Gå til innhold

Hva skal du kjøpe for feriepengene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ferskenblomst

Satser muligens på en midtukestur til Istanbul. Har aldri vært der, men det høres utrolig spennende ut. Tar gjerne imot tips til - må ses - . Muligens en snartur til København, for å få med Tivoli og Zoo, Bø Sommarland, og muligens en av våre - det burde vi virkelig få gjort i år - prosjekter. Ellers sparer vi litt penger til Londontur i høstferien, Far med gutta, og Mor på jentetur med dattera, søster´n og nieser.

Annonse

Gjest Skal bli godt

Bilen ble ikke godkjent på eu-kontrollen og foreløbig har jeg fått anslag på 8500,- i verkstedregning. *sukk* Så feriepengene forsvinner gitt.

Tenk å heldig du er som har bil. Du kan kjøre hvor du vil, hvilken frihet.

Vi har slått til og skal 3 uker til Florida i sommer. Har faktisk spart i flere år. Så nå skal det shoppes med lav dollar! regner med å fylle opp klesskapene til ungene, pluss skotøy, pluss litt elektroniske duppeditter til mor&far. -og muligens litt noter.

Tenk å heldig du er som har bil. Du kan kjøre hvor du vil, hvilken frihet.

Joda, men dersom jeg ikke har råd til reparere den så klippes jo skiltene.

Jeg er forøvrig veldig glad i bilen min! :o) Den betyr veldig mye for meg og gir meg en enorm frihet.

Gjest segunda

Nei, set _det_ er en annen sak :-)

Jeg klager ikke. Jeg skal til Vestlandet en tur om noen dager og så skal jeg jobbe mesteparten av sommeren i høysesongen.

Jeg prøver å planlegge en tur til Sør-Afrika i oktober eller november, men foreløpgi er planene først og fremst i hodet på meg;-)

Vi har slått til og skal 3 uker til Florida i sommer. Har faktisk spart i flere år. Så nå skal det shoppes med lav dollar! regner med å fylle opp klesskapene til ungene, pluss skotøy, pluss litt elektroniske duppeditter til mor&far. -og muligens litt noter.

Åh... *misunnelig*

Vi var tre uker på nordvestkysten i fjor sommer... Minstefrøkna som ble fem nå i mai har nok sommertøy for både denne og neste sommer, for å si det sånn. Vi sjekker inn tre kolli over og seks hjem (på fire personer).

Storesøster på fjorten maser om når vi skal neste gang :) Hun vil på Disneycruise, jeg er litt skremt av prisen, hehe.

Øh, er det bare meg som lar feriepengene gå inn i det vanlige forbruket?

Jeg kan jo si at jeg bruker de på sommerferien, men det er egentlig ikke sant, for flybillettene er bestilt og betalt forlengst og leiligheten vi skal bo i er privat og gratis.

Det jeg får utbeltalt er jo det jeg bruker, i sum over året, selv om jeg får litt mer av det i juni, lissom. Jeg kjøper ikke noe mer i juni uansett.

Egentlig skulle man fått feriepenger i januar eller noe, det er gjerne da vi planlegger sommerferien....

Jeg kan jo si at jeg bruker de på sommerferien, men det er egentlig ikke sant, for flybillettene er bestilt og betalt forlengst og leiligheten vi skal bo i er privat og gratis.

Det jeg får utbeltalt er jo det jeg bruker, i sum over året, selv om jeg får litt mer av det i juni, lissom. Jeg kjøper ikke noe mer i juni uansett.

Egentlig skulle man fått feriepenger i januar eller noe, det er gjerne da vi planlegger sommerferien....

''Øh, er det bare meg som lar feriepengene gå inn i det vanlige forbruket?''

Feriepengene fører til at det blir litt mer nye sommerklær og ting og tang til ungene f.eks. :o) Sammen med skattepengene som jo kommer om en ukes tid eller litt mer tenker jeg å sette av litt til høstens London-tur. :o)

For kjæresten kom på banen og insisterte på å betale halve verkstedregningen på bilen + at han finner et rimeligere verksted for meg. :o) Snill ja!

Annonse

''Øh, er det bare meg som lar feriepengene gå inn i det vanlige forbruket?

Jeg kan jo si at jeg bruker de på sommerferien, men det er egentlig ikke sant, for flybillettene er bestilt og betalt forlengst og leiligheten vi skal bo i er privat og gratis. ''

For meg går forsåvidt feriepengene inn i det vanlige forbruket, for årets sommerferie er som den pleier å være: På hytta. Det er jo langt fra gratis, men kostnadene har vi jo jevnt fordelt året rundt, med betaling på lån osv. Og mat må vi jo ha enten vi er her eller der, så det blir ikke noen ekstra kostnader om sommeren, utover at man gjerne unner seg litt bedre mat, mer vin etc.

Men ettersom feriepengeutbetalingen er større enn vanlig månedslønn, pleier jeg å sette det som overstiger vanlig lønn inn på sparekonto, til "ekstraordinært" bruk det påfølgende året. Det kan være alt fra høstferie til innkjøp av ymse slag, men det går ikke med til vaskepulver og brød :-)

''Øh, er det bare meg som lar feriepengene gå inn i det vanlige forbruket?

Jeg kan jo si at jeg bruker de på sommerferien, men det er egentlig ikke sant, for flybillettene er bestilt og betalt forlengst og leiligheten vi skal bo i er privat og gratis. ''

For meg går forsåvidt feriepengene inn i det vanlige forbruket, for årets sommerferie er som den pleier å være: På hytta. Det er jo langt fra gratis, men kostnadene har vi jo jevnt fordelt året rundt, med betaling på lån osv. Og mat må vi jo ha enten vi er her eller der, så det blir ikke noen ekstra kostnader om sommeren, utover at man gjerne unner seg litt bedre mat, mer vin etc.

Men ettersom feriepengeutbetalingen er større enn vanlig månedslønn, pleier jeg å sette det som overstiger vanlig lønn inn på sparekonto, til "ekstraordinært" bruk det påfølgende året. Det kan være alt fra høstferie til innkjøp av ymse slag, men det går ikke med til vaskepulver og brød :-)

Men det har jo bare med 'merking' av kronene å gjøre? Hva vi har råd til avhenger jo av total inntenkt. Ikke hvor mye mer vi får i juni.

Joda, jeg skjønner forsåvidt hvordan det føles, men uansett...

Men det har jo bare med 'merking' av kronene å gjøre? Hva vi har råd til avhenger jo av total inntenkt. Ikke hvor mye mer vi får i juni.

Joda, jeg skjønner forsåvidt hvordan det føles, men uansett...

Ja, en krone er en krone.

Men det jeg mener å si at jeg (heldigvis) klarer de faste utgiftene på den vanlige lønnsutbetalingen, slik at feriepenger og eventuelt tilgodebeløp på skatten kan brukes til annet enn det daglige forbruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...