Spenol(1) Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Jeg skulle kutte poteter, og klarte å kutte fingeren istedenfor. Blødningen har gitt seg, men hvor ille må det være før de må sy? 0 Siter
nitty-gritty Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Sår som gaper skal i teorien ha sting. Min erfaring er at det da må gjøres øyeblikkelig, hvis ikke blir arrdannelsen og legningsprosessen helt lik med eller uten sting. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Skrevet 16. juni 2011 Sår som gaper skal i teorien ha sting. Min erfaring er at det da må gjøres øyeblikkelig, hvis ikke blir arrdannelsen og legningsprosessen helt lik med eller uten sting. Men vil ikke de fleste sår gape ? Er det mulig å kutte fingeren uten at det gaper? 0 Siter
nitty-gritty Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Men vil ikke de fleste sår gape ? Er det mulig å kutte fingeren uten at det gaper? Ja, klart det er. Mange kutt er jo bare som en strek, mens andre er formet some en "munn". 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 16. juni 2011 Forfatter Skrevet 16. juni 2011 Ja, klart det er. Mange kutt er jo bare som en strek, mens andre er formet some en "munn". Jeg ser nå at jeg er på feil forum. Jeg skulle poste det på åpent, men det glapp for meg. Så dette er ingen selvskadingstråd 0 Siter
nitty-gritty Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Jeg ser nå at jeg er på feil forum. Jeg skulle poste det på åpent, men det glapp for meg. Så dette er ingen selvskadingstråd Ingen årsak. 0 Siter
Gjest Nerda Skrevet 16. juni 2011 Skrevet 16. juni 2011 Boka sier >0,5cm sprik - i alle fall den jeg har lest... Men dette handler mye om kosmetikk, deretter risikoen ved å ha store ov åpne sår. Du kan forsøke å stripse kuttet med plaster (klipp opp plastertape f.eks. i litt tynne strimler, bruk dette til å dra sårkantene ammen. Holder det greit å teipe kuttet slik, så er det bare å se til at det gror greit og at det ikke går infeksjon i såret. Hvis det gaper så du kan se fettvev (kan se ut som gulhvite pærler, så har man som regel kommet så dyp at det er greit å få det sydd. Generelt bør du oppsøke legehjelp om såret gaper mye, du ikke får stoppet kraftigere blødninger. Om du har kutta deg stygt og blødd mye, sørg for å få i deg godt med væske - gjerne Farris som også inneholder en del nyttige salter. Jeg snakker ut i fra erfaring med selvskading, men en skade er uansett en skade med tanke på om den trenger behandling eller ikke. Uansett: Legevakta er der for å hjelpe! Er du i tvil om hva du skal gjøre med en skade, så hjelper de deg vel så mye pr telefon som direkte. Bedre å ringe en gang for mye :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.