Gå til innhold

Vet du hvorfor vi feirer pinse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Det spørsmålet fikk jeg fra åtteåringen på pinseaften i fjor, og svarte før jeg fikk tenkt meg om: "Fordi Jesus dro opp til himmelen." Hvorpå hun repliserte enda raskere: "Brukte han virkelig tre dager på det???".

Jeg vet det nå, og det gjør hun også :-)

He he, godt tenkt av åtteåringen.

Gjest pinsevenn?

Jeg husker ikke hvorfor vi feirer pinse...

nå har jeg fri likevel denne langhelgen pga jeg har permisjon, så sånn sett merker jeg egentlig ikke at det er pinse, men ser flere på facebook sier god pinse osv...

Hm pinse ja... hva er pinse, bortsett fra at man får fri?

Det har vel noe med bibelen å gjøre, jeg tipper det har med noe fra det gamle testamentet?? Huff.... flaue greier, tror jeg må google....

Til og med min mann som er oppvokst i en indremisjonsfamilie der foreldrene er aktive i KRF og Sognerådet visste ikke dette!

Men det må jo være noe viktig siden de til og med har startet egen "sekt" for denne tiden, pinsemenigheten med alle sine pinsevenner.

Gjest Hulderen

Jeg husker ikke hvorfor vi feirer pinse...

nå har jeg fri likevel denne langhelgen pga jeg har permisjon, så sånn sett merker jeg egentlig ikke at det er pinse, men ser flere på facebook sier god pinse osv...

Hm pinse ja... hva er pinse, bortsett fra at man får fri?

Det har vel noe med bibelen å gjøre, jeg tipper det har med noe fra det gamle testamentet?? Huff.... flaue greier, tror jeg må google....

Til og med min mann som er oppvokst i en indremisjonsfamilie der foreldrene er aktive i KRF og Sognerådet visste ikke dette!

Men det må jo være noe viktig siden de til og med har startet egen "sekt" for denne tiden, pinsemenigheten med alle sine pinsevenner.

Litt rart, det der, hvordan både påsken og julen står så mye sterkere enn pinsen. Du husker sikkert at Jesus dro tilbake til himmelen på Kristihimmelfartsdag. Da lovte han at disiplene ikke skulle bli værende alene, de skulle få Deb Hellige Ånd. På første pinsedag kom det en vind, og Den Hellige Ånd kom i form av ildtunger som delte seg og satte seg på disiplene. Da begynte de å snakke ulike språk, og folk fra andre steder som var der, opplevde å høre sitt språk.

Egentlig en veldig viktig del av kristendommen. Men her i Norge er dt ikke lagt så stor vekt på Den Hellige Ånd og det å få Åndegaver, som å kunne tale i tunger, tolke, helbrede. Likevel trodde jeg folk visste at det var det som skjedde den dagen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...