ShitDiddelyDo Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Noen som har forsøkt denne eller varianter av denne? http://www.klikk.no/mat/drikke/article642462.ece Jeg er kaffefanatiker, men har forstått at jeg ikke yter den relativt fancy kaffen jeg kjøper på kaffebrenneriet rettferdighet når jeg lar dem kverne den (til presskanne) for meg. Kaffen er som orgasme første dagen, og den lukter fantastisk, men så blir den bitrere og bitrere. En fyr på kaffebrenneriet anbefalte meg en kvern da jeg kjøpte et par poser her forleden. Påsto at jeg ikke kunne leve uten den (han kunne ikke det). Og nå forstår jeg at han kanskje har rett, for ferdigkverna kaffe holder seg jo ikke. Kaffen jeg kjøpte på lørdag smaker allerede i dag annerledes enn på lørdag. Derfor ser jeg etter en kvern. Fyren på Kaffebrenneriet anbefalte den over - fordi de selger den. Nå tror jeg kaffebrennerifolket kan kaffe, og han her gjorde det såvisst for jeg fikk en sjelden leksjon i kaffe der han til og med sa at jeg kaffen han der og da sto og kverna for meg var ubrukelig etter et døgn (og jeg drikker jo ikke opp en pose i døgnet ...). Er kverna over god? Eller er det andre varianter jeg bør se på? Jeg vil ha kvern og fersk kaffe som lukter blomster hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Tipper at de fleste kaffekverner er ganske like. Jeg syns forøvrig at kaffe latten på kaffebrenneriet er blitt dårlig i det siste. Samme med waynes. Det er nedtur å kjøpe kaffedrikker i norge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3182752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 13. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2011 Tipper at de fleste kaffekverner er ganske like. Jeg syns forøvrig at kaffe latten på kaffebrenneriet er blitt dårlig i det siste. Samme med waynes. Det er nedtur å kjøpe kaffedrikker i norge. Jeg har ikke forsøkt Latte der, men Mocca'n deres er fin. Kaffen de selger er også fantastisk. Problemet er at kaffen ikke holder seg når jeg får den kverna sånn som jeg gjør, så den er bare fantastisk i rundt et døgn, før det resterende av posen kun er ok. Tror jeg bestiller den saken der. 550 kroner er ikke så verst for fersk kaffe hver dag, og jeg tror ikke de selger drittkverner på seriøse kaffesteder som Kaffebrenneriet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3182763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg har ikke forsøkt Latte der, men Mocca'n deres er fin. Kaffen de selger er også fantastisk. Problemet er at kaffen ikke holder seg når jeg får den kverna sånn som jeg gjør, så den er bare fantastisk i rundt et døgn, før det resterende av posen kun er ok. Tror jeg bestiller den saken der. 550 kroner er ikke så verst for fersk kaffe hver dag, og jeg tror ikke de selger drittkverner på seriøse kaffesteder som Kaffebrenneriet. Tipper den er bra nok. Jepp, det beste er når kaffen er nykverna! Jeg oppbevarer espressokaffen i kjøleskap, forresten. Holder seg litt bedre der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3182765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Den er ikke ubrukelig etter et døgn... Kaffens "verdi" (smak, aroma, ferskhet) synker med omtrent 20% i døgnet. Altså 20% av 100% etter ett døgn, og så 20% av 80% døgnet etter osv. Problemet er at Kaffebrenneriet ikke oppbevarer kaffen forsvarlig. De heller dem over i 250gr poser, og forringelsen starter allerede når de åpner den forseglede posen. Det du kan gjøre er å kjøpe kaffe i forseglede poser fra leverandøren, da får du ferskest mulig kaffe. Ferskere enn det blir den ikke i Norge. Det andre du bør gjøre er å oppbevare kaffen i den posen du får den i, i en mørk og lufttett