Gå til innhold

NHD: ALternativ til Lamictal?

Anbefalte innlegg

Gjest humlesnurr depreirmert
Skrevet

Hei NHD Jeg skulle sjekke om Lamictal hadde noen effekt på min tilbakevendende depresjon. (Også for å sjekke om jeg kunne være bipolar) Jeg har ingen merkbare maniske episoder, men har perioder hvor jeg er bedre og perioder med dype depresjoner. Jeg måtte slutte med Lamictal etter at jeg kun var oppe i 50 mg grunnet økte leververdier. LLEververdiene bedret seg når jeg sluttet med Lamictal. Jeg bruker også efexor og får ikke økte leververdien av den. Er det noe alternativ til Lamictal i min situasjon ? (Regner med at Seroquel ikke er et alternativ da jeg ikke er plaget med mani)

Gjest Nerda
Skrevet

Det er alternativer der, men iom at jeg ikke er lege kan jeg ikke si så mye om leverpåvirkning.

Seroquel har en viss antidepressiv effekt, og kan hjelpe noen. Likeel er nok ikke det medikametet man ser på som løsning.1. Personlig har jeg en bipolar 2 med mest depresjoner. For meg var det ikke slik at Lamictal gjorde noe skummelt, men det viste seg at jeg trengte litium (Lithionit) ved siden av. Kan det være noe å diskutere med legen/psykiateren din?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Seroquel 300 mg kan være verdt å forsøke tross at du ikke har manier.

Wellbutrin er også verdt å forsøke i komb med Efexor.

Gjest pointless
Skrevet

''Jeg skulle sjekke om Lamictal hadde noen effekt på min tilbakevendende depresjon. (Også for å sjekke om jeg kunne være bipolar)''

Jeg regner meg som i samme situasjon som det du beskriver her. Men lurer bare på hvordan en kan finne ut om en har bipolar lidelse ved å prøve ut Lamictal?

Jeg har ikke spurt psykiateren om det. Har bare vært hos ham en gang, og "lille meg" tør ikke spørre så mye til en som er så "stor".

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Jeg skulle sjekke om Lamictal hadde noen effekt på min tilbakevendende depresjon. (Også for å sjekke om jeg kunne være bipolar)''

Jeg regner meg som i samme situasjon som det du beskriver her. Men lurer bare på hvordan en kan finne ut om en har bipolar lidelse ved å prøve ut Lamictal?

Jeg har ikke spurt psykiateren om det. Har bare vært hos ham en gang, og "lille meg" tør ikke spørre så mye til en som er så "stor".

Om AD i gode doser ikke virker, men Lamictal virker, er det et sterkt holdepunkt for bipolar lidelse, men ikke en definitiv facit.

Gjest pointless
Skrevet

Om AD i gode doser ikke virker, men Lamictal virker, er det et sterkt holdepunkt for bipolar lidelse, men ikke en definitiv facit.

Ok, takk for svar. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...