Gå til innhold

Kvinner bør holde seg hjemme...

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jeg er jammen glad for at både kvinner og menn idag har frihet til å bestemme selv hva de ønsker ;)

I en "perfekt" verden burde foreldre med barn i grunnskolealder ha maks seks timers arbeidsdag..... Da hadde vi nok unngått mye av stresset i dagens samfunn.

Fortsetter under...

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

15

• laban

8

• Angustia

6

• Colette

5

Mest aktive i denne tråden

Jeg er jammen glad for at både kvinner og menn idag har frihet til å bestemme selv hva de ønsker ;)

I en "perfekt" verden burde foreldre med barn i grunnskolealder ha maks seks timers arbeidsdag..... Da hadde vi nok unngått mye av stresset i dagens samfunn.

''I en "perfekt" verden burde foreldre med barn i grunnskolealder ha maks seks timers arbeidsdag..... Da hadde vi nok unngått mye av stresset i dagens samfunn.''

Hvem ville da ansatt noen med unger under 12 år? Eller er det meningen at staten skal gå inn og betale "mellomlegget" til full lønn?

Gjest togli

''I en "perfekt" verden burde foreldre med barn i grunnskolealder ha maks seks timers arbeidsdag..... Da hadde vi nok unngått mye av stresset i dagens samfunn.''

Hvem ville da ansatt noen med unger under 12 år? Eller er det meningen at staten skal gå inn og betale "mellomlegget" til full lønn?

Alt er mulig i den perfekte verden :P

Gjest segunda

Ingen kvinner i min familie har kunnet være hjemme med bollebakst og potteplanter. Vi har jobbet ¤#"#%¤# av oss for å bidra til familiens inntekter i flere generasjoner. Det samme har forøvrig mannfolka.

-og jeg har det uendelig mye bedre enn f.eks mine bestemødre, mye takket være tekniske hjelpemidler og muligheten til å ta høyere utdanning.

Hva mener du egentlig da? Tror ikke du er noe husmoremne sjøl etter hva jeg har sett du har skrevet her inne før?

Jeg var godt husmoremne i min ungdom, og jeg var en dugandes husmor i åresvis;-) Jeg strev med å holde like god standard hjemme som de som jobbet mindre enn jeg i alle år jeg hadde familie.

Jeg mente nøyaktig ingenting annet med innlegget enn å provosere frem en diskusjon om noe annet enn svinekjøtt og muslimer. Jeg har vært kvinnesakskvinne i åresvis og gått veldig innfor at kvinner skal jobbe, tjene penger og ha samfunnsansvar på lik linje med menn. Men, det går mer og mer opp for meg med årene hvor viktig jobb kvinner har gjort i alle år i hjemmene.

Gjest deltidsansatt

Det går jo ann å finne seg en deltidsstilling da og prioritere pengene så en klarer seg. Jeg synes vi har nok av sosiale goder nå. Får vi flere går snart alt konkurs.

Gjest segunda

Det går nok mot mer fleksibilitet i samfunnet. Flere og flere har fleksitid og kan jobbe hjemme når de ønsker det. Spørsmålet er om vi får det bedre slik eller alle behagelighetene går oss bare mer og mer på nervene som blir mer og mer tynnslitte;-(

Annonse

Gjest segunda

Hahaha! Kjeder du deg?

Den idyllen der hadde sine baksider, det er du sikkert klar over. Det kan skjule seg så mangt bak hjemmesydde gardiner. Og hvor har du det fra at ikke mødre baker boller lenger?

Jeg kjedet meg ikke akkurat, men fikk lyst å provosere frem en diskusjon. Jeg er godt klar over baksidene, men jeg må innrømme at jeg trodde og tror at bollebakende mødre finnes bare på dol;-)

Gjest togli

Det går jo ann å finne seg en deltidsstilling da og prioritere pengene så en klarer seg. Jeg synes vi har nok av sosiale goder nå. Får vi flere går snart alt konkurs.

Joda, men var ikke det jeg sa sånn egentlig ;)

En "perfekt" verden får vi aldri uansett ;P

Gjest togli

Det går nok mot mer fleksibilitet i samfunnet. Flere og flere har fleksitid og kan jobbe hjemme når de ønsker det. Spørsmålet er om vi får det bedre slik eller alle behagelighetene går oss bare mer og mer på nervene som blir mer og mer tynnslitte;-(

Fleksitid kan nok virke stressende for mange... og det er ikke sikkert alle velger å prioritere barna framfor seg selv når det gjelder fleksitida?

