Gå til innhold

Forverrende tvangstanker pga seroquel

Anbefalte innlegg

Gjest Nevertheless
Skrevet

Nå begynner tvangstankene å bli enda verre av seroquel-bruken. Jeg har i lang lang tid hatt det psykosomatiske problemet at jeg opplever det vanskelig å svelge. Jeg har fått angst for å en gang ikke greie å svelge, slik at jeg mister pusten.

Nå etter at jeg har gått på seroquel en periode har dette blitt verre. Jeg har blitt ekstremt opptatt av svelget mitt, og tenker nesten på hvert svelg jeg tar, spesielt i situasjoner som sosiale sammenhenger. I dag skjedde det at jeg prøvde å svelge, men var så tørr i munnen at jeg følte det nesten ikke gikk, og da holdt jeg nesten på å besvime akutt under et møte på jobben.

Kan jeg ta noen medisin som ordner dette? Jo mer jeg tenker over det jo større blir problemet....jeg tør snart ikke ta seroquel mer, fordi jeg sliter med å spise. Jeg tenker at jeg skal kveles av mat som setter seg fast i halsen. Jeg føler at seroquelen doper ned svelgesystemet mitt slik at noe sånt kan skje.

Håper på et hjelpende svar.

Skrevet

Jeg har aldri brukt seroquel,men kjenner igjen problemet med å svelge. Jeg må til tider stoppe opp og konsentrere meg om å svelge. Jeg skjønner ikke hva dette kommer av. Bruker du andre medisiner? Kanskje det er en kombinasjon av disse? Beklager, har ikke noen råd å gi.

Gjest Merlen
Skrevet

Har brukt Seroquel lenge, har aldri merket noe slikt.

Men - det er jo en kjensgjerning at det en gir oppmerksomhet, det "vokser".

Har du prøvd å finne en bestemt annen ting du skal fokusere på når du spiser? For å få fokuset vekk fra svelget altså?

Vennlig hilsen

Gjest Nevertheless
Skrevet

Jeg har aldri brukt seroquel,men kjenner igjen problemet med å svelge. Jeg må til tider stoppe opp og konsentrere meg om å svelge. Jeg skjønner ikke hva dette kommer av. Bruker du andre medisiner? Kanskje det er en kombinasjon av disse? Beklager, har ikke noen råd å gi.

Bruker ikke andre medisiner nei. Skal ikke være noe galt med svelget mitt egentlig, var på en undersøkelse som ungdom pga spisevegring.

Dette med svelg-fokuset har vært der det siste året tror jeg. Tror det er psykisk, at jeg har fått en stor frykt for å kveles til døde. Så jeg og må konsentrere meg veldig og legge mye trykk på svelget for å få det til. Blir ofte kjempetørr i munnen av å holde på med det.

Tør nesten ikke spise nå når jeg har tatt seroquel.

Gjest Nevertheless
Skrevet

Har brukt Seroquel lenge, har aldri merket noe slikt.

Men - det er jo en kjensgjerning at det en gir oppmerksomhet, det "vokser".

Har du prøvd å finne en bestemt annen ting du skal fokusere på når du spiser? For å få fokuset vekk fra svelget altså?

Vennlig hilsen

Har ikke klart det enda. Er verst når seroquelen virker som mest. Kanskje jeg må ta den så langt unna måltider som mulig.

Skrevet

Bruker ikke andre medisiner nei. Skal ikke være noe galt med svelget mitt egentlig, var på en undersøkelse som ungdom pga spisevegring.

Dette med svelg-fokuset har vært der det siste året tror jeg. Tror det er psykisk, at jeg har fått en stor frykt for å kveles til døde. Så jeg og må konsentrere meg veldig og legge mye trykk på svelget for å få det til. Blir ofte kjempetørr i munnen av å holde på med det.

Tør nesten ikke spise nå når jeg har tatt seroquel.

Uff da. Det høres ikke mye bra ut. Er da seroquel den riktige medisinen for deg? Det høres ikke sånn ut. Du skal ikke ha det på den måten. Jeg får helt noian når jeg ikke får svelge, men det høres ut som du har det mye verre. Kanskje tiden er inne for en samtale med psykiateren din?

Gjest Nevertheless
Skrevet

Uff da. Det høres ikke mye bra ut. Er da seroquel den riktige medisinen for deg? Det høres ikke sånn ut. Du skal ikke ha det på den måten. Jeg får helt noian når jeg ikke får svelge, men det høres ut som du har det mye verre. Kanskje tiden er inne for en samtale med psykiateren din?

Jeg føler meg avhengig av Seroquelen pga paranoia og store svingninger i følelsene. Så dette svelge-problemet håper jeg kan løses på andre måter.

Gjest winda
Skrevet

Jeg glemmer aldri første gangen jeg prøvde seroquel. Fikk beskjed om å starte med 300 mg på kvelden. Jeg kom meg opp i sengen. Der følte jeg meg som en stein og greide så vidt å snu meg på siden før jeg omtrent kollapset. Jeg merket at pust, svelg og alt kjentes lammet på en måte, og jeg var redd.

Dette ga jo seg og jeg tror nå at det er ikke farlig, kun ubehagelig.

Dette har også mye med hvordan du tenker. Tenker du at det er veldig farlig, blir det også farlig. Prøv å tenke at ingen sikkert har dødd av dette til nå. Jeg vil ikke tro at leger skriver ut livsfarlige medisiner. Litt ubehag tåler du nok? :-)

serenity777
Skrevet

Det du opplever er sannsynligvis dysphagi eller hvordan det nå staves. Jeg hadde det samme da jeg gikk på seroquel. Det er en type svelgeproblem som kan startes av seroquel.

serenity777
Skrevet

Det du opplever er sannsynligvis dysphagi eller hvordan det nå staves. Jeg hadde det samme da jeg gikk på seroquel. Det er en type svelgeproblem som kan startes av seroquel.

Komme av seroquel mente jeg.

Gjest Nevertheless
Skrevet

Er det en psykisk sykdom? For jeg har bare problemet hvis jeg tenker på det, eller at tanken kommer uønsket til meg.

serenity777
Skrevet

Er det en psykisk sykdom? For jeg har bare problemet hvis jeg tenker på det, eller at tanken kommer uønsket til meg.

Det er ikke en sykdom, det er en bivirkning. Hos meg tok det slutt når jeg sluttet på seroquel, og gikk over på zyprexa. Hos meg var det en blanding av psykisk og somatisk. De første dagene la jeg ikke merke til det, men når jeg la merke til det så ble jeg redd, og fikk ikke fred for angsten, og slet med å svelge de minste ting. Dette kom og varte bare ca 1-3 timer etter inntak av seroquel, så ga det seg frem til neste dose.

Gjest Nevertheless
Skrevet

Det er ikke en sykdom, det er en bivirkning. Hos meg tok det slutt når jeg sluttet på seroquel, og gikk over på zyprexa. Hos meg var det en blanding av psykisk og somatisk. De første dagene la jeg ikke merke til det, men når jeg la merke til det så ble jeg redd, og fikk ikke fred for angsten, og slet med å svelge de minste ting. Dette kom og varte bare ca 1-3 timer etter inntak av seroquel, så ga det seg frem til neste dose.

Akkurat sånn er det til meg og! Nesten litt merkelig!

Er Xyprexa også antipsykotika?

serenity777
Skrevet

Akkurat sånn er det til meg og! Nesten litt merkelig!

Er Xyprexa også antipsykotika?

Zyprexa er ett antipsykotikum ja, akkuratt som seroquel. Min favoritt, men den kan gjøre det tykk. Men det kan jo seroquel gjøre også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...