Gå til innhold

NHD: PF -en sykdom eller ikke?

Gjest "ikke syk, men forstyrret i personligheten"

Anbefalte innlegg

Gjest "ikke syk, men forstyrret i personligheten"
Skrevet

Jmfr tråd om "borderline kjæreste"

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det en sykdom..

Vi har alle en forstyrret personlighet. Vi har alle ustabile sider.

En person med en pf har flere av disse trekkene enn andre, noe som fører til dårlig sosial fungering. (De)t påvirker som regel menneskene rundt denne personen også.

Det er desverre slik at det er diagnoser som er finere og styggere enn andre. Det påvirker også hvordan helsepersonell oppfører seg mot pasienten med pf.Det pasienten sier og gjør blir sjekket opp mot diagnosekriteriene. Pasienten blir oppgitt og frustrert, noe som også blir loggført. Det blir en ond sirkel. Pasienten får et inntrykk av at denne diagnosen er noe som blir hengende ved henne for resten av livet.

Min venninne har tatt ekstravakter på et psykehus. Hun har fortalt om utallige pasienter som har brutt sammen etter å fått vite diagnosene sine.

Jeg synes helsepersonell generelt sett er raskere til å finne en bås til pasienten enn hva som evnt har skapt akkurat den båsen. En diagnose/bås består bare av en rekke symptomer som pasienten har skåret høyt på. Det er da ingen statisk lidelse.

Jeg synes det bør være mer fokus på problemområdene og ikke hvilken diagnose/pf personen _er_.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...