Gå til innhold

Dersom du skulle leid ut en leilighet...

Anbefalte innlegg

Gjest ikkeafton

..og fikk over hundre henvendelser, hvilke ting hadde du sett etter i annonsene? Hva ville for deg gjort at man skilte seg positivt ut?

Vil det for eksempel være en fordel å gå i detaljer om utdannelsen man er under, og hvilken jobb man har (også oppgi ca. lønn osv), eller vil dette være for mye?

Vi har søkt leilighet en stund igjennom en internettside, hvor man sender annonsøren mail dersom man er interessert. Vi bruker stort sett en "standard" mail, men har ikke vært heldige ennå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365983-dersom-du-skulle-leid-ut-en-leilighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

9

• petter smart

1

• meg__123!

1

• EnolaGay

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Skriv kort og konsist. Et godt og korrekt språk gir et seriøst inntrykk.

Ha med relevante opplysninger som jobb og fast inntekt, evt. barn og dyr, tidsaspekt (langsiktig leietaker?),tidspunkt for innflytting, evt. røyk (helst ikke) etc.

Om du også sier du er villig til å ta i et tak med tanke på evt. snømåking, gressklipping eller maling etc. er det selvfølgelig pluss, men bør jo være sant, i så fall.

Om du bruker en standardmail bør du se over før du sender - det gir et lite seriøst inntrykk om det er med opplysninger som ikke er relevante for det aktuelle objektet.

Gjest tidligere utleier

Da jeg leide ut leiligheten min, var jeg opptatt av at de hadde referanser (til tidligere husverter) så jeg kunne ringe og høre at de hadde vært sikre betalere. Det var også viktig for meg at de hadde fast jobb.

Videre måtte de være ikke-røykere, og det sto også i kontrakten at det ikke skulle røkes i leiligheten. (Leiligheten holder seg pen i mange, mange år lengre uten røyk). Det er også viktig å vite om folk har barn eller dyr (feks katter kan klore på møbler osv hvis leiligheter er møblert, og noen steder er det ikke lov å ha hund osv).

Når jeg fikk veldig mange søknader, så pekte de seg ut som skrev litt mer personlig, så man fikk litt inntrykk av dem, og gjerne med litt humor!

Gjest hos oss

Jeg ville skreddersydd brevet litt etter hva slags leilighet det var. Skal dere bo i samme hus som utleier (sokkel / tomannsbolig osv), så er det andre ting som er viktige å fremheve enn om dere skal "ta vare på" en leilighet et annet sted enn der eieren bor, eller om det er en leilighet som alltid leies ut / er i en utleiegård.

Så jeg ville undersøkt litt, og brukt litt tid på å tilpasse hver søknad.

Referanser er uansett viktig, hvis dere ikke har leid før, kan en arbeidsgiver eller andre også kunne være referanser, mht at dere er ryddige personer, har fast inntekt osv.

Er dere svært unge (nettopp flyttet hjemmefra) kan mor og far også være en referanse.. Komer litt an på..

Ellers er røyk (både av dere og gjester, innendørs og utendørs) viktig for mange, dyrehold, bilhold (parkering osv), barn ..

Langsiktighet er ofte en fordel, er det noe som binder dere til stedet for lenger enn minimums leieperiode kan det gjerne nevnes.

Er dere interessert i å ta et tak i hagen utover minimumsvedlikehold, eller snømåking, eller gjerne kan male, eller andre ting, så kan dere jo se an om det er relevant for denne leiligheten. men ikke skriv det hvis dere ikke mener det..

Bor utleier der, kan opplysninger som at dere alltid er på hytta i helgene være aktuelle.

Prøv å sett dere inn i utleiers sted, og tenk hva som vil være en attraktiv leietaker akkurat der.

Gjest ikkeafton

Utdannelse og jobb er greit å ha med (vise til sikker inntekt). Ikke-røyk, ikke dyr, ikke barn er en fordel (så framt det er sant).

Vi har alltid skrevet at vi er under utdannelse, har jobb ved siden av, er ikke- røykere og tidsperspektiv (lengere). Men har glemt å nevne vi er uten barn.

