i RAM uten at det ble lagret.

Skrevet

''Husket ikke hvor bilen min sto parkert engang da jeg var i butikken, kastet bort ting og fant ikke igjen noen ting. Kunne starte på en setning og glemme på slutten hva jeg hadde startet med. Helt ille.''

Det er sånn jeg har det, men går ikke på Lamictal.

Jeg nekter å tro at det ike finnes noen som har peiling på dette, det må da finnes NOEN?

''Jeg nekter å tro at det ike finnes noen som har peiling på dette, det må da finnes NOEN?

''

Det du beskriver er et kjent fenomen, men kanskje det snakkes for lite om i forbindelse med omtale av psykiske lidelser.

Skrevet

''Jeg nekter å tro at det ike finnes noen som har peiling på dette, det må da finnes NOEN?

''

Det du beskriver er et kjent fenomen, men kanskje det snakkes for lite om i forbindelse med omtale av psykiske lidelser.

Ja, som nevnt i starten av tråden - for meg oppleves dette som et stort handikapp.

Skrevet

Ja, som nevnt i starten av tråden - for meg oppleves dette som et stort handikapp.

Gå ut over landegrensene, søk info og råd i land som England og USA. Kontakt forum på nett for bipolar, hør med dem, finn ut om det er flere som strever med dette og hva de gjør. Gå videre enn lille Norge med dette.

Gjest men HVORDAN....?
Skrevet

Jeg tenker slik:

Hukommelsestap - det har vært på harddisken, men er slettet eller en får ikke hentet det.

Konsentrajonsvansker - en hadde da bare på skjermen og i RAM uten at det ble lagret.

Jeg har det også sånn! Kom inn på en bra utdannelse, men måtte bare slutte fordi jeg ikke greide å lære. Nå har årene gått, og jeg vil fortsette. Hvordan fikser man sånnt så harddisken funker igjen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...