Gå til innhold

Hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Gjest respektoftemangelvare

Neida, men Odin eksisterer ikke "mer" fordi om tusenvis av folk trodde på ham.

Og hadde han eksistert, så ville han fremdeles ha eksistert, selv om INGEN trodde på ham.

Ting som virkelig eksisterer er jo ikke avhengig av tro.

Med vennlig hilsen

Du har en ganske naiv oppfatning av virkelighet.

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

13

• ShitDiddelyDo

4

• frosken

1

• Angustia

1

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Det er vel ikke vanskelig å respektere solstikk?

Jeg respekterer solstikk, men jeg tror (usikker?) det krever behandling.

Jeg respekterer for øvrig "åndelige behov" også, men jeg tror at enkelte tilfeller også her kunne hatt godt av behandling. :)

Hva personen over snakker om forstår jeg dog ikke.

Gjest Nord og ned.

Nei, men jeg er flink til å skille mellom virkelighet og fantasi.

Ting eksisterer ikke bare fordi noen finner på at de vil tro på det.

Med vennlig hilsen

''Nei, men jeg er flink til å skille mellom virkelighet og fantasi''

Dette bare_må_være ironisk ment,

Eller er det paradoksalt nok et grellt eksempel på nettop full mangel på virkelighetsorientering?

Annonse

ShitDiddelyDo

Men hva som kom først av høna eller egget, er ikke godt å si.

Jeg har sett begge deler. Noen som har slitt har definitivt fått det bedre etter at de ble hardcore religiøse. Andre har det funka omvendt på, og de tror de kommer til helvete så fort de tenker fæle tanker (og deres definisjoner av fæle tanker er ganske rabiate).

Noen ganger kommer høna først, andre ganger egget.

Gjest Nickløsheletiden

Jeg har sett begge deler. Noen som har slitt har definitivt fått det bedre etter at de ble hardcore religiøse. Andre har det funka omvendt på, og de tror de kommer til helvete så fort de tenker fæle tanker (og deres definisjoner av fæle tanker er ganske rabiate).

Noen ganger kommer høna først, andre ganger egget.

'' Noen som har slitt har definitivt fått det bedre etter at de ble hardcore religiøse ''

Ja, når jeg tenker meg om så vet jeg om en ungdom som jeg var redd det skulle ende veldig dårlig med. Jeg har kjent fra han var barn, men som ungdom flyttet han og havnet inn i et religiøst miljø og jeg tenker at det er godt han fant dette miljøet. Det er bedre enn alternativet jeg så for meg, for dette redder han ihvertfall gjennom den mest sårbare ungdomstiden. Hos moren er det engler som gjelder, men der er jeg bekymret uten at jeg skal utdype det noe nærmere. Når det overtar og du ikke lenger greie å holde på en jobb er det grunn til bekymring.

Annonse

Skjønner du ikke er særlig oppdatert på temaet.

Nei, for virkeligheten endrer seg ikke ved å kalle den noe annet. Den er slik den er, enten man liker det eller ei.

Man kan befolke den med fantasi-organismer, men de eksisterer også kun mellom ørene på den som befolker.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

'' Noen som har slitt har definitivt fått det bedre etter at de ble hardcore religiøse ''

Ja, når jeg tenker meg om så vet jeg om en ungdom som jeg var redd det skulle ende veldig dårlig med. Jeg har kjent fra han var barn, men som ungdom flyttet han og havnet inn i et religiøst miljø og jeg tenker at det er godt han fant dette miljøet. Det er bedre enn alternativet jeg så for meg, for dette redder han ihvertfall gjennom den mest sårbare ungdomstiden. Hos moren er det engler som gjelder, men der er jeg bekymret uten at jeg skal utdype det noe nærmere. Når det overtar og du ikke lenger greie å holde på en jobb er det grunn til bekymring.

Så lenge de klarer å styra unna fordømmelsen, altså de fordømmende tankene, er det vel ikke så verst, men når de i tillegg tar for seg syndene, og de flyter det av i bibelen, kan det fort gjøre vondt verre. Ingen, kanskje spesielt de som sliter med ymse, har godt av å tro på helvete.

Men jeg har mer sansen for folk som går sine egne veier uten å la seg styre av en eller annen jævla menneskeskrevet skrift satt sammen av mørkemenn ute etter makt. Fatter ikke at noen kan la seg lure av dette i vår opplyste tid. Deres tro er basert på tusenvis av år med nedskrevet hjernevasking, og det har fint lite med å tenke selv å gjøre.

Det kan tyde på psykose ja. Jeg sier ikke at det er det, jeg sier at dersom et menneske blir så oppslukt og besatt av åndelige behov og sin tro at vedkommende ikke klarer å være i jobb og isolerer seg, så er det et klassisk symptom på at vedkommende er syk.

Åndelige behov er noe alle mennesker har. Noen tror på buddha, andre Gud. Noen trenger å meditere for kropp og sjel, andre snakker med sin avdøde bestemor. Alt er helt ok, så lenge man holder seg i "denne" verdenen. Og da mener jeg så lenge man ikke går helt opp i og blir besatt av det åndelige (akkurat som en alkoholiker som drikker for mye. For mye av alt er skadelig, enkelt og greit).

Åndelige behov står om i lærebøker til alt av helsepersonell, fra hjelpepleiere, til sykepleiere, spesial sykepleiere, psykiatere, psykologer. Det er et behov som definerer mennesket i stor grad og naturlig nok brukes det tid på dette i utdannelsen når man har med mennesker å gjøre.

Meget klokt oppsummert, signeres .-)

Gjest Vil våkne

Jeg tror ikke det er så lurt at du skriver om disse temaene på dol i perioder hvor du har det vanskelig. Det vil sannsynligvis fungere bedre om du skriver om ditt forhold til åndelighet når du selv er i god form.

Men jeg er i god form nå :-)

Har til og med tatt piller i snart to uker, det hjelper og jeg får litt fred. Er bare for å samle krefter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...