boks. Da holder den seg bedre. Den bør holde seg en uke, ellers har den stått lenge fremme hos dem. Nå vet jeg ikke hva slags poser de bruker der, men er det ikke papirposer? I så fall bør du heller lete etter slike poser: http://kundeweb.aggressive.no/users/Black-Cat.no/webshop/medium/zip%20poser.jpg (jeg har dem, så du får kjøpt dem hos Black Cat). De har luftventil slik at du kan oppbevare kaffen lufttett frem til du åpner posen og skal bruke den. Til kvernspørsmålet ditt: Jeg vet ikke om denne kvernen er bra. Og jeg vet ikke hvor mye kaffe du drikker om dagen. Jeg tror kanskje den endrede smaken er delvis psykisk, for kaffen har sannsynligvis stått litt i butikken også. Bønner forringes ikke noe særlig mindre enn ferdigmalt. Jeg tror kanskje jeg heller ville fulgt med litt på næringsmarkedet på Finn, og sett om det dukket opp en ok kvern der. Mezzer sine er bra. Da får du en god kvern, selv om de er litt dyrere. Om du ikke har anledning til å handle kaffe hver tredje dag, så du må kjøpe en kg av gangen, så kan du fryse ned de hele bønnene. Da holder de seg bedre. Ferdigmalt holder seg ikke bedre i fryseren. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3184074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 15. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2011 Den er ikke ubrukelig etter et døgn... Kaffens "verdi" (smak, aroma, ferskhet) synker med omtrent 20% i døgnet. Altså 20% av 100% etter ett døgn, og så 20% av 80% døgnet etter osv. Problemet er at Kaffebrenneriet ikke oppbevarer kaffen forsvarlig. De heller dem over i 250gr poser, og forringelsen starter allerede når de åpner den forseglede posen. Det du kan gjøre er å kjøpe kaffe i forseglede poser fra leverandøren, da får du ferskest mulig kaffe. Ferskere enn det blir den ikke i Norge. Det andre du bør gjøre er å oppbevare kaffen i den posen du får den i, i en mørk og lufttett boks. Da holder den seg bedre. Den bør holde seg en uke, ellers har den stått lenge fremme hos dem. Nå vet jeg ikke hva slags poser de bruker der, men er det ikke papirposer? I så fall bør du heller lete etter slike poser: http://kundeweb.aggressive.no/users/Black-Cat.no/webshop/medium/zip%20poser.jpg (jeg har dem, så du får kjøpt dem hos Black Cat). De har luftventil slik at du kan oppbevare kaffen lufttett frem til du åpner posen og skal bruke den. Til kvernspørsmålet ditt: Jeg vet ikke om denne kvernen er bra. Og jeg vet ikke hvor mye kaffe du drikker om dagen. Jeg tror kanskje den endrede smaken er delvis psykisk, for kaffen har sannsynligvis stått litt i butikken også. Bønner forringes ikke noe særlig mindre enn ferdigmalt. Jeg tror kanskje jeg heller ville fulgt med litt på næringsmarkedet på Finn, og sett om det dukket opp en ok kvern der. Mezzer sine er bra. Da får du en god kvern, selv om de er litt dyrere. Om du ikke har anledning til å handle kaffe hver tredje dag, så du må kjøpe en kg av gangen, så kan du fryse ned de hele bønnene. Da holder de seg bedre. Ferdigmalt holder seg ikke bedre i fryseren. Thank you! Jeg bestilte en kvern, så jeg har den nok om et par dager. Jeg leste masse denne Tim Wendelboe (ser ut til å være en stor kaffeguru) har sagt, og han mener at kvern er like obligatorisk som kaffen selv. Bønnene skal holde seg godt. Rundt en måned, så vidt jeg leser, men så fort kaffen blir kverna forringes den fort. Dette merker jeg også selv. F.eks. lukter det ekstremt digg kaffe de første timene etter at den er kverna. Denne lukta forsvinner fullstendig i løpet av noen timer. Jeg merker det også på smaken, og det er ikke psykisk. Første koppen er nydelig, men allerede dag nummer 2 har den forandret seg. Den funker i 2-3 dager, og