Gå til innhold

Hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Gammelt nytt

''Kan du klare å konkretisere hva du legger i åndelige behov?''

Nei! Trodde du forstod. Folk har ulike åndelige behov, tror på ulike ting.

Og det er helt ok. Du kan tro på hva pokker du vil. Fritt land vet du.

Men når du begynner å bli så hekta på ånder eller annet og lever deg mer og mer inn i den verdenen så mye at du faktisk ikke klarer å holde på en jobb, så kan det være et tegn på psykose.

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

13

• ShitDiddelyDo

4

• frosken

1

• Angustia

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest respektoftemangelvare

Selvsagt, men du kan jo ikke forvente at folk skal "forstå" eller vite om ting som kun er i din egen virkelighetsoppfatning, og ikke utenfør ørene dine?

Folk kan jo finne på og tro på, hva som helst.

Med vennlig hilsen

''Selvsagt, men du kan jo ikke forvente at folk skal "forstå" eller vite om ting som kun er i din egen virkelighetsoppfatning, og ikke utenfør ørene dine?

''

Kollektive forestillinger er ikke kun i enkeltinvidivets forestillingsverden.

Gjest Vil våkne

Selvsagt, men du kan jo ikke forvente at folk skal "forstå" eller vite om ting som kun er i din egen virkelighetsoppfatning, og ikke utenfør ørene dine?

Folk kan jo finne på og tro på, hva som helst.

Med vennlig hilsen

''kun er i din egen virkelighetsoppfatning,''

Ikke bare min! Forventer ikke at noen skal tro på det samme! Forventer respekt for min oppfatning av ting, det skader ingen.

Gjest Vil våkne

Det er da trosfrihet, så du kan tro på hva du vil. Men, som nevnt, det betyr ikke at det er reelt (utenfor hodet ditt), eller at andre må dele det du har funnet på.

Med vennlig hilsen

Neida! Jeg ser ikke verden på samme måte som deg, har aldri gjort det! Forventer ikke at folk skal se og tro min sannhet, det er faktisk ikke mulig.

Gjest øiiiiiiiiii e

Åndelige/sjelelige behov!

Det kan jo være så mangt. Forstår ikke at du ikke forstår at andre ikke kan forstå noe så svevende. Du klarer jo ikke selv en gang å forklare hva disse åndelige/sjelelige behovene dine består av slik at det gjør det enklere å forstå hva man skal forstå etcetc.

Gjest Vil våkne

Og det er helt ok. Du kan tro på hva pokker du vil. Fritt land vet du.

Men når du begynner å bli så hekta på ånder eller annet og lever deg mer og mer inn i den verdenen så mye at du faktisk ikke klarer å holde på en jobb, så kan det være et tegn på psykose.

Kan det det?

Kan også tyde på andre ting! Men det du ikke vet, har du vel ikke vondt av!

Annonse

Gjest Vil våkne

Det kan jo være så mangt. Forstår ikke at du ikke forstår at andre ikke kan forstå noe så svevende. Du klarer jo ikke selv en gang å forklare hva disse åndelige/sjelelige behovene dine består av slik at det gjør det enklere å forstå hva man skal forstå etcetc.

''Det kan jo være så mangt.''

Det er det og! Mangt...

Gjest øiiiiiiiiii e

Neida! Jeg ser ikke verden på samme måte som deg, har aldri gjort det! Forventer ikke at folk skal se og tro min sannhet, det er faktisk ikke mulig.

''Forventer ikke at folk skal se og tro min sannhet, det er faktisk ikke mulig.''

Og allikevel forventer du at autoriteter skal lære seg noe om dette?

Eller er det noe annet du forventer? At de skal nikke og si at de forstår noe de ikke forstår?

Gjest Vil våkne

''Forventer ikke at folk skal se og tro min sannhet, det er faktisk ikke mulig.''

Og allikevel forventer du at autoriteter skal lære seg noe om dette?

Eller er det noe annet du forventer? At de skal nikke og si at de forstår noe de ikke forstår?

Du forstår ikke hva jeg mener en gang. Logger av...

Gjest øiiiiiiiiii e

Du forstår ikke hva jeg mener en gang. Logger av...

Nei og det gjør trolig ikke autoritetene heller. Da er det i så tilfelle opp til deg om du vil gi forklaringer som gjør at de og jeg, når ikke vi forstår, i hvertfall kan få litt innsikt i hva du snakker om.

Gjest Gammelt nytt

Kan det det?

Kan også tyde på andre ting! Men det du ikke vet, har du vel ikke vondt av!

Det kan tyde på psykose ja. Jeg sier ikke at det er det, jeg sier at dersom et menneske blir så oppslukt og besatt av åndelige behov og sin tro at vedkommende ikke klarer å være i jobb og isolerer seg, så er det et klassisk symptom på at vedkommende er syk.

Åndelige behov er noe alle mennesker har. Noen tror på buddha, andre Gud. Noen trenger å meditere for kropp og sjel, andre snakker med sin avdøde bestemor. Alt er helt ok, så lenge man holder seg i "denne" verdenen. Og da mener jeg så lenge man ikke går helt opp i og blir besatt av det åndelige (akkurat som en alkoholiker som drikker for mye. For mye av alt er skadelig, enkelt og greit).

Åndelige behov står om i lærebøker til alt av helsepersonell, fra hjelpepleiere, til sykepleiere, spesial sykepleiere, psykiatere, psykologer. Det er et behov som definerer mennesket i stor grad og naturlig nok brukes det tid på dette i utdannelsen når man har med mennesker å gjøre.

Annonse

Gjest øiiiiiiiiii e

Men mangt kan man respektere, uten å forstå. Noe bør de forstå, ikke alt men noe...

Mangt blir jo også respektert. Om du feks sier til en autoritet at du tror på Gud, så respekteres det. Men sier du at du tror på nissen, så kan man vel ikke forvente å bli møtt med annet enn hoderisting med mindre man er et barn selvsagt.

''Selvsagt, men du kan jo ikke forvente at folk skal "forstå" eller vite om ting som kun er i din egen virkelighetsoppfatning, og ikke utenfør ørene dine?

''

Kollektive forestillinger er ikke kun i enkeltinvidivets forestillingsverden.

Neida, men Odin eksisterer ikke "mer" fordi om tusenvis av folk trodde på ham.

Og hadde han eksistert, så ville han fremdeles ha eksistert, selv om INGEN trodde på ham.

Ting som virkelig eksisterer er jo ikke avhengig av tro.

Med vennlig hilsen

Gjest Nord og ned.

Neida, men Odin eksisterer ikke "mer" fordi om tusenvis av folk trodde på ham.

Og hadde han eksistert, så ville han fremdeles ha eksistert, selv om INGEN trodde på ham.

Ting som virkelig eksisterer er jo ikke avhengig av tro.

Med vennlig hilsen

Du mener f.eks også likt de linkene du påstår eksitstrer i den andre tråden, men som overhodet ikke finnes?

Eller er det bare andres tro og vantro du har gjort det til din livsoppgave å drite ut?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...