Gå til innhold

Må privatpraktiserende psyk begrunne avslag?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinnen
Skrevet

1 ) Kan jeg som pasient be om begrunnelse for avslag hos privatpraktiserende ?

2 ) Har de regler de må følge mht til pasientmengde og varighet på behandling. ?

3 ) Har det offentlige noe innsyn i det hele tatt om hvordan de privatpraktiserende med tilskudd jobber ?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg sendte i sin tid ut rundt 25 brev til ulike psykiatere i Oslo som hadde avtale med folketrygden. Jeg fikk ett avslag ("har ikke kapasitet"), en som hadde en mulig åpning et halvt år fram i tid og en som kunne tilby meg terapi en måned senere.

De 22 andre hørte jeg aldri noe fra - men det trengte jeg jo forsåvidt ikke, siden han som hadde tid en måned senere viste seg å passe mitt terapiløp helt ypperlig. Fikk mye hjelp fra han.

Men det må være lov til å mene at det faktisk er temmelig arrogant å ikke engang gi en minste respons...

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Jeg sendte i sin tid ut rundt 25 brev til ulike psykiatere i Oslo som hadde avtale med folketrygden. Jeg fikk ett avslag ("har ikke kapasitet"), en som hadde en mulig åpning et halvt år fram i tid og en som kunne tilby meg terapi en måned senere.

De 22 andre hørte jeg aldri noe fra - men det trengte jeg jo forsåvidt ikke, siden han som hadde tid en måned senere viste seg å passe mitt terapiløp helt ypperlig. Fikk mye hjelp fra han.

Men det må være lov til å mene at det faktisk er temmelig arrogant å ikke engang gi en minste respons...

Jeg tror jeg sendt rundt 20 brev. 10 av dem sendte søknaden min i retur og beskjed om at de ikke hadde noe ledig. Resten hørte jeg ikke noe i fra.

Nå har jeg gitt opp hele greia, og går til en psykomotoriker. Synes det fungerer like bra som en terapeut. fysioterapeutene er konkrete mennesker. Det er det jeg trenger nå.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

S: Det kan du. Vanligvis er grunnen begrenset kapasitet.

2 ) Har de regler de må følge mht til pasientmengde og varighet på behandling?

S: Hvis de har driftstilskudd, har de noen meget romslige regler de må følge.

3 ) Har det offentlige noe innsyn i det hele tatt om hvordan de privatpraktiserende med tilskudd jobber ?

S: Ja, hvis de har driftstilskudd. Innsynet og kontrollen er alt for dårlig.

Tar med et pkt til: Hvis de har driftstilskudd, skal de selvsagt svare på alle brev/henvisninger.

Skulle ønske at langt flere pasienter krevde langt bedre systemer og kontroll med de privatpraktiserende både fra RHF og fra Helsetilsynet.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

S: Det kan du. Vanligvis er grunnen begrenset kapasitet.

2 ) Har de regler de må følge mht til pasientmengde og varighet på behandling?

S: Hvis de har driftstilskudd, har de noen meget romslige regler de må følge.

S: Ja, hvis de har driftstilskudd. Innsynet og kontrollen er alt for dårlig.

Tar med et pkt til: Hvis de har driftstilskudd, skal de selvsagt svare på alle brev/henvisninger.

Skulle ønske at langt flere pasienter krevde langt bedre systemer og kontroll med de privatpraktiserende både fra RHF og fra Helsetilsynet.

Er jeg som pasient i en posisjon til å kreve noe som helst?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er jeg som pasient i en posisjon til å kreve noe som helst?

Hos de med avtalehjemmel: Du kan forlange det samme som ved en offentlig poliklinikk.

Hos de uten avtale: De skal forholde seg til alle helselover.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...