så når den et nivå hvor jeg ikke merker forskjell selv om jeg lar posen stå i 3 uker. Jeg tror nok det er jeg som begynner å bli litt finere på det. Samme med vin. Nå merker jeg faktisk forskjell på vinene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3184131 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Thank you! Jeg bestilte en kvern, så jeg har den nok om et par dager. Jeg leste masse denne Tim Wendelboe (ser ut til å være en stor kaffeguru) har sagt, og han mener at kvern er like obligatorisk som kaffen selv. Bønnene skal holde seg godt. Rundt en måned, så vidt jeg leser, men så fort kaffen blir kverna forringes den fort. Dette merker jeg også selv. F.eks. lukter det ekstremt digg kaffe de første timene etter at den er kverna. Denne lukta forsvinner fullstendig i løpet av noen timer. Jeg merker det også på smaken, og det er ikke psykisk. Første koppen er nydelig, men allerede dag nummer 2 har den forandret seg. Den funker i 2-3 dager, og så når den et nivå hvor jeg ikke merker forskjell selv om jeg lar posen stå i 3 uker. Jeg tror nok det er jeg som begynner å bli litt finere på det. Samme med vin. Nå merker jeg faktisk forskjell på vinene. 2-3 dager høres riktig ut Men jeg synes én dag hørtes lite ut. Tim Wndelboe har peil. Samtidig er det noe med å ikke bli så sær at alt plutselig er for dårlig Kaffe har veldig sterk lukt, det er jo en grunn til at man bruker det til å villede narkohunder f.eks. Men be dem om å datostemple når de åpner posene f.eks, da har du som kjøper litt kontroll på hvor gammel kaffen er. Alternativt får du begynne å handle der du vet, så skal jeg forsegle posene for deg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3184204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 2-3 dager høres riktig ut Men jeg synes én dag hørtes lite ut. Tim Wndelboe har peil. Samtidig er det noe med å ikke bli så sær at alt plutselig er for dårlig Kaffe har veldig sterk lukt, det er jo en grunn til at man bruker det til å villede narkohunder f.eks. Men be dem om å datostemple når de åpner posene f.eks, da har du som kjøper litt kontroll på hvor gammel kaffen er. Alternativt får du begynne å handle der du vet, så skal jeg forsegle posene for deg Men jeg vet ikke hvor der jeg vet er, sikkert fordi jeg ikke er på Facebook. Du får skrive det på det andre forumet. Når det gjelder kaffelukta er den så intens rett etter at den er kverna at jeg noen ganger er flau når jeg sitter på toget med en pose, for det lukter i hele kupeen. Jeg elsker lukta, men jeg er redd folk som ikke elsker lukta skal tro det er meg det lukter av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3184269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 2-3 dager høres riktig ut Men jeg synes én dag hørtes lite ut. Tim Wndelboe har peil. Samtidig er det noe med å ikke bli så sær at alt plutselig er for dårlig Kaffe har veldig sterk lukt, det er jo en grunn til at man bruker det til å villede narkohunder f.eks. Men be dem om å datostemple når de åpner posene f.eks, da har du som kjøper litt kontroll på hvor gammel kaffen er. Alternativt får du begynne å handle der du vet, så skal jeg forsegle posene for deg Hvor mye vil du som er kaffeekspert si at man bør bruke av bønner til et krus (sånn vanlig krus)? Nå tok jeg tre sånne måleskjeer, noe som ganske sikkert er mindre enn de to jeg vanligvis har tatt med ferdigmalt kaffe, og det ble faktisk litt sterkt. Ser sånn sett ut som om jeg vil spare inn penga jeg brukte på maskinen ved at jeg bruker mindre kaffe. Får prøve to neste gang, og det er jo bare nødt til å være mindre mengde enn to skjeer med malt kaffe. Det ble i hvert fall bra, så nå blir det