Gå til innhold

Spm til tenåringsforeldre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Elextra

''Hvor gamle var barna deres når de begynte å smøre matpakken selv? ''

Barna mine på ca. 8 og 10 deltar enkelte ganger i matpakkesmøringen (vi gjør det på kvelden). De er fullt kapable til å ta gjøre det selv, men fordi det ofte tar vel mye tid og fokus hender det vislurver og at vi i stedet gjør det selv (alt. glemmer det inntil barna har lagt seg).... Dumt, egentlig burde de gjøre det konsekvent.

''Og ved hvilken alder begynte de å bestemme egne leggetider? ''

Ikke aktuelt hos oss på en stund, i hvertfall. De totalt undervurderer behovet for egen søvn - bortsett fra på morgenen.

''De barna med skilte foreldre, når sluttet de å bo hos begge foreldrene?

''

N/A

Gjest Elextra

''Hvor gamle var barna deres når de begynte å smøre matpakken selv? ''

Barna mine på ca. 8 og 10 deltar enkelte ganger i matpakkesmøringen (vi gjør det på kvelden). De er fullt kapable til å ta gjøre det selv, men fordi det ofte tar vel mye tid og fokus hender det vislurver og at vi i stedet gjør det selv (alt. glemmer det inntil barna har lagt seg).... Dumt, egentlig burde de gjøre det konsekvent.

''Og ved hvilken alder begynte de å bestemme egne leggetider? ''

Ikke aktuelt hos oss på en stund, i hvertfall. De totalt undervurderer behovet for egen søvn - bortsett fra på morgenen.

''De barna med skilte foreldre, når sluttet de å bo hos begge foreldrene?

''

N/A

Så visst ikke overskriften i farten - jeg var ikke i målgruppen :P

Jeg husker ikke når min tenåring begynte å smøre matpakken selv, eller om det i det hele tatt skjedde. Mener å huske det var en glidende overgang mellom matpakker fra oss foreldre og over på det å kjøpe lunsjen på skolen.

Min tenåring har aldri bestemt inne- eller leggetider selv.

Vi praktiserer fortsatt annen hver uke hos hver forelder, selv om tenåringen snart ikke er tenåring lengre :).

Mine smurte nok aldri egne nistepakker, dessverre. Men de begynte å kjøpe mat på kantina på skolen etterhvert ;-)

''Mine smurte nok aldri egne nistepakker, dessverre. Men de begynte å kjøpe mat på kantina på skolen etterhvert ;-)''

Som du også betalte for eller? :-)

Annonse

''Mine smurte nok aldri egne nistepakker, dessverre. Men de begynte å kjøpe mat på kantina på skolen etterhvert ;-)''

Som du også betalte for eller? :-)

''Som du også betalte for eller? :-)''

Å, ja ;-)

De ble nok bortskjemte på mange måter. men har oppført seg fint likevel,- og andre (utenfor hjemmet) har alltid påpekt at de er sympatiske mennesker. Så jeg har ikke _så_ dårlig samvittighet for bortskjemmingen.

Jeg husker ikke når min tenåring begynte å smøre matpakken selv, eller om det i det hele tatt skjedde. Mener å huske det var en glidende overgang mellom matpakker fra oss foreldre og over på det å kjøpe lunsjen på skolen.

Min tenåring har aldri bestemt inne- eller leggetider selv.

Vi praktiserer fortsatt annen hver uke hos hver forelder, selv om tenåringen snart ikke er tenåring lengre :).

Er tenåringen snart ikke tenåring lengre og har aldri bestemt leggetid selv? Snart 20 år gammel??

For oss var det en glidende overgang mellom å bli lagt, bli fulgt i senger, få beskjed om å gå og legge seg, bli anomdet om å gå og legge seg, og i en alder av 14-15 år å bestemme selv når de ville legge seg. Innetider ble strengere praktisert da!

Kan heller ikke huske at noen av min laget matpakke, etter at vi sluttet å ta ansvaret for dette, ble det lunch i kantinen! :-)

mvh

Er tenåringen snart ikke tenåring lengre og har aldri bestemt leggetid selv? Snart 20 år gammel??

For oss var det en glidende overgang mellom å bli lagt, bli fulgt i senger, få beskjed om å gå og legge seg, bli anomdet om å gå og legge seg, og i en alder av 14-15 år å bestemme selv når de ville legge seg. Innetider ble strengere praktisert da!

Kan heller ikke huske at noen av min laget matpakke, etter at vi sluttet å ta ansvaret for dette, ble det lunch i kantinen! :-)

mvh

''Er tenåringen snart ikke tenåring lengre og har aldri bestemt leggetid selv? Snart 20 år gammel??''

He-he... jeg skjønner at det jeg skrev kan tolkes på mange måter.

I den perioden hvor det var aktuelt å evt. "styre" leggetider, så var det vi voksne som bestemte dette. Den mest aktuelle fasen var nok i 14-16 års alderen.

Nå (og i flere år) så har selvfølgelig tenåringen styrt dette selv - men da heldigvis på en fornuftig måte - sånn at det ikke har vært nødvendig for oss å blande oss så mye opp i det.

Gjest Kayia

''Hvor gamle var barna deres når de begynte å smøre matpakken selv?'' Rundt 12 kanskje? ''Og ved hvilken alder begynte de å bestemme egne leggetider?'' Han er 16 nå, og styrer ikke leggetid selv i ukedagene. I helgene blir han oppfordret til å legge seg og finner laaaangsomt køya. Derfra fortsetter som regel spillingen :P

Annonse

Gjest begynne tidlig om man skal få til ting

Er nå vel ikke tenåring før man kan ssmøre matpakken?

Min på 9 og 11 har smurt matpakke lenge. Ja den yngste i over ett år. De syns det er kjekt å gjøre det selv. For sent å lære de det når de er late tenåringer...

Gjest sjøstjerna

Det er glidende overgang...

I løpet av tidsrommet 16-18 år har tenåringene fått overta gradvis ansvar for å komme seg i seng tidsnok helg/ukedager. Dvs foreldre kan antyde til de yngste omtrent når man bør legge seg, og evt minne på det noen kvelder. Etter hvert "slapp vi taket" og de fikk gjøre seg noen erfaringer selv.

Gjest Nickløsheletiden

Jeg husker ikke helt når det gjelder de eldste, men det var tiligere enn med den yngste. Den yngste er snart 10 og jeg smører fremdeles matpakke, men jeg vet hun kan hvis jeg har det travelt om morgenen og må rekke bussen, lager hun seg både frokost, smører matpakke, pakker sekken og husker gymtøy. Det siste husker hun alltid selv. Så det er ikke det at hun ikke kan, men jeg har ikke noe i mot og smøre matpakke for henne enn så lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...