Gå til innhold

Hva gjør man med et dårlig inkassobyrå?

Anbefalte innlegg

Gjest rettferdighet

Hva gjør man når et inkassobyrå fortsetter å sende krav, når man har skrevet innsigelse mot kravet, fordi man faktisk mener man ikke skylder noen ting (tvert imot har jeg betalt for mye i dette tilfelle, og mener å ha penger til gode). Inkassobyrået svarer ikke engang på mine brev vedr dette, forholder seg overhodet ikke til dem, men fortsetter å purre med stadig økende gebyrer.

1) Er jeg nødt til selv å ta saken til et forliksråd, eller kan jeg bare vente og se om inkassobyrået gjør det, og så møte opp i forliksrådet med alle min korrespondanse?

2) Er det noe overordnet instans man kan klage til på et Inkassobyrå?

Til skrekk og advarsel, det gjelder Intrum Justitia.

Fortsetter under...

Du har Inkassoklagenemda:

http://klagenemnda.inkasso.no/inkassoprosedyre.shtml

Men før det:

Du kan skrive at du "bestrider" inkassoen - da har de ikke lov til å gå videre med den før det er avklart.

Du kan true med å klage på dem, for å frata dem inkassobevillingen på grunn av handling i strid med inkassoloven.

http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-026.html

Med vennlig hilsen

Gjest rettferdighet

I tillegg til Sørs forslag går det også an å anmelde dem.

Noen ganger er det eneste som hjelper å gå til pressen. Ikke like kjekt.

mvh

Anmelde dem? Du mener til politiet? Trodde ikke de tok slike saker...

Det kjedeligste er all den frustrasjon, tid og energi som går med til dette.

Anmelde dem? Du mener til politiet? Trodde ikke de tok slike saker...

Det kjedeligste er all den frustrasjon, tid og energi som går med til dette.

Om de driver inkassovirksomhet på en ulovlig måte, kan du selvsagt anmelde dem. En anmeldelse alene har sannsynligvis ikke så stor effekt ut over det å sende et signal til inkassobyrået.

Får politiet flere anmeldelser på samme firma, kan snøballene begynne å trille. Etter all sannsynlighet er du ikke den eneste som har problemer med dette inkassobyrået.

Kanskje du kan ha nytte av å kontakte Juss-Buss eller andre som driver med fri rettshjelp. Det kan hjelpe deg og sikre at du selv går helt korrekt fram, samt påpeke lov- og regelbruddene dette firmaet gjør.

Inkassoklagenemda kan vil sikkert også kunne gi god informasjon.

''Det kjedeligste er all den frustrasjon, tid og energi som går med til dette.''

Helt enig. Ikke utenkelig at de spiller bevisst på at folk ikke orker å ta opp kampen og heller betaler et urettmessig krav.

mvh

Persille1365381127

Du burde hvertfall ikke vente på noe forliksråd, innen det kommer dit har du fått betalingsanmerkninger og mye høyere gebyrer.

Bor du sånn til at du kan møte opp på kontoradressen deres? Jeg vet om en som gjorde det med Lindorff. Da fikk han møte med en saksbehandler som hørte hans versjon. Enten måtte de akseptere det, eller så måtte de ringte politiet for å få ham kastet ut - og ettersom han var helt rolig, behersket og høflig, og kun ønsket svar på sine henvendelser, så ble det litt drastisk.

Annonse

Gjest rettferdighet

Du burde hvertfall ikke vente på noe forliksråd, innen det kommer dit har du fått betalingsanmerkninger og mye høyere gebyrer.

Bor du sånn til at du kan møte opp på kontoradressen deres? Jeg vet om en som gjorde det med Lindorff. Da fikk han møte med en saksbehandler som hørte hans versjon. Enten måtte de akseptere det, eller så måtte de ringte politiet for å få ham kastet ut - og ettersom han var helt rolig, behersket og høflig, og kun ønsket svar på sine henvendelser, så ble det litt drastisk.

Jeg har forstått det slik at de ikke har lov å fortsette å legge på gebyrer osv når det er strid om kravet? Dette vil vel et forliksråd også si?

Persille1365381127

Jeg har forstått det slik at de ikke har lov å fortsette å legge på gebyrer osv når det er strid om kravet? Dette vil vel et forliksråd også si?

Jo, men det kommer ikke til forliksrådet, det går rett til namsmannen. Når saken først er sendt til inkasso, så er det ikke noe forliksråd. Forliksråd er det kun den opprinnelige kreditoren som kan kreve.

Gjest rettferdighet

Jo, men det kommer ikke til forliksrådet, det går rett til namsmannen. Når saken først er sendt til inkasso, så er det ikke noe forliksråd. Forliksråd er det kun den opprinnelige kreditoren som kan kreve.

Ja men namsmannen da? Han vil vel gå for at renter og gebyrer strykes når det forelå en innsigelse, dersom han er enig i innsigelsen?

Gjest rettferdighet

Du må gå til firmaet som har sendt kravet til inkasso og få de til å trekke saken tilbake.

Det har jeg gjort, men det vil de ikke, det virker som det er null kommunikasjon mellom firmaet og det inkassobyrået de bruker. Firmaet sier at så lenge inkassobyået ikke gir dem klarsignal om at regningen er betalt, så vil de ikke gjøre noe.

Persille1365381127

Ja men namsmannen da? Han vil vel gå for at renter og gebyrer strykes når det forelå en innsigelse, dersom han er enig i innsigelsen?