fersk kaffe hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3184422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Den er ikke ubrukelig etter et døgn... Kaffens "verdi" (smak, aroma, ferskhet) synker med omtrent 20% i døgnet. Altså 20% av 100% etter ett døgn, og så 20% av 80% døgnet etter osv. Problemet er at Kaffebrenneriet ikke oppbevarer kaffen forsvarlig. De heller dem over i 250gr poser, og forringelsen starter allerede når de åpner den forseglede posen. Det du kan gjøre er å kjøpe kaffe i forseglede poser fra leverandøren, da får du ferskest mulig kaffe. Ferskere enn det blir den ikke i Norge. Det andre du bør gjøre er å oppbevare kaffen i den posen du får den i, i en mørk og lufttett boks. Da holder den seg bedre. Den bør holde seg en uke, ellers har den stått lenge fremme hos dem. Nå vet jeg ikke hva slags poser de bruker der, men er det ikke papirposer? I så fall bør du heller lete etter slike poser: http://kundeweb.aggressive.no/users/Black-Cat.no/webshop/medium/zip%20poser.jpg (jeg har dem, så du får kjøpt dem hos Black Cat). De har luftventil slik at du kan oppbevare kaffen lufttett frem til du åpner posen og skal bruke den. Til kvernspørsmålet ditt: Jeg vet ikke om denne kvernen er bra. Og jeg vet ikke hvor mye kaffe du drikker om dagen. Jeg tror kanskje den endrede smaken er delvis psykisk, for kaffen har sannsynligvis stått litt i butikken også. Bønner forringes ikke noe særlig mindre enn ferdigmalt. Jeg tror kanskje jeg heller ville fulgt med litt på næringsmarkedet på Finn, og sett om det dukket opp en ok kvern der. Mezzer sine er bra. Da får du en god kvern, selv om de er litt dyrere. Om du ikke har anledning til å handle kaffe hver tredje dag, så du må kjøpe en kg av gangen, så kan du fryse ned de hele bønnene. Da holder de seg bedre. Ferdigmalt holder seg ikke bedre i fryseren. ''Kaffens "verdi" (smak, aroma, ferskhet) synker med omtrent 20% i døgnet. Altså 20% av 100% etter ett døgn, og så 20% av 80% døgnet etter osv. '' Fersk kaffe er utvilsomt best, men utrolig hvor mye glede jeg har hatt av kaffe som tydeligvis har helt marginal verdi - på hytta og andre steder . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3184424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Hvor mye vil du som er kaffeekspert si at man bør bruke av bønner til et krus (sånn vanlig krus)? Nå tok jeg tre sånne måleskjeer, noe som ganske sikkert er mindre enn de to jeg vanligvis har tatt med ferdigmalt kaffe, og det ble faktisk litt sterkt. Ser sånn sett ut som om jeg vil spare inn penga jeg brukte på maskinen ved at jeg bruker mindre kaffe. Får prøve to neste gang, og det er jo bare nødt til å være mindre mengde enn to skjeer med malt kaffe. Det ble i hvert fall bra, så nå blir det fersk kaffe hver dag. Tror det står der hvor det er? Kan uansett sende deg en mld. Det skal være ca 70 gram kaffe på én liter vann. Så da får du bare måle og veie litt Et normalt krus inneholder ca 2 dl, mens en kopp er ca 1,5. Mål ca hvor mye vann du har i koppen, så regner du ut hvor mye kaffe du skal ha.Vei opp, legg det på skjeen og se hvor mye det blir Kaffe har ekstrem lukt, så uansett hvor gammel den er (nesten) vil den lukte slik når den er nykvernet. Og lukten vil uansett dunste bort ila noen timer ca, inntil du åpner posen igjen. Men du merker det mer på hvor fete kaffebønnene er. Kaffe inneholder mye olje, så om du gnir på bønnen bør du bli oljete på fingeren. Jo lengre kaffen har vært i kontakt med oksygen, jo mer tørker den, jo mindre olje avgir den. Du ser det gjerne litt på ferdig traktet kaffe også, fersk kaffe har gjerne et sånt oljelag flytende på