Gå til innhold

Ikea-møbler som avgir ubehagelig lukt?

Anbefalte innlegg

Gjest jeg er allergiker

Monterte for få dager siden noen hyller fra Ikea (som står ut i rommet). Hvis jeg sitter i nærheten av den en stund, især på "baksiden", får jeg skikkelig vondt i hodet. Jeg merker en dunst fra hyllen (sånne tynne bakplater).

Det går vel sikkert over snart, men er det vanlig at slike møbler avgir en lukt?

Fortsetter under...

Gjest jeg er allergiker

Det lukter nok formaldehydgass som kan gi hodepineog andre symptomer.

Jeg googlet det nå, og ja formalhydegass regnes som skadelig. Er det virkelig lov å ha dette i møbler i Norge??

http://en.wikipedia.org/wiki/Formaldehyde

Gjest jeg er allergiker

Jeg googlet det nå, og ja formalhydegass regnes som skadelig. Er det virkelig lov å ha dette i møbler i Norge??

Jeg fant masse mer om dette. Bl.a. "Formaldehyde impregnated building materials such as particle board emit considerable formaldehyde particularly in their first year and continue to outgas for ten or more years."

Ikea var tydeligvis godt forberedt på dette spørsmålet, for da jeg nettopp sendte spørsmålet til dem, fikk jeg et automatisk generert svar:

"IKEA bruker eksterne IKEA-godkjente laboratorier til testing av alle våre møbler. Finner man verdier som overskrider grensen for et stoff, blir produksjonen og salget av dette produktet stoppet. Formaldehyd finnes naturlig i alt treverk, men IKEA tilsetter ikke formaldehyd i noe av treverket eller i etterbehandling. (maling , olje osv). Vi følger verdens strengeste regler for innhold av formaldehyd, den tyske E1-standarden."

Men hvis dette stemmer, hvorfor i all verden skulle jeg da få hodepine og sår hals når jeg er i nærheten av bokhyllen??

Hjelpes, er dette reklamasjonsgrunn?

Eller, hvis det bare er bakplatene, ikke selve hyllene, så kan jeg kanskje ta dem vekk og finne noe annet å feste på bakplaten, som ikke inneholder dette?

Gjest liåk

Ja det er det. Det er også lov å gi barna sine fluortabletter, man oppfordres faktisk til det. Her kan du lese om fluor.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fluor

Og vi kunne fortsatt i det uendelige. Tenk bare på hva du får i deg når du spiser :).

Annonse

Gjest ikke alt er hva du tror

Ja det er det. Det er også lov å gi barna sine fluortabletter, man oppfordres faktisk til det. Her kan du lese om fluor.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fluor

Og vi kunne fortsatt i det uendelige. Tenk bare på hva du får i deg når du spiser :).

Farlig å være misjonær også vet du. Må lese alt som står:

Nesten alle stoffer som inneholder fluor er giftige, men benbygningen til mennesker og alle andre pattedyr, avhenger av en liten dose fluor. For mye fluor (fluorforgiftning, fluorose) kan gjøre benbygningen og tennene skjøre og deformere knoklene. Fluor som finnes i drikkevann (estimert konsentrasjon på 1mg per liter) styrker tannemaljen og hindrer tannråte.

Gjest liåk

Jeg fant masse mer om dette. Bl.a. "Formaldehyde impregnated building materials such as particle board emit considerable formaldehyde particularly in their first year and continue to outgas for ten or more years."

Ikea var tydeligvis godt forberedt på dette spørsmålet, for da jeg nettopp sendte spørsmålet til dem, fikk jeg et automatisk generert svar:

"IKEA bruker eksterne IKEA-godkjente laboratorier til testing av alle våre møbler. Finner man verdier som overskrider grensen for et stoff, blir produksjonen og salget av dette produktet stoppet. Formaldehyd finnes naturlig i alt treverk, men IKEA tilsetter ikke formaldehyd i noe av treverket eller i etterbehandling. (maling , olje osv). Vi følger verdens strengeste regler for innhold av formaldehyd, den tyske E1-standarden."

Men hvis dette stemmer, hvorfor i all verden skulle jeg da få hodepine og sår hals når jeg er i nærheten av bokhyllen??

Hjelpes, er dette reklamasjonsgrunn?

Eller, hvis det bare er bakplatene, ikke selve hyllene, så kan jeg kanskje ta dem vekk og finne noe annet å feste på bakplaten, som ikke inneholder dette?

Bokhylla di inneholder et eller annet du ikke tåler, derfor får du hodepine og sår hals. Dette er selvsagt reklamasjonsgrunn mer enn nok. Det er nærliggende å tro at det kan være bakplatene, da det er formaldehyd i finer og spon, og som Ikea skriver så finnes dette også i treverket naturlig. Saken gasser, du tåler det ikke. Skulle den være innsatt med noe annet, så er det fortsatt slik at du tydelig ikke tåler det og formaldehyd er det i bokhylla uansett.

Gjest liåk

Farlig å være misjonær også vet du. Må lese alt som står:

Nesten alle stoffer som inneholder fluor er giftige, men benbygningen til mennesker og alle andre pattedyr, avhenger av en liten dose fluor. For mye fluor (fluorforgiftning, fluorose) kan gjøre benbygningen og tennene skjøre og deformere knoklene. Fluor som finnes i drikkevann (estimert konsentrasjon på 1mg per liter) styrker tannemaljen og hindrer tannråte.

Har lest alt, fluor er giftig. De du burde frykte i denne sammenhengen er de som, for å selge produktene sine, har overbevist deg om at det er et smart trekk å gi barna dine fluor.

Gjest jeg er allergiker

Bokhylla di inneholder et eller annet du ikke tåler, derfor får du hodepine og sår hals. Dette er selvsagt reklamasjonsgrunn mer enn nok. Det er nærliggende å tro at det kan være bakplatene, da det er formaldehyd i finer og spon, og som Ikea skriver så finnes dette også i treverket naturlig. Saken gasser, du tåler det ikke. Skulle den være innsatt med noe annet, så er det fortsatt slik at du tydelig ikke tåler det og formaldehyd er det i bokhylla uansett.

Du sier det er formaldehyd i finer og spon.

Kanskje du kan hjelpe meg med svar på to spørsmål?

1. Hvis jeg tar av bakplatene og setter på noe annet, hvor sannsynlig er det at det likevel finnes formaldehyd i resten av bokhyllen? Det ser ut som sponplater det også.

2. Er vanlige planker, og også trepanel til vegger, oftest innsatt med dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...