Gjest bipolarinnen Skrevet 11. juni 2011 Skrevet 11. juni 2011 1 ) Kan jeg som pasient be om begrunnelse for avslag hos privatpraktiserende ? 2 ) Har de regler de må følge mht til pasientmengde og varighet på behandling. ? 3 ) Har det offentlige noe innsyn i det hele tatt om hvordan de privatpraktiserende med tilskudd jobber ? 0 Siter
lealaus Skrevet 11. juni 2011 Skrevet 11. juni 2011 Jeg sendte i sin tid ut rundt 25 brev til ulike psykiatere i Oslo som hadde avtale med folketrygden. Jeg fikk ett avslag ("har ikke kapasitet"), en som hadde en mulig åpning et halvt år fram i tid og en som kunne tilby meg terapi en måned senere. De 22 andre hørte jeg aldri noe fra - men det trengte jeg jo forsåvidt ikke, siden han som hadde tid en måned senere viste seg å passe mitt terapiløp helt ypperlig. Fikk mye hjelp fra han. Men det må være lov til å mene at det faktisk er temmelig arrogant å ikke engang gi en minste respons... 0 Siter
Gjest bipolarinnen Skrevet 11. juni 2011 Skrevet 11. juni 2011 Jeg sendte i sin tid ut rundt 25 brev til ulike psykiatere i Oslo som hadde avtale med folketrygden. Jeg fikk ett avslag ("har ikke kapasitet"), en som hadde en mulig åpning et halvt år fram i tid og en som kunne tilby meg terapi en måned senere. De 22 andre hørte jeg aldri noe fra - men det trengte jeg jo forsåvidt ikke, siden han som hadde tid en måned senere viste seg å passe mitt terapiløp helt ypperlig. Fikk mye hjelp fra han. Men det må være lov til å mene at det faktisk er temmelig arrogant å ikke engang gi en minste respons... Jeg tror jeg sendt rundt 20 brev. 10 av dem sendte søknaden min i retur og beskjed om at de ikke hadde noe ledig. Resten hørte jeg ikke noe i fra. Nå har jeg gitt opp hele greia, og går til en psykomotoriker. Synes det fungerer like bra som en terapeut. fysioterapeutene er konkrete mennesker. Det er det jeg trenger nå. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. juni 2011 Skrevet 12. juni 2011 1 ) Kan jeg som pasient be om begrunnelse for avslag hos privatpraktiserende ? S: Det kan du. Vanligvis er grunnen begrenset kapasitet. 2 ) Har de regler de må følge mht til pasientmengde og varighet på behandling? S: Hvis de har driftstilskudd, har de noen meget romslige regler de må følge. 3 ) Har det offentlige noe innsyn i det hele tatt om hvordan de privatpraktiserende med tilskudd jobber ? S: Ja, hvis de har driftstilskudd. Innsynet og kontrollen er alt for dårlig. Tar med et pkt til: Hvis de har driftstilskudd, skal de selvsagt svare på alle brev/henvisninger. Skulle ønske at langt flere pasienter krevde langt bedre systemer og kontroll med de privatpraktiserende både fra RHF og fra Helsetilsynet. 0 Siter
Gjest bipolarinnen Skrevet 13. juni 2011 Skrevet 13. juni 2011 1 ) Kan jeg som pasient be om begrunnelse for avslag hos privatpraktiserende ? S: Det kan du. Vanligvis er grunnen begrenset kapasitet. 2 ) Har de regler de må følge mht til pasientmengde og varighet på behandling? S: Hvis de har driftstilskudd, har de noen meget romslige regler de må følge. 3 ) Har det offentlige noe innsyn i det hele tatt om hvordan de privatpraktiserende med tilskudd jobber ? S: Ja, hvis de har driftstilskudd. Innsynet og kontrollen er alt for dårlig. Tar med et pkt til: Hvis de har driftstilskudd, skal de selvsagt svare på alle brev/henvisninger. Skulle ønske at langt flere pasienter krevde langt bedre systemer og kontroll med de privatpraktiserende både fra RHF og fra Helsetilsynet. Er jeg som pasient i en posisjon til å kreve noe som helst? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. juni 2011 Skrevet 13. juni 2011 Er jeg som pasient i en posisjon til å kreve noe som helst? Hos de med avtalehjemmel: Du kan forlange det samme som ved en offentlig poliklinikk. Hos de uten avtale: De skal forholde seg til alle helselover. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.