toppen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3184715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 ''Kaffens "verdi" (smak, aroma, ferskhet) synker med omtrent 20% i døgnet. Altså 20% av 100% etter ett døgn, og så 20% av 80% døgnet etter osv. '' Fersk kaffe er utvilsomt best, men utrolig hvor mye glede jeg har hatt av kaffe som tydeligvis har helt marginal verdi - på hytta og andre steder . Jeg vet. De færreste merker noe særlig til det. Og spesielt masseprodusert kaffe som ikke er Single Estate (f.eks Friele eller Evergood) holder seg lenge. Den er jo konservert for å ligge i poser over tid, og du vil se at holdbarheten på posene er inntil et år frem i tid, selv om kaffen er malt. Men; den type kaffe varer også lenger om du oppbevarer kaffen I posen den kom i, i luft- og lystett boks. Heller du den over i boksen forsvinner mye av smak og aroma Den type kaffe er blandingskaffe, og der er allerede smaken "vannet ut", så man vil ikke merke like mye til forringelsen som med helt ferske single estate-bønner. Single estate er i prinsippet det samme som fair trade, det betyr at bønnen kan spores tilbake til plantasjen den kom fra - og at vi kan være sikre på at bonden har fått riktig betalt for arbeidet. Det går ikke med f.eks Evergood-poser, der kaffen er blandet og fra forskjellige plantasjer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3184718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Tror det står der hvor det er? Kan uansett sende deg en mld. Det skal være ca 70 gram kaffe på én liter vann. Så da får du bare måle og veie litt Et normalt krus inneholder ca 2 dl, mens en kopp er ca 1,5. Mål ca hvor mye vann du har i koppen, så regner du ut hvor mye kaffe du skal ha.Vei opp, legg det på skjeen og se hvor mye det blir Kaffe har ekstrem lukt, så uansett hvor gammel den er (nesten) vil den lukte slik når den er nykvernet. Og lukten vil uansett dunste bort ila noen timer ca, inntil du åpner posen igjen. Men du merker det mer på hvor fete kaffebønnene er. Kaffe inneholder mye olje, så om du gnir på bønnen bør du bli oljete på fingeren. Jo lengre kaffen har vært i kontakt med oksygen, jo mer tørker den, jo mindre olje avgir den. Du ser det gjerne litt på ferdig traktet kaffe også, fersk kaffe har gjerne et sånt oljelag flytende på toppen Åja. Det står selvsagt i den tråden. Da skal jeg sjekke den. Har sikker blingsa. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3184722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2011 Tror det står der hvor det er? Kan uansett sende deg en mld. Det skal være ca 70 gram kaffe på én liter vann. Så da får du bare måle og veie litt Et normalt krus inneholder ca 2 dl, mens en kopp er ca 1,5. Mål ca hvor mye vann du har i koppen, så regner du ut hvor mye kaffe du skal ha.Vei opp, legg det på skjeen og se hvor mye det blir Kaffe har ekstrem lukt, så uansett hvor gammel den er (nesten) vil den lukte slik når den er nykvernet. Og lukten vil uansett dunste bort ila noen timer ca, inntil du åpner posen igjen. Men du merker det mer på hvor fete kaffebønnene er. Kaffe inneholder mye olje, så om du gnir på bønnen bør du bli oljete på fingeren. Jo lengre kaffen har vært i kontakt med oksygen, jo mer tørker den, jo mindre olje avgir den. Du ser det gjerne litt på ferdig traktet kaffe også, fersk kaffe har gjerne et sånt oljelag flytende på toppen Angående dette med oppbevaring. Nå antar jeg det ikke blir noe problem all den tid bønnene sannsynligvis holder seg lenger enn jeg bruker på å drikke opp en pose, men posen bør altså settes i en boks? Jeg pleier bare å sette den i skapet. Og ja - det er papirposer. Eneste jeg gjør er å brette og sørge for at den er tett. Men jeg bør kanskje