Uansett - vi har utrolig flotte goder her i landet:)

Nei, det var ikke bare glansbilde da heller. Men nå er det som folk blir dratt med av strømmen og andres jag. Massesuggesjon ;o) Jeg har to tver og tre laptoper og ganske nytt kjøkken og bad jeg også, bil og bor på Grünerløkka i egen leilighet så jeg er med på dette jeg også.

Men jeg har voksne unger og desserten er snart 15 år så han er stor snart han også. Det var verre når jeg hadde tre alene og minstemann i barnehagen og jeg jobbet og det var et evig jag. Det stoppet seg sjøl da ellers så hadde jeg vel holdt på slik enda, men da med bare en unge hjemme.

I Vinterbarn skildres jo ett typisk trekk ved den perioden, som jeg vil tro ingen ønsker tilbake: At enslige uten barn ofte måtte være leieboere inne i en families hjem, i byene.

Da foreldrene mine flyttet inn i en treroms (i samme type blokk som RJ vokste opp i) i 1957 eller noe sånt, var regelen (betingelse for å få leiligheten) om at de var _forpliktet_ til å leie ut ett rom, nettopp opphevet. Fordi de ikke hadde barn, burde det andre soverommet vært leid ut til en enslig, som dermed skulle dele inngang, kjøkken og bad med dem. Men drabantbyutbyggingen hadde skutt fart, så de slapp.

For noen var nok dette opplegget en slags vinn-vinn-situasjon, men jeg er helt sikker på at det fantes unntak.

Jeg var enslig til langt opp i 20-årene, og hopper ikke i taket over tanken på å først bo hos foreldrene mine i mange år, og deretter kanskje flytte til et liknende opplegg, bare hos noen jeg ikke kjente.

Fritt boligmarked har sine sider, ikke minst for de unge. Men det er heldigvis akseptert at også små husstander har rett på anstendig bolig og privatliv.

Det der er den amerikanske fantasiversjonen av det hele. Selv om kvinner var hjemmearbeidende før, så var det ikke slik at menn flest tedde seg slik du beskrev. Eller at kvinners arbeidsoppgaver var så begrenset/begrensende!

Man hadde ofte matauk sammen i form av et lite gårdsbruk/fiske/jordlapp.

Storfamilien var mer innvolvert i hverandres hverdag.

Kvinner dro store deler av lasset på lik linje med mannen, ved å både sy og veve for andre, holde samfunnstradisjoner i hevd. Og hadde kvinnefellesskap til nytte for både den enkelte og for samfunnet.

Man jobbet i større grad sammen! Men det snakker man lite om i krigen om hvem som har skylda i våre dager.. Spørs om ikke begge parter er ganske store tapere i det lange løp. Og ganske ensomme med sitt i tillegg.

I Vinterbarn skildres jo ett typisk trekk ved den perioden, som jeg vil tro ingen ønsker tilbake: At enslige uten barn ofte måtte være leieboere inne i en families hjem, i byene.

Da foreldrene mine flyttet inn i en treroms (i samme type blokk som RJ vokste opp i) i 1957 eller noe sånt, var regelen (betingelse for å få leiligheten) om at de var _forpliktet_ til å leie ut ett rom, nettopp opphevet. Fordi de ikke hadde barn, burde det andre soverommet vært leid ut til en enslig, som dermed skulle dele inngang, kjøkken og bad med dem. Men drabantbyutbyggingen hadde skutt fart, så de slapp.

For noen var nok dette opplegget en slags vinn-vinn-situasjon, men jeg er helt sikker på at det fantes unntak.

Jeg var enslig til langt opp i 20-årene, og hopper ikke i taket over tanken på å først bo hos foreldrene mine i mange år, og deretter kanskje flytte til et liknende opplegg, bare hos noen jeg ikke kjente.

Fritt boligmarked har sine sider, ikke minst for de unge. Men det er heldigvis akseptert at også små husstander har rett på anstendig bolig og privatliv.

Det visste jeg ikke at de var forpliktet til å leie ut et rom. Vi flyttet litt lenger ned i 57 i en treroms, men foreldrene mine hadde meg. Det jeg husker best var at det var fryktelig vanskelig å få kjøpt leilighet, det var billig, men umulig å få kjøpt fordi det var loddtrekning over de få leilighetene som ble solgt. Faren min var forresten med på å bygge leiligheter litt høyere opp på fritiden for å få leilighet, men fikk aldri leilighet gjennom loddtrekningene.

Da jeg kjøpte leilighet fikk jeg bare lov til å kjøpe en toroms fordi jeg var alene. Men det trodde jeg var OBOS egne regler.

LOL, jeg pleide å gå tur da jeg var 15 i den veien du bodde fordi jeg var så forelsket i en av guttene der.

