Gå til innhold

Var det nødvendig å fortelle.

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Viste video av at legen befølte pasient (12) i narkose.

- Jenta har fått en tilpasningslidelse og er utrygg etter at hun fikk vite om hendelsen under narkose, fortalte barnepsykolog Pål V. Hagen til Hedmarken tingrett.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4148847.ece

Forferdelig sak.

Ville det vært bedre for den aktuelle jenta å fått leve i uvitenhet om det som skjedde? Og i så fall, ville det vært juridisk holdbart?

Håper inderlig videoen ble spilt for lukkede dører.

mvh

Skrevet

Slike saker er vanskelige for siden videoen ble vist så hadde det antagelig kommet fram før eller siden. Uten videoen hadde det antagelig ikke vært juridisk holdbart.

Men foreldrene hadde vel hatt mulighet til å nekte gjennom bistandsadvokaten.

Skrevet

Slike saker er vanskelige for siden videoen ble vist så hadde det antagelig kommet fram før eller siden. Uten videoen hadde det antagelig ikke vært juridisk holdbart.

Men foreldrene hadde vel hatt mulighet til å nekte gjennom bistandsadvokaten.

Hvorfor går ikke slike ting for lukkede dører av hensyn til offeret?

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For jenta ville det vært klart best å være uvitende.

Skrevet

For jenta ville det vært klart best å være uvitende.

Hvorfor får hun likevel vite det da?

Kanskje et håpløst spørsmål.

mvh

Skrevet

Hvorfor får hun likevel vite det da?

Kanskje et håpløst spørsmål.

mvh

Hun har da rett til å få vite hva som har skjedd med henne.

Mener du at hun aldri skulle fått vite det?

Skrevet

Jeg reagerte også på denne saken. Jeg er veldig undrende til at det ikke har vært mulig å formidle dette til jenta på en måte som ikke har gjort at hun har endt opp med psykiske vansker (symptomer på mild ptsd) som følge av noe hun ikke har hatt noen opplevelse av. Jeg vet ikke om hemmeligholdelse ville vært etisk riktig eller praktisk mulig, men mener at her har flere enn den opprinnelige gjerningsmannen påført jenta unødvendige belastninger.

Skrevet

Jeg reagerte også på denne saken. Jeg er veldig undrende til at det ikke har vært mulig å formidle dette til jenta på en måte som ikke har gjort at hun har endt opp med psykiske vansker (symptomer på mild ptsd) som følge av noe hun ikke har hatt noen opplevelse av. Jeg vet ikke om hemmeligholdelse ville vært etisk riktig eller praktisk mulig, men mener at her har flere enn den opprinnelige gjerningsmannen påført jenta unødvendige belastninger.

Da tenker vi nok ganske likt om dette.

Jeg reagerer også på den brede og detaljerte pressedekningen. Tror ikke hverken ytringsfrihet eller rettssikkerhet hadde vært i fare om dette ble holdt hemmelig for allmenheten.

mvh

Skrevet

Hun har da rett til å få vite hva som har skjedd med henne.

Mener du at hun aldri skulle fått vite det?

''Hun har da rett til å få vite hva som har skjedd med henne.

Mener du at hun aldri skulle fått vite det?''

Om jeg skulle velge for meg selv eller mitt eget barn ville jeg fortrukket å aldri få vite fremfor det denne jenten gjennomgår nå. Forutsatt at det ikke var stor risiko for å plutselig få det slengt i trynet likevel.

Som frosken skriver handler det også om hvordan dette har blitt formidlet til jenta.

mvh

Skrevet

Hvorfor går ikke slike ting for lukkede dører av hensyn til offeret?

mvh

Ja, det kan vi lure på. Jeg har vært tilstede i retten som støtte og hjelp i en overgrepssak og det var kjipt å høre hva de egentlig spurte om av detaljer og dette gikk for åpen rett. En av vitnene var ute og kastet opp etterpå. Personen som hadde anmeldt var voksen i dette tilfelle, men likevel. Forferdelig å se gjerningsmannen stå der å glise da de verste detaljene kom fram, men han ble dømt til 3 års fengsel.

Gjest Kayia
Skrevet

Da tenker vi nok ganske likt om dette.

Jeg reagerer også på den brede og detaljerte pressedekningen. Tror ikke hverken ytringsfrihet eller rettssikkerhet hadde vært i fare om dette ble holdt hemmelig for allmenheten.

mvh

''Jeg reagerer også på den brede og detaljerte pressedekningen. Tror ikke hverken ytringsfrihet eller rettssikkerhet hadde vært i fare om dette ble holdt hemmelig for allmenheten'' Jeg er helt enig. Det blir jo dobbelt opp for jenta dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...