Gå til innhold

Noen spm om delt samvær....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Dorthe

8

• AAA

5

• Persille1365381127

5

Gjest regn på det

Jeg synes mindre bidrag er et elendig argument for delt omsorg. Og er han sikker på at det vil lønne seg? Han må ha barna mer, med de utgiftene det medfører, og han må betale halvparten av sfo, fritidsaktiviteter, klær og utstyr. Bidrag kan det fortsatt bli, hvis han tjener mer enn deg. Og dere kan begge se frem til atskillige diskusjoner av den typen dere er i gang med angående ferien. Hva trenger barna egentlig? Sånn sett kan det kanskje lønne seg for ham likevel, hvis han mener de trenger mye mindre enn du gjør, og derfor mener at hvis du insisterer, må du betale selv. Men hva mener du, er dette en situasjon du ønsker? Du kan bare si nei hvis ikke.

Gjest bare et forslag

Trenger 14-åringen å bo mer hos faren da? Hvis hun vil bo hos deg synes jeg jo at hun burde få lov til det. Når hun blir 15 så får hun uansett bestemme selv. Og alle barn skal ha ganske mye de skulle sagt når de er over 12. Nå snakker jeg i forhold til barnevernsloven.

Jeg har hengt meg opp i begunnelsen her jeg, at det er pga at han slipper å betale 4000 kr i bidrag han vil ha delt bosted.

Er dette noe han har sagt? Hvis det er, tror jeg at jeg ville gått flere runder. Den begrunnelsen stinker.

På den annen side, er det ikke unormalt eller uvanlig å tildele den andre delen i et nyoppløst ekteskap både motiver og meninger som ikke nødvendigvis svarer helt til virkeligheten... ;-)

Gjest togli

Nja, de forandrer seg ganske mye etter som tida går altså. Det er faren til minstemann som har lært de to eldste å sykle, ski, svømme osv men han har ikke lært sin egen. Det er som om han skal straffe meg og i mitt tilfelle så har det vært enklest å straffe økonomisk og sportslig. Han skjønner ikke at det er ungen/ungene han straffer. Det var ikke så ille i starten, men det ble verre og verre

Huff...trasig når det blir sånn :((

Gjest togli

Siden to av jentene har lyst til å ha delt bosted, så kan dere vel gjøre et forsøk? Jeg tror ikke det går an å ha bastante meninger på forhånd om hvordan det vil fungere for jentene, forutsatt at dere er i stand til å samarbeide godt.

Når det gjelder sommerferien og minstejenta, så synes jeg også at hun er for ung til å være hjemme alene hele dagen, men kan hun ikke evt. være noe på sfo?

Hun kan være på sfo, men da må vi kjøpe ekstra dager.... tror ikke han vil det, for det blir for dyrt....

Tror nok han fort vil innse at hun ikke kan være alene så mye, men han ser det helst ikke før han står midt oppi det ;)

Annonse

Gjest togli

Jeg synes mindre bidrag er et elendig argument for delt omsorg. Og er han sikker på at det vil lønne seg? Han må ha barna mer, med de utgiftene det medfører, og han må betale halvparten av sfo, fritidsaktiviteter, klær og utstyr. Bidrag kan det fortsatt bli, hvis han tjener mer enn deg. Og dere kan begge se frem til atskillige diskusjoner av den typen dere er i gang med angående ferien. Hva trenger barna egentlig? Sånn sett kan det kanskje lønne seg for ham likevel, hvis han mener de trenger mye mindre enn du gjør, og derfor mener at hvis du insisterer, må du betale selv. Men hva mener du, er dette en situasjon du ønsker? Du kan bare si nei hvis ikke.

Jeg ønsker å ha det som nå, men han har jo like stor rett som meg til å uttale seg om dette... og barna er like mye hans som mine...

Jeg tror også han fort vil finne ut at det er dyrt å ha barn og at han ikke vil merke forskjell på lommeboka uansett.., men da har vi jo allerede starta den nye ordningen, og jeg tror ikke det er sunt å ombestemme seg hele tiden.. Ungene trenger faste rammer og forutsigbarhet...

For å si det sånn.. jeg ville aldri godtatt å ha barna mindre enn annenhver uke... så jeg må forstå ham også... Satser på det ikke bare er pengene han tenker på, for han er jo glad i barna han også :)

Gjest togli

Trenger 14-åringen å bo mer hos faren da? Hvis hun vil bo hos deg synes jeg jo at hun burde få lov til det. Når hun blir 15 så får hun uansett bestemme selv. Og alle barn skal ha ganske mye de skulle sagt når de er over 12. Nå snakker jeg i forhold til barnevernsloven.

Ja, det er en mulighet... må nok diskutere dette med faren og med henne når det nærmer seg...

Hun sier hun skal overtale søstrene til å beholde dagens ordning, men det synes jeg ikke barna skal måtte forholde seg til - så jeg har sagt at hun ikke skal blande inn dem der ;)

Gjest togli

Jeg har hengt meg opp i begunnelsen her jeg, at det er pga at han slipper å betale 4000 kr i bidrag han vil ha delt bosted.

