Gå til innhold

Er kvinner som beholder eget navn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

tzatziki1365380058

Jeg tror de er mer individualistiske og selvbevisste enn de som tar mannens navn, og sannsynligvis også mer opptatt av likestilling. Som sikkert igjen kan føre til at de er mer ambisiøse, uten at jeg tror ambisjoner i utgangspunktet er årsaken til at de beholder navnet sitt.

Dette er bare noe jeg tror, basert på egen erfaring og det jeg har sett hos mine venninner, med og uten mannens etternavn.

Annonse

ShitDiddelyDo

Jeg har en teori om at de som skifter til mannens navn egentlig er ravngale kvinner på rømmen fra myndigheten. Sorte enker og alt. Så skifter de navn fra Nilsen til Andersen, og så sier folk "hvor ble det av hun gale fru Nilsen, hun som forgiftet mannen sin?".

Og ingen vet det fordi hun nå heter fru Andersen - men kun helt til herr Andersen også ender opp i vannrett posisjon med beina i taket. Da må hun igjen rømme, legge inn silikon og farge håret blondt, og skifte navn til f.eks. fru Olsen.

Sånn sett er de nok mer individualister enn de som absolutt skal være to helt til den ene dør en naturlig død.

Jeg tror det er en god teori.

Jeg har en teori om at de som skifter til mannens navn egentlig er ravngale kvinner på rømmen fra myndigheten. Sorte enker og alt. Så skifter de navn fra Nilsen til Andersen, og så sier folk "hvor ble det av hun gale fru Nilsen, hun som forgiftet mannen sin?".

Og ingen vet det fordi hun nå heter fru Andersen - men kun helt til herr Andersen også ender opp i vannrett posisjon med beina i taket. Da må hun igjen rømme, legge inn silikon og farge håret blondt, og skifte navn til f.eks. fru Olsen.

Sånn sett er de nok mer individualister enn de som absolutt skal være to helt til den ene dør en naturlig død.

LOL

:-)

mvh

Dark-Angel 82

Det er gjort en undersøkelse som viste at de kvinnene som beholdt sitt eget navn fremstod som mer intelligente. Hehe.

Jeg syns det er tullete at jeg skulle bytte navn etter så mange år. Om han på død og liv ville vi skulle hatt samme etternavn, så får han ta mitt. ;)

LOL

Gjest Elextra

Vet ikke. Men jeg beholder ihvertfall mitt, men jeg kan tenke meg å legge til hennes etter mitt, og omvendt for henne(om hun vil), dersom jeg engang gifter meg.

''Men jeg beholder ihvertfall mitt, men jeg kan tenke meg å legge til hennes etter mitt, og omvendt for henne(om hun vil), dersom jeg engang gifter meg.''

Er ikke halve vitsen med å bytte navn at man får felles etternavn?

Jeg aner ikke hvordan andre damer tenker, men jeg synes det å bytte navn høres ut som å gi opp en viktig del av meg selv. Jeg er meg, og jeg har et navn. Jeg tror jeg ville følt meg som hans eiendel hvis jeg skulle tatt mannens navn.

Jeg er ganske ego jeg da:)

Annonse

Gjest prust

Jeg giftet meg da jeg var 23. Og tok mannens navn, strøk helt mitt gamle etternavn.

Hadde jeg giftet meg 10-15 år seinere, hadde jeg nok beholdt mitt gamle navn i tillegg til mannens navn.

Hadde jeg giftet meg på nytt nå, ville jeg sannsynligvis bare ha beholdt mitt gamle navn, uten å ta mannens navn.

Gjest En kvinne i kveld.

''Men jeg beholder ihvertfall mitt, men jeg kan tenke meg å legge til hennes etter mitt, og omvendt for henne(om hun vil), dersom jeg engang gifter meg.''

Er ikke halve vitsen med å bytte navn at man får felles etternavn?

Det er vel forskjellig hva folk synes antar jeg. For meg er det ikke viktig, men mer hyggelig å kunne ta hennes navn itillegg til mitt eget.

Det kan godt hende at du har rett, men det spiller bare ingen rolle for meg. Jeg tok hans navn, kuttet ut mitt, og ungene våre har ett fornav og felles etternavn med oss voksne. Utrolig kjekt og greit.

I tillegg er vi så steinalderske at vi har fasttelefon, så vi merker saker kun med etternavn og fasttelefonnummer. Sabla snedig!

(Og at jeg byttet navn har å gjøre med at jeg hadde et helt vanlig navn, mens hans er svært sjeldent. Hadde det vært omvendt, hadde han byttet.)

Gjest Elextra

Det kan godt hende at du har rett, men det spiller bare ingen rolle for meg. Jeg tok hans navn, kuttet ut mitt, og ungene våre har ett fornav og felles etternavn med oss voksne. Utrolig kjekt og greit.

I tillegg er vi så steinalderske at vi har fasttelefon, så vi merker saker kun med etternavn og fasttelefonnummer. Sabla snedig!

(Og at jeg byttet navn har å gjøre med at jeg hadde et helt vanlig navn, mens hans er svært sjeldent. Hadde det vært omvendt, hadde han byttet.)

''I tillegg er vi så steinalderske at vi har fasttelefon, så vi merker saker kun med etternavn og fasttelefonnummer. Sabla snedig!''

Ja, livet må bli _utrolig_ mye lettere om en forlater eget navn og tar mannens! ;P

''I tillegg er vi så steinalderske at vi har fasttelefon, så vi merker saker kun med etternavn og fasttelefonnummer. Sabla snedig!''

Ja, livet må bli _utrolig_ mye lettere om en forlater eget navn og tar mannens! ;P

Wow...

Hvorfor er det ikke lov å si at det har sine praktiske fordeler å ha samme etternavn og ett telefonnummer som er felles?

Det ER vanskelig å finne fram f.eks. i klasselistene på Fronter når foreldre og barn har ulike etternavn og kun mobiltelefonnummer. Når man har små barn der alt av saker og ting skal merkes, så ER det praktisk å ha ett felles etternavn og ett telefonnummer som kan brukes på alt.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så hånlig.

Gjest Hulderen

Nå var det ikke det hun sa. Hun sa at det er veldig enkelt å ha felles etternavn og felles telefonnr.

Hun la jo til at mannen ville tatt hennes etternavn hvis det var hun som hadde det sjeldne.

Gjest Elextra

Wow...

Hvorfor er det ikke lov å si at det har sine praktiske fordeler å ha samme etternavn og ett telefonnummer som er felles?

Det ER vanskelig å finne fram f.eks. i klasselistene på Fronter når foreldre og barn har ulike etternavn og kun mobiltelefonnummer. Når man har små barn der alt av saker og ting skal merkes, så ER det praktisk å ha ett felles etternavn og ett telefonnummer som kan brukes på alt.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så hånlig.

''Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så hånlig.

''

Hånlig var sterke ord, jeg bare fleiper litt med deg - jeg skjønner jo at det er mer praktisk med ett navn for familien, f.eks. når man er på reise.

For svært mange kvinner betyr imidlertid navnet og identiteten mer enn det å måtte se etter to navn på Fronter eller være usikker på hvilket navn som skal merkes i klærne (dog har man gjerne bare ett fastnummer - om en fortsatt har slikt - uansett antall navn). For andre kvinner betyr navnet svært lite, såpass har jeg skjønt.

I et historisk perspektiv slutter jeg likevel ikke å undre meg litt over kvinner som så lett oppgir navnet sitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...