Gå til innhold

er mennesker med psykdom farlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med tanke på medias mange oppslag om psykisk syke som "tikkende bomber", kan man jo forstå at noen blir redde. Kun noen få fordyper seg mer i materien, mens de aller fleste bunkrer opp frykt og stigmatisering - og til slutt kan det få resultater som dette.

Trist - veldig trist.

(Jeg kjente imidlertid en del mennesker før, som fremdeles går over på andre sida av gata for å unngå å treffe meg, selv 10 år etter at jeg fikk diagnosen. Bor ikke i større by enn at rykter sprer seg, og noen er mer aktive ryktemakere enn andre. Heldigvis tar jeg det ikke innover meg, men synes nesten synd på slike folk. Jeg vet hvem jeg er, og jeg vet hva jeg står for. Jeg har dessuten gode venner og andre bekjente som ser meg som den jeg er.)

Gjest Nevertheless
Skrevet

Huff, dette gjør meg innmari provosert. Frykt er farligere enn psykisk sykdom. Jeg trodde ikke det stod SÅ dårlig til med stigmatiseringen av psykiske syke.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Med tanke på medias mange oppslag om psykisk syke som "tikkende bomber", kan man jo forstå at noen blir redde. Kun noen få fordyper seg mer i materien, mens de aller fleste bunkrer opp frykt og stigmatisering - og til slutt kan det få resultater som dette.

Trist - veldig trist.

(Jeg kjente imidlertid en del mennesker før, som fremdeles går over på andre sida av gata for å unngå å treffe meg, selv 10 år etter at jeg fikk diagnosen. Bor ikke i større by enn at rykter sprer seg, og noen er mer aktive ryktemakere enn andre. Heldigvis tar jeg det ikke innover meg, men synes nesten synd på slike folk. Jeg vet hvem jeg er, og jeg vet hva jeg står for. Jeg har dessuten gode venner og andre bekjente som ser meg som den jeg er.)

Jeg vet også om noen som var skeptiske til å kjøpe hus som lå rett ved Gaustad psykehus.

For å si det sånn så hadde jeg vært mere skeptisk til å bo rett ved et asylmottak. Asylsøkere er i en vanskelig livssituasjon og ved å samle alle disse kan det fort samle seg op masse aggresjon og uro. jeg tenker ikke at de ville utgjøre noen trussel for alle oss andre,men at vi selv ville blitt påvirket av det hele.

Skrevet

sykdom er ikke farlig, hvis den ikke er smittsom da. en person er ikke avhengi av en sykdom for å bli farlig for andre. Det som gjør en person farlig, er personens holdning til menneskverdet, meg først, gir næring til bitterehet og hat. noe som kan gjøre en person farlig, kanskje også å leve under en menningsløs tilværelse i lang tid, men her er det også innestilling til personen som avgjør mye.

Gjest Merlen
Skrevet

Utrolig trist dette, nesten ikke til å tro!

Trodde virkelig ikke det stod så ille til med folkeopplysningen av AS Norge.

Skrevet

Et av problemene er at 'psykisk syke' ofte brukes ganske ukritisk som sekkebegrep.

Et lite mindretall av psykisk syke er farlige for omgivelsene. Et lite mindretall av psykisk syke er til stor plage for sine omgivelser. Vi ser stadig tragiske eksempel på at behandlingsapparatet svikter i forhold til disse.

Et mindretall har også rusproblemer.

Om jeg fikk vite at det skulle opprettes boliger for pyskisk syke i mitt nærområde, ville jeg først og fremst lurt på hva det vage begrepet 'psykisk syke' innebar i akkurat dette tilfellet.

Alt etter hvor i landet jeg bodde ville jeg hatt større eller mindre tillit til at kommunen lot være å plassere personer som absolutt ikke burde bo der i disse boligene.

Denne konkrete saken kjenner jeg for lite til. Men på generelt grunnlag mener jeg at skepsiss til slike boliger ikke bare behøver å bygge på fordommer, men begrunnet misstillit til dem som styrer og steller med dette.

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvilken psykisk sykdom? I hvilke situasjoner? og for hvem er en farlig?

Farlighet er spesielt knyttet til rusmisbruk, og særlig hvis det er kombinert enten med umedisinert psykose og/eller antisosial personlighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...