skaffe meg en boks også? Jeg har blitt litt kaffesær etter at jeg begynte å drikke skikkelig kaffe. Vanlig Ali og det rælet der duger til nød i en kald hockeyhall nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3184724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Angående dette med oppbevaring. Nå antar jeg det ikke blir noe problem all den tid bønnene sannsynligvis holder seg lenger enn jeg bruker på å drikke opp en pose, men posen bør altså settes i en boks? Jeg pleier bare å sette den i skapet. Og ja - det er papirposer. Eneste jeg gjør er å brette og sørge for at den er tett. Men jeg bør kanskje skaffe meg en boks også? Jeg har blitt litt kaffesær etter at jeg begynte å drikke skikkelig kaffe. Vanlig Ali og det rælet der duger til nød i en kald hockeyhall nå. Evergood har blitt til Nevergood? Kjenner til problemet Vel, når kaffen ikke blir utsatt for lys og luft, så holder den seg bedre. Så selv om den forringes når du først har åpnet den, så forringes den saktere i luft- og lystett boks. Når det er sagt; kaffe tar til seg annen lukt og til dels smak. Dersom du oppbevarer kaffe sammen med krydder f.eks, så vil den ta lukt/smak fra krydderet. De fleste oppbevarer gjerne kaffe sammen med andre tørrvarer, og der er ofte krydderet også. Papirpose gir ingen beskyttelse. Du kommer langt om du putter papirposen i en plastpose faktisk Men send meg en melding med adressen din på det andre forumet, så kan jeg hive et par poser i posten til deg - og så kan du sjekke om de funker bedre enn papirposene. Papiret trekker jo også til seg en del av fuktigheten i kaffen, så den blir tørrere. Disse andre posene gjør ikke det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3184754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 17. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2011 Evergood har blitt til Nevergood? Kjenner til problemet Vel, når kaffen ikke blir utsatt for lys og luft, så holder den seg bedre. Så selv om den forringes når du først har åpnet den, så forringes den saktere i luft- og lystett boks. Når det er sagt; kaffe tar til seg annen lukt og til dels smak. Dersom du oppbevarer kaffe sammen med krydder f.eks, så vil den ta lukt/smak fra krydderet. De fleste oppbevarer gjerne kaffe sammen med andre tørrvarer, og der er ofte krydderet også. Papirpose gir ingen beskyttelse. Du kommer langt om du putter papirposen i en plastpose faktisk Men send meg en melding med adressen din på det andre forumet, så kan jeg hive et par poser i posten til deg - og så kan du sjekke om de funker bedre enn papirposene. Papiret trekker jo også til seg en del av fuktigheten i kaffen, så den blir tørrere. Disse andre posene gjør ikke det. Skal si fra hvis ikke papirposene duger. Kjøpte en halvkilo i går, så nå har jeg kaffe for et par uker. Da finner jeg ut hvordan bønner står seg i forhold til ferdigkverna i posene. Hvis ikke sier jeg fra, og så får du sende meg noen poser. Det var for øvrig helt kurant å kjenne kaffeduften etter at jeg hadde kverna i dag. Det er en fin lukt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3184901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Skal si fra hvis ikke papirposene duger. Kjøpte en halvkilo i går, så nå har jeg kaffe for et par uker. Da finner jeg ut hvordan bønner står seg i forhold til ferdigkverna i posene. Hvis ikke sier jeg fra, og så får du sende meg noen poser. Det var for øvrig helt kurant å kjenne kaffeduften etter at jeg hadde kverna i dag. Det er en fin lukt. En av mine favorittlukter faktisk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365965-kvern/#findComment-3185018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.