Tvilsomt. Dersom det er hold i kravet, så vil de fortsette inndrivelsen - og kravet rettes mot arbeidsgiver. Da blir det tvangstrekk i lønn, betalingsanmerkning og vanskeligheter med å få lån osv.

Det beste er å få til en dialog med kreditor. Inkassoselskapet gjør bare jobben sin. Og ALLE bestrider selvfølgelig inkassokrav, skal du virkelig bestride må du dokumentere at du har rett.

Tvilsomt. Dersom det er hold i kravet, så vil de fortsette inndrivelsen - og kravet rettes mot arbeidsgiver. Da blir det tvangstrekk i lønn, betalingsanmerkning og vanskeligheter med å få lån osv.

Det beste er å få til en dialog med kreditor. Inkassoselskapet gjør bare jobben sin. Og ALLE bestrider selvfølgelig inkassokrav, skal du virkelig bestride må du dokumentere at du har rett.

''Og ALLE bestrider selvfølgelig inkassokrav, skal du virkelig bestride må du dokumentere at du har rett.''

Det må da være kreditor som har bevisbyrden?

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest rettferdighet

Ja men jeg har jo sendt dokumentasjon til inkassobyrået (for jeg betalte en regning dobbelt en gang, og har ikke fått tilbake de pengene så de har ligget som et tilgodebeløp). Men de besvarer rett og slett ikke brevene mine om dette!

Gjest Høstløv

Ja men jeg har jo sendt dokumentasjon til inkassobyrået (for jeg betalte en regning dobbelt en gang, og har ikke fått tilbake de pengene så de har ligget som et tilgodebeløp). Men de besvarer rett og slett ikke brevene mine om dette!

''Ja men jeg har jo sendt dokumentasjon til inkassobyrået (for jeg betalte en regning dobbelt en gang, og har ikke fått tilbake de pengene så de har ligget som et tilgodebeløp). ''

Dette kan inkassoselskapet ikke godta, for der har ingen oversikt over hva du eventuelt har fått tilbakebetalt fra kreditor.

Du må kreve pengene tilbakebetalt fra kreditor og betale den faktura som er sendt til inkasso.

Gjest rettferdighet

''Ja men jeg har jo sendt dokumentasjon til inkassobyrået (for jeg betalte en regning dobbelt en gang, og har ikke fått tilbake de pengene så de har ligget som et tilgodebeløp). ''

Dette kan inkassoselskapet ikke godta, for der har ingen oversikt over hva du eventuelt har fått tilbakebetalt fra kreditor.

Du må kreve pengene tilbakebetalt fra kreditor og betale den faktura som er sendt til inkasso.

Nei, nei, det var til inkassobyrået jeg betalte dobbelt. Men inkassobyrået svarer ikke på mine brev om dette. Og kreditor godtar det ikke fordi ikke inkassobyrået har sagt noe til dem om det.

Persille1365381127

''Og ALLE bestrider selvfølgelig inkassokrav, skal du virkelig bestride må du dokumentere at du har rett.''

Det må da være kreditor som har bevisbyrden?

Med vennlig hilsen

Ja, det er det. Men jeg som selskap kan ikke gi beskjed til mitt byrå om å drive inn hva som helst. Jeg må ha et dokument som bekrefter at jeg har en avtale med kunden (eksempelvis en kontrakt), og et dokument som bekrefter at jeg har et utestående krav. Eksempelvis ubetalte fakturaer.

Da har jeg bevist at jeg har et gyldig krav.

Problemet som oftest oppstår er at kunden er uenig i kontrakten, eller at de f.eks har sagt opp tidligere, men dette er ikke registrert hos kreditor eller noe slikt.

Eksempelvis får jeg levert melk av Tine. Vi har en autogirotrekk-avtale på det. Så var noe gått feil, og trekkene var blitt stoppet. Jeg ble gjort oppmerksom på det av Tine, og betalte dermed tre av de fire utestående fakturaene den dagen jeg fikk vite det. Den siste manglet KID, og jeg sendte mail til kundebehandleren om å få den. Hun var borte noen dager, jeg tenkte ikke mer på saken - og så kom det et inkassovarsel i posten.

Tine hadde jo et rettmessig krav, det var jeg som ikke hadde betalt. Men grunnen til at jeg ikke hadde betalt var legitim, jeg manglet KID.

Så en enkel mail til inkassoselskapet med kopi av mailen jeg hadde sendt til kundebehandleren min, og kundebehandleren på kopilisten løste selvfølgelig det. Hun bekreftet at hun hadde fått mailen av meg, jeg betalte hovedstolen, og kravet bortfalt.

Men om jeg ikke hadde kunne bevise at det var en årsak som lå hos Tine til at jeg ikke hadde betalt siste fakturaen, så hadde kravet blitt stående, uansett hvor mye jeg var uenig i det. Det var jeg som ikke hadde betalt, og det var min konto trekket var stoppet fra. Det er jo ikke noe Tine kunne gjort.

Likeledes kunne det hende jeg ikke betalte fordi leveransen aldri kom. Da ville jeg sagt at vi aldri hadde fått varene, og at om de var uenige i det - så ville de måttet legge frem en pakkseddel med min signatur på.

Persille1365381127

Nei, nei, det var til inkassobyrået jeg betalte dobbelt. Men inkassobyrået svarer ikke på mine brev om dette. Og kreditor godtar det ikke fordi ikke inkassobyrået har sagt noe til dem om det.

Men da må du ringe dem. Få tak i navnet på saksbehandleren, og sende informasjonen rett dit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...