Annonse

Det visste jeg ikke at de var forpliktet til å leie ut et rom. Vi flyttet litt lenger ned i 57 i en treroms, men foreldrene mine hadde meg. Det jeg husker best var at det var fryktelig vanskelig å få kjøpt leilighet, det var billig, men umulig å få kjøpt fordi det var loddtrekning over de få leilighetene som ble solgt. Faren min var forresten med på å bygge leiligheter litt høyere opp på fritiden for å få leilighet, men fikk aldri leilighet gjennom loddtrekningene.

Da jeg kjøpte leilighet fikk jeg bare lov til å kjøpe en toroms fordi jeg var alene. Men det trodde jeg var OBOS egne regler.

LOL, jeg pleide å gå tur da jeg var 15 i den veien du bodde fordi jeg var så forelsket i en av guttene der.

Jeg vet ikke hvor regelen kom fra, det kan ha hatt noe med selvbyggerlagene å gjøre. Svært mange av blokkene der oppe rundt skolen, ble bygget av yrkesorganisasjoner - politiet, postverket, lærerinnelaget (som moren min var medlem av) osv. Vi kaller den innerste mot bommen til skogvesenet for "postblokka" ennå.

Jeg kjøpte leilighet i 1984, og da var markedet såvidt sluppet løs. Før det måtte jeg søkt om å få kjøpt treroms (som jeg gjorde), og det var ikke OBOS, men tidligere borettslag som da var blitt selveier. Jeg ville nok fått lov, for regelen var "sovende" mot slutten. Men dette var altså 80-tallet, ikke 50-tallet.

Jeg vet ikke hvor regelen kom fra, det kan ha hatt noe med selvbyggerlagene å gjøre. Svært mange av blokkene der oppe rundt skolen, ble bygget av yrkesorganisasjoner - politiet, postverket, lærerinnelaget (som moren min var medlem av) osv. Vi kaller den innerste mot bommen til skogvesenet for "postblokka" ennå.

Jeg kjøpte leilighet i 1984, og da var markedet såvidt sluppet løs. Før det måtte jeg søkt om å få kjøpt treroms (som jeg gjorde), og det var ikke OBOS, men tidligere borettslag som da var blitt selveier. Jeg ville nok fått lov, for regelen var "sovende" mot slutten. Men dette var altså 80-tallet, ikke 50-tallet.

Jeg kjøpte i 78, men jeg kjøpte i en av drabantbyene høyere opp og da var den regelen gjeldene. Jeg husker lærerinna mi var enslig og hun bodde i en ettroms og flyttet til den blokka som ensliges forening hadde på Rosenhof, det var på 60tallet. De hadde ikke lov å ha veranda heller husker jeg.

Men det var virkelig mangel på leiligheter den gangen, faren min hadde OBOSmedlemsskap fra 48 og det var ikke lenge nok så jeg tror de ga opp tilslutt å få kjøpt. Så den som har hatt glede av det medlemskapet er meg, men jeg har også gått glipp av en leilighet fordi en annen hadde lenger enn meg. Og ikke fikk han i USBL heller.

Dessuten husker jeg godt at venninna mi betalte innskudd + 75 000 under bordet for leiligheten sin. Det var en kjip periode når det gjaldt leiligheter. Greit at man ikke kunne ta mer enn takst, men den betalinga under bordet var noe herk.

''I Vinterbarn skildres jo ett typisk trekk ved den perioden, som jeg vil tro ingen ønsker tilbake: At enslige uten barn ofte måtte være leieboere inne i en families hjem, i byene.''

Nå tuller du fælt. "Vinterbarn" er skrevet av Dea Trier Mørch og handler om livet på en fødestue, en meget god bok forøvrig. :o)

''I Vinterbarn skildres jo ett typisk trekk ved den perioden, som jeg vil tro ingen ønsker tilbake: At enslige uten barn ofte måtte være leieboere inne i en families hjem, i byene.''

Nå tuller du fælt. "Vinterbarn" er skrevet av Dea Trier Mørch og handler om livet på en fødestue, en meget god bok forøvrig. :o)

Det var Dorthe som skrev "Seierherrene og Vinterbarn", hun mente nok "Vidunderbarn", men jeg skrev det bare av i farten.

Jeg har lest både Vinterbarn og Vidunderbarn, så jeg burde oppdaget det selv.

Det var Dorthe som skrev "Seierherrene og Vinterbarn", hun mente nok "Vidunderbarn", men jeg skrev det bare av i farten.

Jeg har lest både Vinterbarn og Vidunderbarn, så jeg burde oppdaget det selv.

Sorry, jeg har også lest begge og har dem i bokhylla :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...