Gå til innhold

Retningslinjer sondenæring?

Anbefalte innlegg

Gjest Regelverket?
Skrevet

Hva er retningslinjene for bruk av sondenæring?

Hvilke faktorer påvirker vurderingen?

Når er det somatisk nødvendig?

Når er det grunnlag for tvangsernæring?

Gjest Regelverket?
Skrevet

Tusen takk for link og info, men den er ifra 2000. Noen av mine behandlere har faktisk vært med på å skrive denne. Har googlet og googlet i forkant av startinnlegget for å finne oppdaterte retningslinjer.

Har hatt mange behandlere og blitt "lurt" tidligere i forhold til når lovverket gir rett til tvangsernæring. Truet med sonde uten at de sanne kriteriene har vært tilstede.

Dette gjør meg usikker. Er sonde og innleggelse på medisinsk noe de kan tvinge meg til nå, eller er det tomme trusler...?

''Atferdsmodifikasjon for å få til vektoppgang har vært nyttet i eldre studier ved systematisk å tilføre belønning for vektøkning og å fjerne slik belønning når vektøkning uteblir, og der belønningen er definert som viktig av pasienten selv. Klinisk erfaring og senere forskning viser imidlertid at atferdsmodifikasjon må brukes med stor forsiktighet. Langtidseffekten er høyst usikker, og det viser seg at mange pasienter «samarbeider» for på en effektiv

måte å kunne avslutte den terapeutiske kontakten''

''Det er viktig at behandler er tydelig og konkret på rammene for kortsiktige

endringsmål enten det er vektoppgang eller reduksjon i bulimisk

symptomfrekvens. Samtidig er det viktig å vise en viss fleksibilitet, både for å

tilfredsstille pasientens behov for autonomi og selvkontroll, men også for å vise

at terapeuten har den kontroll som mange av pasientene selv føler at de mangler.''

Her er det forskjell mellom liv og lære. Vedkommende som skrev dette var en gang min behandler. "Behandlingen" var utelukkende basert på trusler om sonde hvis jeg ikke gikk nok opp til neste veiing. Årsaken til at jeg vet hvem som har skrevet det (er mange forfattere listet opp) er at jeg har blitt vist det før. Vedkommende skulle være veldig flink på anoreksi den gang, og var ansett som blant de beste. I ettertid ser man at dette var helt feil og at vedkommende aldri skulle hatt pasienter (satt litt på spissen, men det er sagt av flere fagpersoner).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...