Gå til innhold

Hva får barn i ukelønn, evt mnd lønn i dag?

Anbefalte innlegg

I aldersgruppene 4-7 år og7-13 Hva bidrar de med for å fortjene denne "lønnen"?

Og hva med tenåringer fra til de bllir 18? Da er vel kanskje månedslønn mer relevant? Og ikke minst at de bidrar mer!

Ser det er altfor mange bortskjemte barn og tenåringer rundtforbi, som får alt for mye penger uten å bidra noe særlig. Rene bjørnetjenesten spør du meg...

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• meg__123!

8

• Mirabell

6

• Onsdag1365380628

3

• Franzeska

3

Mest aktive i denne tråden

brilleslangen

min 6åring får 100 kr mnd og min niåring får 150 kr mnd. Har ikke så mange plikter. Må selv rydde rommene sine, og rot de har rotet rundtomkring. Iallfall før vaskehjelpen kommer en gang pr 14 dag. Legger også på plass nyvaskede og sammenbrettede klær i klesskapene sine. De må også legge våte votter og luer til tørk på vaskerommet samt henge opp yttertøyet, og om yttertøyet er vått skal det da inn på vaskerommet og henges opp slik at vått tøy ikke blir liggende i haug. Og de ordner selv med skotørkeren hvis de har våte sko. Blir altså mer å passe på på vinteren enn om sommeren. Men ikke så mye. de gjør jo noen småærender innimellom i tillegg, men da mer på frivillig basis

Vi startet med ukeslønn for noen år siden, men siden jeg som mor var litt lite flink til skaffe pengene til riktig tid gikk vi over til månedspenger istedet. Mye enklere for meg å forholde meg til og fungerer greit her i huset. Jeg kjøper lørdagsgodtet utenom

Pengene de får får de ikke bruke på godteri, så stort sett blir det spart til byturer/ferie eller om de ønsker seg noe spesielt som de sparer til

Onsdag1365380628

Min 14 åring får ikke fast uke eller månedslønn. Jeg gir henne 500-1000 kroner innimellom, og dette disponerer hun fritt. Hun er flink med penger og har alltid litt i bakhånd. Hun har ikke faste oppgaver hjemme.

Min snart 9 åring får 60,- i uken. Han har da ansvar for å holde orden på kjøkkenet/allrommet. Er utrolig flink og rydder kjøkken ett par ganger til dagen, tar inn/ut av maskinen, ut med søppel, tørker benker og bord, setter stoler på bordet og støvsuger eller mopper. Helt klart verd pengene ;)

Snart 7 åringen skal holde orden i yttergang, sant lekekrok. For dette skal hun få 30,- uken. Hun er desverre ikke like pliktoppfyllende, så det bruker å bli en 10,- i uken.

De to minste har ingen faste plikter eller ukelønn.

Annonse

Hos oss får 9-åringen 80,- og 12-åringen 100,- pr måned. I itllegg får de lørdagsgodt og is og litt småtteri innimellom.

De har ikke noen spesielle plikter bortsett fra å hjelpe til når de blir spurt. (gå ut med søppel, henge opp klær, klippe plen etv)

Gjest KristineMed3

10 år = 100 kr i uka fordi han følger lillesøster i barnehagen hver dag, småhandler for oss og holder rommet i orden, støvsuger av og til og plukker ut av oppvaskmaskina en gang i mellom.

8 år = 50 kr i uka, for å holde rommet i orden, holde det ryddig i kjellerstua, småhandle for oss og sjekke at dører er låst når han går til skolen.

Rutiner er viktig, og at de er positive når de blir spurt om å gjøre noe. De slipper å gjøre så mye når pappa'n er hjemme (pendler).

5 år = småpenger, hun gjør liksom close to nada.

Gjest Mor til to barn

Hm...poden på 11 snart 12 får 50 kr uka. Tenkte å heller sette inn 200 kr måneden på sparekonto enn at han får det utbetalt? Altså 400 tilsammen.Er det gjerrig? Eller burde han få 100 kroner uka utenom sparing?

Den eldste får stipend og barnebidrag så blir det.

Hos oss får 9-åringen 80,- og 12-åringen 100,- pr måned. I itllegg får de lørdagsgodt og is og litt småtteri innimellom.

De har ikke noen spesielle plikter bortsett fra å hjelpe til når de blir spurt. (gå ut med søppel, henge opp klær, klippe plen etv)

Skulle vel bare mangle å få lørdagsgodt og is vel...? :P

Her får de 50 kr i uka, som også inkluderer lørdagsgodt (bortsett fra brur og potetgull). Noe som også har bidratt til lite godterispising.

Trodde det var en selvfølge at foreldrene betalte lørdagsgodt til barna jeg? Og ikke at ukepengene måtte gå til slikt.....

Gjest Kayia

Skulle vel bare mangle å få lørdagsgodt og is vel...? :P

Hvorfor det? Da min var 9-10 fikk han tilsvarende det vi ville gitt til lørdagsgodt i tillegg til ukelønntaksten i gata, så kunne han kjøpe godteri eller spare som han ville selv. Han sparte forøvrig a l d r i.

Trodde det var en selvfølge at foreldrene betalte lørdagsgodt til barna jeg? Og ikke at ukepengene måtte gå til slikt.....

''Trodde det var en selvfølge at foreldrene betalte lørdagsgodt til barna jeg? Og ikke at ukepengene måtte gå til slikt.....

''

Det høres ut som du syns man MÅ kjøpe godteri ;-)

Jeg syns det var lurt, jeg, å la barna få "valget" mellom penger og godteri. 50,- kr pr uke er jo ikke så lite, heller.

Annonse

Hvorfor det? Da min var 9-10 fikk han tilsvarende det vi ville gitt til lørdagsgodt i tillegg til ukelønntaksten i gata, så kunne han kjøpe godteri eller spare som han ville selv. Han sparte forøvrig a l d r i.

''Han sparte forøvrig a l d r i.

''

Jeg tror ikke guttungen min ville spart pengene heller :-) Han klarer ikke spare til noen ting, pengene brenner i lomma. Men datteren, derimot; hun bruker knapt egne penger til noe. Merkelig hvor forskjellige de er!

Gjest Kayia

''Han sparte forøvrig a l d r i.

''

Jeg tror ikke guttungen min ville spart pengene heller :-) Han klarer ikke spare til noen ting, pengene brenner i lomma. Men datteren, derimot; hun bruker knapt egne penger til noe. Merkelig hvor forskjellige de er!

Han har blitt bedre med årene, er faktisk ikke så ille nå, men han har a l d r i spart av det som skulle gå til godteri. Dette har jeg faktisk ingen tro på at vi endre seg heller ... :P

Det blir jo noe helt annet når han får tilsvarende pluss ukelønnen....

''Trodde det var en selvfølge at foreldrene betalte lørdagsgodt til barna jeg? Og ikke at ukepengene måtte gå til slikt.....

''

Det høres ut som du syns man MÅ kjøpe godteri ;-)

Jeg syns det var lurt, jeg, å la barna få "valget" mellom penger og godteri. 50,- kr pr uke er jo ikke så lite, heller.

Men det er jo vanlig at barn skal få lørdagsgodt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...