Er dette noe han har sagt? Hvis det er, tror jeg at jeg ville gått flere runder. Den begrunnelsen stinker.

På den annen side, er det ikke unormalt eller uvanlig å tildele den andre delen i et nyoppløst ekteskap både motiver og meninger som ikke nødvendigvis svarer helt til virkeligheten... ;-)

Han sa det ja... sagt dette begge gangene det har vært oppe.. og da stikker det litt i meg.. innrømmer det... men jeg vet jo han elsker barna sine på samme måte som jeg elsker dem.... så mulig han bare uttaler seg litt klumsete...

Gjest Tatjana

Jeg hengte meg opp i dette:

''En annen ting er at jeg jobber som lærer og har fri i skoleferiene... Pappaen mener at barna kan være alene hjemme når han er på jobb ("sånn som alle andre foreldre gjør")...men jeg greier ikke helt å se for meg at minstejenta (ble syv for noen uker siden) skal være hjemme alene med storesøstrene flere uker av sommerferien f.eks... ''

Nei, "alle andre" foreldre gjør det ikke sånn. Ikke her i hvert fall. For ungene under 5. klasse har plass i barnehage/SFO, og selv om de er pålagt å ta 4 uker sommerferie så er det noe foreldrene fint klarer å dekke opp.

De som ikke har plass på SFO kjøper ekstra dager eller har hjemmeværende besteforeldre eller andre voksne som tar ansvaret. Jeg vet ikke om noen barn her i bygda som må være alene hjemme i ukesvis når de er så små, med bare litt eldre søsken til å ta ansvaret for seg.

Og når du er lærer og likevel har fri, da blir det en meget spesiell løsning synes jeg.

Dette var sikkert ikke til mye hjelp, beklager det, altså.

Gjest regn på det

Jeg ønsker å ha det som nå, men han har jo like stor rett som meg til å uttale seg om dette... og barna er like mye hans som mine...

Jeg tror også han fort vil finne ut at det er dyrt å ha barn og at han ikke vil merke forskjell på lommeboka uansett.., men da har vi jo allerede starta den nye ordningen, og jeg tror ikke det er sunt å ombestemme seg hele tiden.. Ungene trenger faste rammer og forutsigbarhet...

For å si det sånn.. jeg ville aldri godtatt å ha barna mindre enn annenhver uke... så jeg må forstå ham også... Satser på det ikke bare er pengene han tenker på, for han er jo glad i barna han også :)

Hadde han hatt som motiv å se barna mest mulig hadde jeg skjønt det bedre, men når han bruker økonomi ville jeg vært betenkt. Men bli nå for all del enig på forhånd om utgiftsdelingen, og sørg for at det blir en ordning der du ikke blir sittende med mesteparten. Det er ikke den gjerrigste som skal definere alene hva barna trenger.

Og så synes jeg at eldste må respekteres i at hun ikke vil.

Må bare si at du har en fantastisk innstilling som det står stor respekt av, togli! Eksen din virker også som en klok og ansvarsfull mann. Et ypperlig utgangspunkt; er overbevist om at dere klarer å løse dette til barnas beste, lykke til :-)

Gjest togli

Jeg hengte meg opp i dette:

''En annen ting er at jeg jobber som lærer og har fri i skoleferiene... Pappaen mener at barna kan være alene hjemme når han er på jobb ("sånn som alle andre foreldre gjør")...men jeg greier ikke helt å se for meg at minstejenta (ble syv for noen uker siden) skal være hjemme alene med storesøstrene flere uker av sommerferien f.eks... ''

Nei, "alle andre" foreldre gjør det ikke sånn. Ikke her i hvert fall. For ungene under 5. klasse har plass i barnehage/SFO, og selv om de er pålagt å ta 4 uker sommerferie så er det noe foreldrene fint klarer å dekke opp.

De som ikke har plass på SFO kjøper ekstra dager eller har hjemmeværende besteforeldre eller andre voksne som tar ansvaret. Jeg vet ikke om noen barn her i bygda som må være alene hjemme i ukesvis når de er så små, med bare litt eldre søsken til å ta ansvaret for seg.

Og når du er lærer og likevel har fri, da blir det en meget spesiell løsning synes jeg.

Dette var sikkert ikke til mye hjelp, beklager det, altså.

Ja, er enig i det... og jeg har gjerne barna jeg.. men jeg føler vel litt på at det blir feil å dele 50/50 på papiret når det i realiteten ikke vil bli sånn (for det har jeg ikke samvittighet til)... men jeg håper ikke det blir sett på som egoistisk av meg at jeg av den grunn ønsker 40/60 e.l.. klart det koster meg litt ekstra, men usikker på om det blir for dumt å kreve bidrag for det lille ekstra. Jeg ønsker ikke å bli sett på som vanskelig;)

Annonse

Gjest togli

Hadde han hatt som motiv å se barna mest mulig hadde jeg skjønt det bedre, men når han bruker økonomi ville jeg vært betenkt. Men bli nå for all del enig på forhånd om utgiftsdelingen, og sørg for at det blir en ordning der du ikke blir sittende med mesteparten. Det er ikke den gjerrigste som skal definere alene hva barna trenger.

