Gå til innhold

Når må et kutt syes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle kutte poteter, og klarte å kutte fingeren istedenfor. Blødningen har gitt seg, men hvor ille må det være før de må sy?

nitty-gritty
Skrevet

Sår som gaper skal i teorien ha sting.

Min erfaring er at det da må gjøres øyeblikkelig, hvis ikke blir arrdannelsen og legningsprosessen helt lik med eller uten sting.

Skrevet

Sår som gaper skal i teorien ha sting.

Min erfaring er at det da må gjøres øyeblikkelig, hvis ikke blir arrdannelsen og legningsprosessen helt lik med eller uten sting.

Men vil ikke de fleste sår gape ? Er det mulig å kutte fingeren uten at det gaper?

nitty-gritty
Skrevet

Men vil ikke de fleste sår gape ? Er det mulig å kutte fingeren uten at det gaper?

Ja, klart det er. Mange kutt er jo bare som en strek, mens andre er formet some en "munn".

Skrevet

Ja, klart det er. Mange kutt er jo bare som en strek, mens andre er formet some en "munn".

Jeg ser nå at jeg er på feil forum. Jeg skulle poste det på åpent, men det glapp for meg.

Så dette er ingen selvskadingstråd ;)

nitty-gritty
Skrevet

Jeg ser nå at jeg er på feil forum. Jeg skulle poste det på åpent, men det glapp for meg.

Så dette er ingen selvskadingstråd ;)

Ingen årsak.

Gjest Nerda
Skrevet

Boka sier >0,5cm sprik - i alle fall den jeg har lest... Men dette handler mye om kosmetikk, deretter risikoen ved å ha store ov åpne sår. Du kan forsøke å stripse kuttet med plaster (klipp opp plastertape f.eks. i litt tynne strimler, bruk dette til å dra sårkantene ammen. Holder det greit å teipe kuttet slik, så er det bare å se til at det gror greit og at det ikke går infeksjon i såret. Hvis det gaper så du kan se fettvev (kan se ut som gulhvite pærler, så har man som regel kommet så dyp at det er greit å få det sydd. Generelt bør du oppsøke legehjelp om såret gaper mye, du ikke får stoppet kraftigere blødninger. Om du har kutta deg stygt og blødd mye, sørg for å få i deg godt med væske - gjerne Farris som også inneholder en del nyttige salter.

Jeg snakker ut i fra erfaring med selvskading, men en skade er uansett en skade med tanke på om den trenger behandling eller ikke. Uansett: Legevakta er der for å hjelpe! Er du i tvil om hva du skal gjøre med en skade, så hjelper de deg vel så mye pr telefon som direkte. Bedre å ringe en gang for mye :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...