Gå til innhold

Menn: Muslimsk kjæreste OK?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest segunda

MÅ man konvertere? Er ikke dette litt avhengig av hvilket land muslimen kommer fra?

Jeg kjenner en norsk kvinne som er gift med en muslimsk marokkaner... Har aldri hørt noe om at hun har konvertert iallefall...

Muslimske kvinner kan ikke gifte seg med ikke-muslimske menn, men muslimske menn kan gifte seg med ikke-muslimske kvinner. Derfor må menn konvertere.

Annonse

Gjest sjøstjerna

MÅ man konvertere? Er ikke dette litt avhengig av hvilket land muslimen kommer fra?

Jeg kjenner en norsk kvinne som er gift med en muslimsk marokkaner... Har aldri hørt noe om at hun har konvertert iallefall...

Ja, jeg tror de må konvertere.

Kjenner ei som giftet seg med muslim fra Iran. Hun konverterte. Etter noen år flyttet hele familien til arabisk land.

Ei anna gifta seg med muslim et afrikansk land. Det endte dårlig- og far tok fra henne barna og dro ut av Norge.

Det avhenger jo av hva som menes med "muslim". Hvis det er en dypt troende familie, så må man konvertere.

Det er jo akkurat det samme som for en del kristne (både protestanter og katolikker), hvis de skal gifte seg i kirken.

Andre tar det mindre alvorlig... :-)

Med vennlig hilsen

Gjest segunda

Det avhenger jo av hva som menes med "muslim". Hvis det er en dypt troende familie, så må man konvertere.

Det er jo akkurat det samme som for en del kristne (både protestanter og katolikker), hvis de skal gifte seg i kirken.

Med vennlig hilsen

Det er ikke helt riktig. Menn kan gifte seg med ikke-muslimsk kvinne selvom familien er troende, men det kan ikke kvinner.

At en norsk kvinne er gift med en marokkansk muslim uten å konvertere er ikke noe uvanlig, men norske menn som har giftet seg med muslimske kvinner konverterer.

Det er ikke helt riktig. Menn kan gifte seg med ikke-muslimsk kvinne selvom familien er troende, men det kan ikke kvinner.

At en norsk kvinne er gift med en marokkansk muslim uten å konvertere er ikke noe uvanlig, men norske menn som har giftet seg med muslimske kvinner konverterer.

Ja, jeg er selvsagt klar over det. Poenget var mer at ikke alle "muslimer" tar det så alvorlig.

Hva er reglene for å gifte seg i en katolsk kirke, forresten?

Med vennlig hilsen

Gjest segunda

Ja, jeg er selvsagt klar over det. Poenget var mer at ikke alle "muslimer" tar det så alvorlig.

Med vennlig hilsen

Jeg er usikker på om det er forskjell på menn og kvinner når det kommer til å gifte seg med katolikker. Jeg kjenner noen som har giftet seg med katolikker i en katolsk kirke med tilhørende seremoni, og de har ikke konvertert. Jeg kjenner også til noen som har konvertert, men jeg har aldri undersøkt om det finnes regler for dette.

Gjest segunda

Med vennlig hilsen

http://www.katolsk.no/organisasjon/norge/info/jeg-onsker-a..

''Mange spør oss om man kan gifte seg med en katolikk dersom den andre parten er medlem i et annet trossamfunn, eller ikke medlem i et trossamfunn i det hele tatt. Svaret er ja. Den ikke-katolske part forplikter seg imidlertid til ikke å motsette seg at eventuelle barn oppdras i den katolske tro.''

Det ser ikke ut som det er noe problem.

Annonse

Gjest togli

Ja, jeg tror de må konvertere.

Kjenner ei som giftet seg med muslim fra Iran. Hun konverterte. Etter noen år flyttet hele familien til arabisk land.

Ei anna gifta seg med muslim et afrikansk land. Det endte dårlig- og far tok fra henne barna og dro ut av Norge.

Barna deres er konfirmerte i den norske kirka, så jeg tror det kun er faren som er muslim - han er dog ikke "veldig" muslimsk :P

Gjest togli

Med vennlig hilsen

Han er nok ingen dypt troende muslim... Var til og med med på fleipestrippeshow hos en kompis :P

Gjest uekte nick

Med vennlig hilsen

''Det avhenger jo av hva som menes med "muslim".''

Men du vet jo akkurat hva som menes med "muslim" (jr. tidligere 2% diskusjoner).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...