Gå til innhold

Vet du hvorfor vi feirer pinse?

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg er sammen med en vennegjeng. En av dem sa plutselig: "tenk, her feirer vi Pinse, uten at noen vet hvorfor."

Jeg så overrasket på ham, og fortalte hvorfor Pinsen feires. Jeg trodde det var like velkjent som hvorfor vi feirer Jul og Påske. Men det viste seg at ingen av de andre visste det, de hadde ikke en gang hørt det før.

Hva med deg? Kjenner du kulturbakgrunnen vår, slik at du vet hva som skjedde i Pinsen?

Videoannonse
Annonse
hidi, the scorpion
Skrevet

Pinsen feires fordi den Hellige Ånd kom, og var som en ild over deltakerne, og de brøt plutselig ut i fremmende språk!

Skrevet

Pinsen feires fordi den Hellige Ånd kom, og var som en ild over deltakerne, og de brøt plutselig ut i fremmende språk!

Dette skjedde i Groruddalen?

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Dette skjedde i Groruddalen?

Med vennlig hilsen

''Dette skjedde i Groruddalen?''

Who knows?

Skrevet

Jeg er også litt forskrekket over at så mange ikke aner hvorfor vi feirer pinse.

Skrevet

Grunnen til at vi feirer pinse fordi det var den dagen da Den Hellige Ånd ble gitt til alle mennesker.

Dette skjedde 50 dager etter at Jesus ble korsfestet eller påskefesten.

Pinse betyr den femtiende dagen (gresk: pentekóste hemera)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg visste det ikke før jeg leste i denne tråden, men jeg vet det nå. Vi feirer pinse fordi den hellige ånd kom til Grorudalen.

Gjest fri er fri, samma det ;)
Skrevet

Nope.....hører forklaringen hvert eneste år, men året etter er det glemt.

Det VIL bare ikke feste seg oppi hodet det der med pinsen.

Skrevet

Ja, det vet jeg.

Tror ikke noe på det, men er glad for en frimandag i juni!

Gjest togli
Skrevet

Oj, det trodde jeg da alle over ungdomsskolen visste?

Gjest Hulderen
Skrevet

Oj, det trodde jeg da alle over ungdomsskolen visste?

Det trodde jeg også, derfor måtte jeg sjekke om det bare var vennegjengen min som var så sløv. Men tåden her viser at de ikke er alene.

Gjest Hulderen
Skrevet

Ja, det vet jeg.

Tror ikke noe på det, men er glad for en frimandag i juni!

Ikke så farlig hva du tror på, godt å høre at du visste hva Pinsa står for :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg visste det ikke før jeg leste i denne tråden, men jeg vet det nå. Vi feirer pinse fordi den hellige ånd kom til Grorudalen.

Du, altså;)))

Skrevet

I GT var det en takkefest for kornhøsten, senere også knyttet til minnet om mottakelsen av Lovens tavler på Sinai-fjellet femti dager etter utgangen av Egypt (Pesach).

Så akkurat som med påsken, finnes det en historie fra GT og en fra NT.

Skrevet

Det spørsmålet fikk jeg fra åtteåringen på pinseaften i fjor, og svarte før jeg fikk tenkt meg om: "Fordi Jesus dro opp til himmelen." Hvorpå hun repliserte enda raskere: "Brukte han virkelig tre dager på det???".

Jeg vet det nå, og det gjør hun også :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

I GT var det en takkefest for kornhøsten, senere også knyttet til minnet om mottakelsen av Lovens tavler på Sinai-fjellet femti dager etter utgangen av Egypt (Pesach).

Så akkurat som med påsken, finnes det en historie fra GT og en fra NT.

Absolutt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...