Og så synes jeg at eldste må respekteres i at hun ikke vil.

Takk for svar:) Enig i det du sier:)

Gjest togli

Må bare si at du har en fantastisk innstilling som det står stor respekt av, togli! Eksen din virker også som en klok og ansvarsfull mann. Et ypperlig utgangspunkt; er overbevist om at dere klarer å løse dette til barnas beste, lykke til :-)

Tusen takk:) Tror nok vi skal greie å løse det på best mulig måte - skulle bare ønske det var 100 % fra begges side at vi gjorde det som var best for barna (hadde vi bare visst det :P)

I forbindelse med praksis har jeg snakket med flere som arbeider i familievernet, barnevernet, helsestasjon osv. Uten unntak er alle fagpersoner enig om at 50/50 løsning er særdeles ugunstig for ungene.

Jeg har også snakket med flere ungdommer/unge voksne som har bodd 50/50 hos far og hos mor, og uten unntak har de vært enige om at de ikke har følt seg hjemme noe sted. De har på en måte følt de har vært på besøk hos begge foreldrene. Særlig merkes dette når både far og mor får ny partner og kanskje nye barn.

Jeg har altså overhodet ingen løsning for dere, og heller ikke noe å bidra med i forhold til det du spurte om. Jeg kommer bare med et innspill i forhold til delingsbrøken.

mariaflyfly

Den eldste er strengt tatt gammel nok til å bestemme sjøl, synes jeg. La de to få en prøveperiode på f.eks 6 eller 12 mnd og se hvordan det går dersom de selv vil det.

Jeg er i utgangspunktet av de som er meget skeptiske til en 50/50-løsning, men dere virker jo som om dere samarbeider greit, så da skal det vel gå ok så lenge dere også bor i samme skolekrets.

mariaflyfly

I forbindelse med praksis har jeg snakket med flere som arbeider i familievernet, barnevernet, helsestasjon osv. Uten unntak er alle fagpersoner enig om at 50/50 løsning er særdeles ugunstig for ungene.

Jeg har også snakket med flere ungdommer/unge voksne som har bodd 50/50 hos far og hos mor, og uten unntak har de vært enige om at de ikke har følt seg hjemme noe sted. De har på en måte følt de har vært på besøk hos begge foreldrene. Særlig merkes dette når både far og mor får ny partner og kanskje nye barn.

Jeg har altså overhodet ingen løsning for dere, og heller ikke noe å bidra med i forhold til det du spurte om. Jeg kommer bare med et innspill i forhold til delingsbrøken.

''I forbindelse med praksis har jeg snakket med flere som arbeider i familievernet, barnevernet, helsestasjon osv. Uten unntak er alle fagpersoner enig om at 50/50 løsning er særdeles ugunstig for ungene. ''

Jeg synes det blir litt svart/hvitt å si det på denne måten. En 50/50-løsning kan være kjempefint dersom foreldrene bor like ved hverandre og har et utmerket samarbeid seg i mellom.

Jeg er av dem som er svært skeptiske til en slik løsning, bare så det er sagt. Jeg mener altså at samarbeidet er nøkkelen til å få en slik ordning til å fungere. Der samarbeidet skurrer, eller foreldrene er et snev av uvenner, bør man unngå det, slik jeg ser det.

Vi har 50/50 deling, og har hatt det siden starten (3 år)

Det ser ut til å fungere fint for barna. Vi bor i samme skolekrets og vennekrets.

Jeg sier "ser ut til å fungere fint" fordi man aldri har noen garanti for det. Det svaret er det bare barna som har.

Men de er glade og fornøyde i hverdagen. De gleder seg til å dra til faren når fredagen nærmer seg, og faren sier at det samme gjelder andre veien.

Vi har et tilnærmet konfliktfritt samarbeide, og det har jeg lest skal være essensielt for å lykkes med en slik ordning.

En venninne har lærermann. De har også 50/50 og gjør det slik at barna er hos henne i hennes uker også når han har ferie, men da tusler de gjerne bort til ham en tur på dagen. De sover altså hos henne. Sover kanskje litt lenger om morgenen, har en lat morgen - og så går de bort til ham når de selv har lyst. Så kommer de hjem til mor igjen for middag og blir der resten av ettermiddagen/kvelden.

Jeg har bedt om at vi prøver en periode først for å se hvordan det fungerer og det gikk han med på, så får han finne ut om han orker å ta så stor del av ansvaret osv..

Takk for svar:)

Det tror jeg er lurt, både fordi dere da slipper å forandre på "høytidelige" avtaler hele tiden, og fordi han da får et innblikk i hva han går til - tenker på det du skrev om ansvar for skolearbeid osv. Det kan være mer enn han ser for seg.

Jeg synes også den eldste skal få bestemme selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...