Dessuten har vi ikke gått i detaljer om jobb eller oppgitt noen referanser (det er jo en god ide`).

Ellers antar jeg at vi bare skal formulere oss litt originalt og personlig slik at utleier legger merke til oss (?)

Annonse

Gjest freianamnam

I sokkel ville jeg ikke hatt unge mennesker i partystadiet, ikke barn, ikke stereoanlegg (hehe), ikke dyr og ikke-røyk inne. Hadde det vært en leil jeg ikke bodde selv i nærheten av hadde ikke barn spillt noen rolle. Utover det fast inntekt, gode referanser. Gode norskkunnskaper er faktisk også noe jeg ville lagt merke til ved kun en skriftlig henvendelse.

Gjest sjøstjerna

Jeg vil ha leieboere som:

- hverken røyker eller har dyr

- gjerne er studenter fra "langveisfra" slik at de reiser hjem i ferier

- oppgir referanser

Blant 100 brev, ville jeg lagt merke til de som er velskrevet hvor potensiell leieboer "presenterer" seg selv godt samt oppgir referanser i brevet. De som skriver de er interessert og bare oppgir et tlf nr, er da ute av vurdering.

Hvis jeg var utleier ville det vært viktig for meg at en potensiell leietaker ikke røyket og at han/hun hadde fast jobb/fast inntekt.

Dette kan jeg si nå uten å ha leid ut noen gang. Hvis jeg hadde drevet med utleie og gjort mer noen erfaringer over flere leieforhold, kan det hende jeg hadde hatt flere ting på lista.

Annonse

Gjest alvende

''Jeg ville leid ut med de til fast inntekt gjennom NAV.''

Men da må man nesten spørre folk hva slags form for ytelse de får fra NAV da. Er jo ikke alle stønader som varer.

Men man har jo som regel kontunuitet i inntekten uansett. Man går ikke på AAP i to år og så går over på ingenting. Sannsynligvis fortsatt AAP, over på ufør eller ut i jobb.

Gjest men det er nå meg da

Men man har jo som regel kontunuitet i inntekten uansett. Man går ikke på AAP i to år og så går over på ingenting. Sannsynligvis fortsatt AAP, over på ufør eller ut i jobb.

Tja, noen som mottar økonomisk sosialhjelp klarer også å lire av seg til utleiere at de har inntekt fra nav. Noen av dem fyller til og med ut på leiekontrakten "nav" som arbeidsgiver.

Skulle jeg leid ut til noen med inntekt fra nav ville jeg sjekket ut hva slags inntekte det var, ja, og forsikret meg om hvor langt vedtak de hadde.

Ja, det er sant. Dessuten, hvis man har en fast jobb, så er det grenser for hvor sikkert og langvarig det kan være også.

Tja, noen som mottar økonomisk sosialhjelp klarer også å lire av seg til utleiere at de har inntekt fra nav. Noen av dem fyller til og med ut på leiekontrakten "nav" som arbeidsgiver.

Skulle jeg leid ut til noen med inntekt fra nav ville jeg sjekket ut hva slags inntekte det var, ja, og forsikret meg om hvor langt vedtak de hadde.

''Noen av dem fyller til og med ut på leiekontrakten "nav" som arbeidsgiver.''

Akkurat. Da blir det nesten det samme som å skrive "Alle andre skattebetalere" som arbeidsgiver.

Gjest alvende

Jeg synes det er å grave litt vel mye i andres privatøkonomi.

Gjest freianamnam

''Jeg ville leid ut med de til fast inntekt gjennom NAV.''

Men da må man nesten spørre folk hva slags form for ytelse de får fra NAV da. Er jo ikke alle stønader som varer.

Det finnes ulike grunner til at folk mottar stønader gjennom NAV og jeg ville selvsagt gjort meg litt kjent med de som evnt skulle leie og samtidig mottar stønad. Alle kan havne i en slik situasjon og det gjør ikke folk til dårligere leietagere enn andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...