Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var det ikke en diskusjon på dol for en tid tilbake om gardiner skulle henges med pensiden ut eller inn?

Jeg måtte iallfall flire litt da jeg kom over følgende avsnitt i en P. D. James-bok som jeg leser for tiden - hun hadde tydeligvis i 1981 sin klare mening om dette temaet:

"...hun kunne bidra med erfaringen om hvordan det var å leve i et lite rekkehus i den dårligste delen av Ruislip, gå på ungdomsskole og være eneste barn av foreldre fra arbeiderklassen som hengte gardinene sine med mønsteret ut mot gaten, fordi det som bestemte deres smak og behag og opptreden, var hva naboene mente."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365838-gardiner-og-s%C3%A5nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Var det ikke en diskusjon på dol for en tid tilbake om gardiner skulle henges med pensiden ut eller inn?''

Var det ikke Laguna som hengte gardinene med mønsteret ut mot gaten tro? :o) Den tanken har aldri falt meg inn engang. *hehe* Man kjøper jo pene gardiner for at man selv skal ha noe pent å se på. :o)

Utenfra ser det ut som hvite gardiner, og det finnes vel?

Alternativ: Vær uten gardiner til man får råd til gjennomvevde (tror jeg det heter).

''Vær uten gardiner til man får råd til gjennomvevde (tror jeg det heter).''

Mønsteret på vevde gardiner blir vel "omvendt" på baksiden?

Gjest Elextra

''fordi det som bestemte deres smak og behag og opptreden, var hva naboene mente''

Hehe, det skal jeg huske på neste gang noen hevder at det riktige er å ha rettsiden ut!

Måtte forøvrig tenke meg litt om hva vi hadde selv. Kom på årsaken - for det første har vi ikke mange gardiner i huset, for det andre har vi hovedsakelig tynne lingardiner som ikke har noen rettside (bortsett fra sømmene).

Men barna har noen litt barnslige trykk inn mot rommet - hvilket minner meg på at barnerommene snart bør fornyes ørlite.

Annonse

''Vær uten gardiner til man får råd til gjennomvevde (tror jeg det heter).''

Mønsteret på vevde gardiner blir vel "omvendt" på baksiden?

Ja, det blir jo baksiden. Men det er mange mønstre som ser helt greie ut allikevel. I mitt tilfelle dreier det seg om ett ensfarget og et bredstripete gardinsett, og naboene har ikke klaget hittil.

Gjest gardingal dame

Jeg har jobbet i en gardinavdeling i mange år, og sydd uhorvelige mengder med gardiner, og har aldri hørt at de skal henge med pensiden ut :o)

Selvfølgeelig skal de ikke det. Det er jo inne vi skal ha det pent.

Og ikke alle har då til å fore de, og ikke mange som prioriterer det heller. Det er jo fryktelig dyrt, og masse jobb å gjøre det.

Jeg har jobbet i en gardinavdeling i mange år, og sydd uhorvelige mengder med gardiner, og har aldri hørt at de skal henge med pensiden ut :o)

Selvfølgeelig skal de ikke det. Det er jo inne vi skal ha det pent.

Og ikke alle har då til å fore de, og ikke mange som prioriterer det heller. Det er jo fryktelig dyrt, og masse jobb å gjøre det.

Pluss at forede gardiner kan være litt vel "tungt" - kommer an på innredningen forøvrig. Det passer ofte bedre med tynnere gardiner, og dersom de er ensfargede er det jo ikke uvanlig at de er gjennomfargede.

Gjest Elextra

Pluss at forede gardiner kan være litt vel "tungt" - kommer an på innredningen forøvrig. Det passer ofte bedre med tynnere gardiner, og dersom de er ensfargede er det jo ikke uvanlig at de er gjennomfargede.

Ja, jeg har noen hvite sommerlige gardiner med fargleglad trykk (Marimekko), og halve vitsen er jo at lyset delvis skinner gjennom. Slike stoffer passer ikke til forede gardiner. Silkegardinene på soverommet har derimot fått lystett fôr :-)

Knis, det var meg og laguna som startet den, men jeg har folk som går 20cm fra kjøkkenvinduet mitt hele tida og det var nok derfor vi begynte å diskutere det. Men nå har jeg broderte gardiner med broderi på begge sider. Naboene ser gardinene mye nærmere enn det jeg gjør når jeg sitter på kjøkkenet.

Kanskje litt protest for flere av de nye har hengt laken foran vinduet, hehe, de har ikke oppdaget at vinduene er så blanke at det ikke går an å se inn før man skrur på lyset. Sånne hippe unge mennesker som tror de er noe fordi de har kjøpt leilighet på Grünerløkka ;o)

Knis, det var meg og laguna som startet den, men jeg har folk som går 20cm fra kjøkkenvinduet mitt hele tida og det var nok derfor vi begynte å diskutere det. Men nå har jeg broderte gardiner med broderi på begge sider. Naboene ser gardinene mye nærmere enn det jeg gjør når jeg sitter på kjøkkenet.

Kanskje litt protest for flere av de nye har hengt laken foran vinduet, hehe, de har ikke oppdaget at vinduene er så blanke at det ikke går an å se inn før man skrur på lyset. Sånne hippe unge mennesker som tror de er noe fordi de har kjøpt leilighet på Grünerløkka ;o)

he he... :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...